От 2022 всички нови автомобили в ЕС трябва да бъдат оборудвани с модерни системи за безопасност
От средата на 2022 всички нови автомобили, пуснати на пазара на ЕС, ще трябва да бъдат оборудвани с модерни системи за безопасност. Това реши Светът на ЕС.
"Тези нови правила ще ни помогнат да намалим значително броя на смъртните случаи и тежките наранявания по пътищата на ЕС. Освен това те засилват конкурентоспособността на европейските автомобилостроители на световния пазар", коментира Тимо Харака, министър на заетостта на Финландия, която е председател на ЕС в момента.
Съгласно новите правила всички моторни превозни средства (включително камиони, автобуси, микробуси и високопроходими превозни средства) ще трябва да бъдат оборудвани със следните елементи за безопасност:
- интелигентно регулиране на скоростта
- улесняване монтирането на блокиращо устройство при употреба на алкохол
- предупредителни системи за сънливостта и вниманието на водача
- усъвършенствани предупредителни системи за отклонението на вниманието на водача
- аварийни стопсигнали
- детектор при заден ход
- записващи устройства за инциденти
- прецизна система за следене на налягането в гумите.
За леките автомобили и микробусите ще се изискват допълнителни усъвършенствани мерки за безопасност. Те включват:
- усъвършенствани системи за аварийно спиране
- аварийни системи за поддържане на лентата
- разширени зони за защита на главата от удар, които могат да смекчат нараняванията при сблъсък с уязвими участници в движението като пешеходци и велосипедисти.
Освен общите изисквания и съществуващите системи (като системата за предупреждение при напускане на лентата за движение и усъвършенстваните системи за аварийно спиране) камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и произвеждани така, че значително да намалеят зоните без видимост около превозното средство. Те ще трябва да бъдат оборудвани и с модерни системи за засичане на пешеходци и велосипедисти в непосредствена близост до превозното средство.
Освен това регламентът дава възможност на Комисията да въведе специфични правила за безопасността на превозните средства, задвижвани с водород, и на автоматичните превозни средства.
Новите правила ще започнат да се прилагат 30 месеца след влизането им в сила. За ограничен брой елементи е предвидена по-късна дата на прилагане, за да могат автомобилостроителите да адаптират производството си към новите изисквания.