сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5715 прочитания

    Иновация е да намериш начин да направиш света по-добър

    За изкуството да разказваш истории и да се учиш от всекиго – маркетинг специалистът, предприемач, ментор и автор Джоди-Татяна Чарлз пред Economy.bg
    13 юни 2019, 14:45 a+ a- a

    Джоди-Татяна Чарлз умее да разказва истории увлекателно. „Защото маркетингът е да можеш да разказваш истории. Ако не можеш да го правиш по отношение на всичко и всеки, значи не си добър в това, което правиш“, споделя тя. Има над 20-годишен опит в маркетинг индустрията. Определя себе си като Brandographer. Тя е и основател на консултантската компания LCG Brands, чиято цел е да помага на предприемачи да изградят своя собствен бранд. Джоди е била учител, радио- и ТВ продуцент, заместник-прессекретар на сенатора и кандидат за президент Мит Ромни. Тя е и автор на детската книжка „It's Just a Rug“.

    Джоди-Татяна Чарлз ще е лектор на международната конференция InnoStart Forum 2019, която ще се проведе на 20.06.2019 в София Ивент Център. Събитието е организирано от Американската търговска камара в България. Съорганизатор е Израело-американската търговска камара.

    Разговаряхме с Джоди-Татяна Чарлз за това въпрос на пари или талант са иновациите, за изкуството да разказваме истории, защо е важно да прегърнем различията и несъвършенствата си и за предизвикателствата пред жените предприемачи.

    Джоди, ако трябва да опишете себе си една дума, каква би била тя?
    Определям себе си като Brandographer.

    Харесва ми идеята на британския философ и историк Тиодор Зелдин, който счита, че вместо CV-та и визитки трябва да имаме паспорти със самопортрети, където да споделяме по какво сме силно запалени, към какво проявяваме силен интерес, през какви трудности сме преминали и т.н. В този смисъл – прегледах Вашето CV, но то не ми каза много за Вас. Бихте ли споделили какво разпалва ентусиазма Ви? 
    Аз съм първо поколение американка. Родителите ми са от Хаити, но съм родена в САЩ. Английският не ми е майчин език и изпитвах трудности, когато започнах да го уча. Има много нюанси, които трябва да се овладеят, когато се опитваш да превеждаш нещо от твоя език. Затова братовчед ми ми даде фотоапарат и каза – „Ти си много добра в разказването на истории. Направи снимка и ми разкажи за това, което виждаш, на какво мирише, какво чуваш. Предай ми емоцията на това, което се случва.“ По този начин човек е много по-внимателен относно заобикалящата го среда. Живеем в свят, в който всичко се случва толкова бързо – всеки бърза, говори бързо, прави всичко бързо. Но ако отделиш време да се разходиш и направиш снимка, започваш да виждаш хората, започваш да усещаш аромата от пекарните. Винаги когато съм на ново място, ритуалът ми е да се разходя в 5 часа сутринта. Защото искам да видя как се събужда градът. Искам да видя хората, които чистят града. Да видя хората, които бързат да отидат на работа или се връщат от работа. Това е чудесен начин да разбереш какво наистина се случва, а не какво казват туристите или правителството. Много добър начин да разбереш как живее средностатистическият жител на съответното място. Така че моята страст са хората. Работя със CEO-та, креативни хора, с техните екипи. Работя с целевата им аудитория, за да разбера по-добре какви са нуждите й. Работя с венчър капиталисти, инвеститори. Няма значение какъв е продуктът или коя е компанията. Това, което е от значение, са хората. Те са и моята страст. Всичко, което правя под общия знаменател на маркетинга или извън това, е да разбера защо хората са такива каквито са или защо правят това, което правят, защо купуват това, което купуват, защо създават бизнес, защо работят в корпоративен офис.

    Заемали сте различни позиции – учител, радио- и ТВ продуцент, заместник- прессекретар на Мит Ромни, предприемач, и сега – автор на детска книжка. Как свързахте точките между тях? И какво научихте от този опит?
    Всичко до голяма степен е свързано с маркетинга. Ще започна отзад напред. Що се отнася до детската книжка, интересът ми беше как работи тази индустрия – как маркетираш автор на книга, е тотално различно от това как правиш маркетинга за сенатор, или за радио- или ТВ предаване, или като преподаваш. Като учител ти трябва да предлагаш увлекателно съдържание всеки ден, защото иначе не можеш да ангажираш вниманието на децата. Като автор на детска книжка – коя е целевата аудитория? Хората биха предположили, че това са децата. Но децата не купуват книжки, те нямат пари. Затова трябва да разбереш как да промотираш книгата си на родителите – какво ги интересува, къде се събират и т.н. Когато бях в радиото и телевизията, трябваше да се науча как се прави маркетингът там. Когато работих в офиса на сенатора, трябваше да науча как да представям посланията и работата му пред неговите избиратели. Така че всичко, което съм правила, е било да се тествам – ако смятам, че съм добра в това, което правя, дали мога да го направя на различни пазари. Като човек, който се занимава с маркетинг, за мен е важно да мога да трансферирам уменията си във всякаква среда. Да мога да маркетирам всекиго и всичко. Защото маркетингът е да можеш да разказваш истории. Ако не можеш да го правиш по отношение на всеки, значи не си добър в това, което правиш.

    Как се запалихте по менторството?
    Тук трябва да благодаря на майка си и баща си. Винаги са ме учили, че е голям грях да имаш умение, което да оставиш да умре с теб. В даден момент от кариерата ти трябва да започнеш да „се отплащаш“ на обществото. Така че още като дете започнах да се ангажирам с доброволческа работа. За мен е нещо естествено винаги да давам обратно. Смятам, че всеки в даден момент трябва да тества какво всъщност знае, като се опита да го преподаде на някого. Това показва, че той наистина е експерт по темата.

    Кои са Вашите ментори?
    Баба ми винаги казваше: обгради се с всякакви хора, на всякаква възраст и от цял свят, така че, когато умреш, ще имаш пълна къща на погребението си. Затова имам около себе си хора на различна възраст. Защото искам да се уча от всички. Когато посещавам университети или колежи, ментори са ми студентите там. Уча се и от колеги на моята възраст, но също и от доста по-възрастни хора, които споделят историите си с мен. Пътувам по цял свят и научавам толкова много от хората. Така че мои ментори са всички, които биха отделили време да си говорят с мен. А аз задавам много въпроси.

    Казвате: „Вашите несъвършенства ви правят човек. Вашата човечност ви прави влиятелни“. Но ако погледнем към т.нар. „инфлуенсъри“ днес, то всички те се опитват да ни продадат перфектния си живот. Несъвършенствата не са секси. В този смисъл защо смятате, че трябва да прегърнем недостатъците си?
    За мен несъвършенствата са секси. Като маркетинг експерт знам, че можеш да платиш на някого в Индия или Китай, за да си купиш фалшиви последователи в социалните медии. Инфлуенсър за мен е някой, който има истински фенове. Може да имаш 10 последователи, но важното е, че са реални хора, които коментират и наистина се интересуват от това, което правиш. Може да имаш 1.5 млн. фена, но те не са активни, защото не са реални. Или просто са кликнали по погрешка и са забравили, че са там. Затова предпочитам несъвършенствата. Например всички се опитват да организират перфектния панел. Но перфектният панел не означава да имате говорител афроамериканец, бял, азиатец, латиноамериканец, индиец и т.н. Да, но всички те са учили в Харвард или MIT. Или всички работят за IBM. Всички те правят едно и също или мислят по един и същ начин. За мен това не е перфектно. Перфектно би било да има хора с различни истории. Хора, които са се проваляли и отново са се вдигали на крака.

    Кое е най-голямото предизвикателство да си жена предприемач днес?
    Много са: да намериш финансиране за бизнеса си, да те вземат насериозно. Присъствала съм на много ситуации, в които жена предприемач влиза в зала, пълна с мъже, и първото, върху което се фокусират те, е как изглежда тя. По време на презентацията те постоянно я прекъсват за незначителни неща. Друго предизвикателство е да успееш да намериш баланс между личен живот и работа. Ако прекарваш твърде много време във фирмата, те критикуват. Същото се случва и ако прекарваш повече време със семейството. Дамите също са критикувани, че са много емоционални. Така че получаваш удари от различни посоки, когато се опитваш да постигнеш нещо. Но интересното е, че според различни проучвания, ако жена успее да получи финансиране, тя постига по-бързо възвращаемост от колегите й мъже. Що се отнася до лоялността на екипа, веднъж когато тя изгради такъв, то той остава за дълго време с нея. Проблем е обаче, че жените не подкрепят други жени предприемачи.

    Какъв съвет давате на жените предприемачи – как да се справят с хората, които отхвърлят идеите им?
    Да си предприемач не е лесно. Много често семейството и приятелите ти са против теб – „Ако си толкова интелигентна, защо не си намериш истинска работа, защо се опитваш да правиш бизнес?“. Така че е по-лесно да се справиш със скептиците отвън, отколкото с тези около теб. Защото тези отвън ще ги чуеш за няколко часа и ще продължиш, но когато твоите приятели и семейство не вярват в това, което правиш, тогава вече става доста трудно. Защото ти ги виждаш всеки ден, обичаш ги. Те също те обичат, но просто не разбират какво правиш. И когато не разбират, започват да говорят. Затова най-добрият начин да се справиш е да им покажеш и обясниш какво точно правиш и защо вярваш, че ще успееш. Колкото повече знаят, толкова по-осъзнати ще станат.

    А как човек да се справи със скептика вътре в себе си?
    Събуждаш се сутрин и си казваш ентусиазирано: „Променям света“. Но накрая на деня, когато си лягаш, настроението вече е: „Какво правя? Рискувам толкова много“. Ако трябва да обобщя какво помага в тези случаи, то това са сънят и физическите упражнения. Те са ключови. Важно е също да се обградиш с хора като теб, които се занимават с подобни неща. Защото те са тези, които ще те подкрепят.

    Отделяте голямо внимание в работата си на приемането на различията. В нашия толкова разединен свят как да намерим общ език с хора, с които сме на диаметрално различни позиции?
    Аз не се страхувам да отида и да говоря с някого независимо дали той е настроен негативно спрямо мен, или не. Може и да не съм съгласен с теб, но ако мога да науча нещо от теб, то тогава всичко е наред. Няма да променя нито крайно левите, нито крайно десните, но ако мога да науча на нещо някого от тях, или аз да науча нещо от тях, то тогава бих била щастлива.

    Основната тема на конференцията следващата седмица са иновациите. Те по-скоро въпрос на пари или талант са?
    Не става въпрос за пари или талант. Парите ще дойдат, ако си много отдаден на това, което правиш и знаеш как да се свързваш с правилните хора. Иновацията е да намериш начин как да направиш света по-добър.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 17 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 18 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 19 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 21 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 22 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 2 дни
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант