Трябва да работим, за да насърчим момичетата към кариера в науките, технологиите, инженерството и математиката, заяви еврокомисар Мария Габриел
Броят на жените, които се обучават в и които завършват бакалавърска, магистърска и докторска степен, трайно нараства през последните години. Жените обаче все още са по-слабо представени в професиите от областта на научните изследвания и иновациите. Това са някои от основните констатации в доклада на Европейската комисия She Figures 2021, в който от 2003 насам се представя напредъкът по отношение на равенството между половете в областта на научните изследвания и иновациите в Европейския съюз и извън него.
Мария Габриел, еврокомисар за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта, приветства тазгодишното издание на доклада и заяви: "Данните от последното издание на She Figures сочат, че в Европа икономиката, лабораториите и академичните среди вече зависят от жените. Става ясно обаче, че трябва да работим още за утвърждаването на равенството между половете, по-специално за да насърчим момичетата към кариера в науките, технологиите, инженерството и математиката. Несъмнено Европа се нуждае от творческия и предприемаческия потенциал на жените за своето по-устойчиво, екологично и цифрово бъдеще".
В публикацията She Figures 2021 се подчертава, че средно на ниво бакалавърска и магистърска степен жените са по-многобройни от мъжете и като студенти (54%), и като завършващи (59%), а на ниво докторска степен почти се наблюдава равенство между половете (48%). Въпреки това различията между областите на обучение се запазват. Така например жените все още са по-малко от една четвърт от получилите докторска степен в областта на ИКТ (22%), а същевременно съставляват 60 и над 60% от притежаващите същата степен в областта на здравеопазването, социалните въпроси и образованието (съответно 60% и 67%).
Освен това жените са едва около една трета от изследователите (33 %). На най-високо академично равнище жените продължават да бъдат по-слабо представени и заемат около една четвърт от академичните длъжности „професор“ (26 %). За жените също така е по-малко вероятно да работят като учени и инженери (41 %) и те са по-слабо представени сред самостоятелно заетите в областта на науката, инженерството и ИКТ (25 %).
She Figures е тригодишно проучване, което проследява професионалния път на жени и мъже научни работници, като започва от следването и дипломирането, разглежда тяхното участие на пазара на труда като научни работници и условията на труд, при които работят, професионалното им израстване и участието им на ръководни длъжности и в научноизследователската и иновационната продукция (включително изобретателство).