събота, 20 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    6685 прочитания

    „Великолепният век“ на турското кино

    Как Турция стана втора по износ на тв сериали след САЩ– Тимур Савджъ, основател на TIMS Produktion, която стои зад най-гледаната турска тв поредица в света, пред Economy.bg
    18 февруари 2020, 14:21 a+ a- a

    Турция е вторият най-голям износител на телевизионни сериали в света след САЩ с приходи от над 500 млн. долара през 2018. По данни на Forbes южната ни съседка e продала 150 сериала в 146 страни в Европа, Близкия изток, Централна Азия, Африка, Северна и Южна Америка. Така общо турските тв поредици са гледани от 700 млн. зрители от Русия до Китай и от Корея до Латинска Америка, вкл. и България. До 2023 тypcĸoтo пpaвитeлcтвo oчaĸвa пeчaлбa oт oĸoлo 1 млpд. дoлapa oт изнoc нa тв сериали.

    Поредицата „Великолепният век“ става най-продаваният и най-популярният турски тв сериал в целия свят. Гледан е от 500 милиoнa дyши в 100 страни. Toй e и пъpвият дизи (бел.ред: „жaнp в пpoцec нa paзвитиe“ по думите на изследователката д-р Арзу Йозтюркмен), ĸyпeн oт Япoния.

    Продуцент на култовия сериал „Великолепният век” е Tims Productions. Това е и компанията зад „Великолепният век: Кьосем“, „Мечтатели“, новото военно дизи „Клетвата“ (пъpвoтo тypcĸo шoy с над 1 млн. aбoнaти в YоuТubе) и др. В момента се подготвя и aнглийcĸa aдaптaция нa „Beлиĸoлeпния вeĸ“. Основателят на компанията Тимур Савджъ e чoвeĸът, ĸoйтo зaдaвa тoнa нa дизи-индycтpиятa.

    Поредицата „Великолепният век“ е най-продаваният и най-популярният турски тв сериал в целия свят

    Каква е рецептата за успешно дизи, как Турция завладя зрителите по цял свят, кога и как турските сериали ще пробият англоезичния свят, кои са най-големите пазари, има ли място за български актьори/актриси в турските тв поредици, как успехът на сериалите влияе на туризма в страната, как ще се отрази на индустрията навлизането на Netflix – тези и други въпроси коментирахме с Тимур Савджъ, основател на TIMS Produktion.

    Тимур, как навлязохте в индустрията на ТВ сериалите?
    Преди 25 години започнах работа в компания за продуциране на рекламни филми. Така че всъщност тръгвам от рекламната индустрия. След това с установяването на нови телевизионни мрежи започна и бумът на частните тв канали в Турция. Имаше много инвестиции, компании и търсене на телевизионни сериали. Отрано осъзнах потенциала и реших да поема в тази посока. Възможностите, на които се натъкнах, ми помогнаха с това начинание. По този начин влязох в индустрията на телевизионните сериали. Но предишният опит в компанията за продуциране на рекламни филми ми беше от голяма помощ, защото бях работил с много световноизвестни режисьори и оператори и това беше много ценно ноу-хау. Използвах наученото, така че да трансформирам индустрията на тв сериалите.

    Колко сериала сте продали досега?
    Не съм смятал точния брой. Но откакто основах моя собствена компания преди почти 15 години, продуцираме средно по три сериала на година. Мисля, че сме продали 60% от тези тв поредици по света.

    „Великолепният век“ пресъздава историята на Сюлейман Великолепни и връзката му с украйнката Роксолана
    „Чучулигата“ също постига голям успех

    Кой е най-успешният Ви сериал?
    Със сигурност това е „Великолепният век“. Той е най-успешното ни дизи като обем продажби в други страни. Имаме още няколко сериала, които завладяха сърцата ни и които постигнаха успех в чужбина. Тук мога да отбележа Suskunlar („Безмълвните“), Çalıkuşu („Чучулигата“) и Ölene Kadar („До живот“).

    Кои са най-големите Ви пазари?
    Преди години MENA (бел.ред: Близък изток и Северна Африка) регионът беше най-големият ни пазар. В момента обаче най-важни пазари за нас като обем продажби са Латинска Америка и Източна Европа.

    Какво е мястото на България като пазар за турските сериали?
    Считаме България за много важен пазар, защото, ако даден турски сериал постигне успех там, това ще се отрази изключително положително върху продажбите ни в останалите страни от Източна Европа. Затова България е от огромно значение за нас. Бихме могли да кажем, че страната е като партньор, който проправя път към разпространението на сериалите ни в региона.

    Бихте ли включили български актьор/актриса в някой Ваш филм?
    Защо не? Светът се глобализира все повече и мисля, че е дошло време за това. Всъщност такъв тип забавно съдържание може да пресича граници не само чрез обмен на актьори/актриси, но и чрез проекти за копродукции. Можем да обмислим такива възможности.

    „Великолепният век: Кьосем“ е продължение на успешната тв поредица

    Как Турция стана вторият най-голям износител на сериали в света?
    Турските продуценти посяха семената на турската телевизионна индустрия изцяло с индивидуални усилия и здрав труд. Турция има предимството да е географски разположена между Изтока и Запада, което обогатява културата ни. Фактът, че толкова много народи са населявали тези земи ни е направило отворени и възприемчиви, с по-широка визия. Именно затова никога не сме били нито страна от Близкия изток, нито изцяло западна. Съдържанието, в което сме инвестирали, е съчетание от най-доброто от Изтока и Запада. То отговаря и на очакванията ни, че много хора по света имат подобни на нашите навици и поведение. И естествено, след като турската тв индустрия достигна определено ниво в момента, правителствени институции и министерства започнаха да оказват подкрепа и съдействие.

    Какво може да направи Турция №1 износител? Как можете да спечелите и англоезичния свят?
    Мисля, че за постигането на това държава и бизнес трябва да започнат да си сътрудничат. Ако погледнете САЩ, очевидно е как субсидии и стимули са допринесли за това, което днес е Холивуд и развлекателната индустрия там. Например когато има нужда да се надхвърли квотата върху филмите, наложена от Китай, американският президент може да проведе разговор с китайския лидер и да отпуши ситуацията. Така че трябва да се фокусираме върху създаването на добро, автентично и по-иновативно съдържание, но и държавата трябва да действа в синхрон с нас.

    "Имало едно време в Чукурова" е друг успешен сериал на TIMS Produktion

    Какво е толкова специалното на турските сериали? Как успяхте да овладеете този универсален език, с който докосвате хора от цял свят?
    Специалното в турските сериали е следното: те са структурирани около едно универсално чувство. Продукциите не са базирани на емоция, към която има само локална чувствителност. Например нашите комедии нямат голям успех навън. Това е така, защото хората по света имат различно чувство за хумор.
    На второ място, ние не създаваме екшън или кратки сериали, при които действието се развива много бързо. Не правим и такива, които са твърде бавни, без никакво движение като сапунените опери, и при които действието се развива само на едно място. Представяме съдържание с определено темпо, действието се случва на различни локации, а продължителността е по-дълга от тази на американските сериали.
    Друг аспект определено е потенциалът по отношение на инфраструктурата и богатството на природни красоти, с които Турция разполага. Фактор е и дългогодишното историческо съвместно съжителство между различни религии, езици, раси и култури по тези земи.

    Кои са най-честите теми, които пресъздавате във Вашите филми?
    Най-често разглежданите теми, както знаете, са любовта, невъзможната любов и различията в социално-икономическия статус на героите.

    Новото военно дизи „Клетвата“ (пъpвoтo тypcĸo шoy с над 1 млн. aбoнaти в YоuТubе)

    Някои анализатори твърдят, че Турция използва сериалите като лост за проектиране на „меката си сила“ (soft power) върху света, особено с популярните напоследък исторически филми. Какъв е Вашият коментар?
    Мога да отговоря само от свое име тук. „Великолепният век“ не може да се използва като илюстрация на това, защото беше сериал, който направихме по собствена воля и със собствени средства, без никаква подкрепа от държавата. По същия начин реализирахме и международното му разпространение. След огромния му успех обаче, може би, започнаха да се правят подобни версии с това намерение. Не знам. Но това твърдение не е валидно за нашите сериали.

    Какво е влиянието на турските dizi върху туризма в страната?
    Влиянието е огромно. И това е така, защото значимостта на износа на турски сериали се измерва не с икономически показатели, а с това, че те достигат до много хора по цял свят, успяват да ги заинтригуват и да ги запознаят с турската култура. През последните 10 години турските сериали превърнаха Истанбул в бранд, който се радва на огромен интерес от тези, които обичат да пътуват.

    Върху какви нови проекти работите в момента?
    Работим по три проекта в момента. Два от тях са почти готови, третият е все още в развитие - историята е готова, но препродукцията не е започнала още. Единият проект ще върви по ATV (бел. ред: турски тв канал), а другият по - Blu TV (бел. ред: турска стрийминг платформа). Все още не сме определили къде ще пуснем третия ни проект. Освен тези местни проекти ние сме в процес на преговори и с много международни платформи – работим по проект за Netflix и холивудски римейк на „Великолепният век“. Разработваме и проект за копродукция с испанските ни партньори.

    Как виждате бъдещето на турските сериали като съдържание и пазари? Ще повлияе ли Netflix на сектора?
    Вярвам в бъдещето на турските сериали, защото от ключово значение остава съдържанието. Платформите и медиите могат да се променят, но нуждата от съдържание никога няма да спре. Турция е страна, която все още има изобилие от истории и легенди, които тепърва ще се проучват. Затова считам, че турските сериали ще станат по-добри като качество и обем и ще продължат да се развиват на пълни обороти.
    Що се отнася до това как ще се отрази навлизането на Netflix на турския пазар, американската онлайн стрийминг компания е глобална сила и естествено целта й е да използва тази власт, за да се издигне още повече. Това е пречка в страни като нашата, където местната продукция е непреклонна, защото тяхната стратегия налага рамка, която оставя малко пространство за продуценти и творци по отношение на IP права върху съдържанието, което поръчват. И това е проблем. Но смятам, че ще бъде постигнат консенсус по този въпрос в близко бъдеще.

    Интервю: Детелина Калфова

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 1 ден
    JPMorgan: Не разчитайте на увеличаване на биткойна след разполовяването
    Банката прогнозира спад в стойността на най-голямата криптовалута в света
    преди 1 ден
    СЗО даде ново име на Covid и други респираторни вируси
    Международната агенция актуализира терминологията, която препоръчва за описание на респираторни инфекции
    преди 2 дни
    В София започна Serp Conf. 2024 International
    Вторият ден на конференцията, 19 април, е с акцент върху електронната търговия
    преди 2 дни
    Марк Рюте: Ще съдействаме и пред Австрия за пълноправното ви членство
    Неприемливо е да не сте членове на Шенген и по сухопътни граници, заяви министър-председателят на Нидерландия
    преди 2 дни
    BILLA България стартира своята лятна програма за ученици от цялата страна
    Всички желаещи могат да кандидатстват онлайн в новия кариерен сайт на компанията
    18 април 2024, 08:29
    Китайската икономика с по-висок от очакваното ръст
    Подпомогната от промишленото производство