Приходите от реклама спаднаха с над 20% в пандемията
Днес Съветът на ЕС одобри заключения в подкрепа на възстановяването и трансформацията на европейския медиен сектор. Аудио-визуалният сектор и секторът на информационните медии са важни икономически субекти с годишен оборот от 193 милиарда евро според оценки на Европейската комисия. И двата сектора пострадаха по време на кризата с COVID-19.
Приходите от реклама спаднаха с над 20%, а европейските кина понесоха огромни загуби. Ето защо държавите членки се приканват да се възползват от Механизма за възстановяване и устойчивост, който е финансовият инструмент на ЕС за възстановяване след кризата, и да инвестират в ускоряването на цифровата трансформация и екологичния преход на информационните медии и аудио-визуалния сектор.
Ролята на информационните медии и аудио-визуалния сектор за предоставяне на точна информация и развлечения е от голямо значение за демократичния дебат и културното многообразие в Европа. Но медиите и аудио-визуалният сектор са изправени пред огромни предизвикателства, като промени в зрителските навици и загуба на приходи от реклама. COVID-19 оказа допълнителен натиск върху двата сектора. В приетите от нас заключения днес се посочват ясни стъпки, които да им помогнат да се възстановят бързо и да излязат по-силни от кризата, коментира Граса Фонсека, министър на културата на Португалия.
Освен това министрите призовават да се положат усилия, за да се гарантира, че аудио-визуалният сектор може по-лесно да достигне до европейските и международните пазари и публика. За да се стимулира разпространението на европейско съдържание в Европа и в международен план, е необходимо да се улесни сътрудничеството в областта на производството и разпространението. Подкрепата за трансграничното сътрудничество между участниците на аудио-визуалния пазар също е от ключово значение. Планът за действие предлага редица инициативи в подкрепа на аудио-визуалния сектор и сектора на информационните медии.
Планираната инициатива MEDIA INVEST ще осигури 400 милиона евро в подкрепа на инвестициите в аудио-визуалния сектор. Информационните медии ще се възползват от заемите и инвестициите по инициативата NEWS. Интерактивен цифров инструмент ще помогне на медийните дружества да определят най-подходящата схема за финансова подкрепа.