неделя, 14 август 2022   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    800 прочитания

    Край на "Дивия Запад" в Интернет: ЕП прие нови правила срещу монопола на технологичните гиганти

    Тези, които не спазват разпоредбите, могат да бъдат наказани с глоби в размер до 10% от годишните им приходи
    05 юли 2022, 15:35 a+ a- a

     

    Европейският парламент окончателно гласува Законодателния акт за цифровите услуги (DSA) и Законодателния акт за цифровите пазари (DMA) след постигнатото споразумение между Парламента и Съвета, съответно на 23 април и 24 март. В двата законопроекта се определят ясни стандарти за начина, по който технологичните дружества функционират и предоставят услуги в ЕС.

    Законодателният акт за цифровите услуги беше приет с 539 гласа „за“, 54 гласа „против“ и 30 гласа „въздържал се“. Законодателният акт за цифровите пазари — с 588 гласа „за“, 11 гласа „против“ и 31 гласа „въздържал се“. 

    Законодателния акт за цифровите услуги (DSA) определя ясно задълженията на доставчиците на цифрови услуги, като например социалните медии или онлайн магазини, във връзка с борбата с разпространението на нелегално съдържание, с онлайн дезинформацията и други рискове за обществото и гражданите. Тези изисквания са пропорционални на размера и рисковете, които платформите могат да създадат за обществото.

    Новите задължения включват:

    - Нови мерки за борба с незаконното онлайн съдържание и задължения за платформите да реагират бързо, като същевременно се зачитат основните права, включително свободата на изразяване на мнение и защитата на данните;

    - Засилване на проследимостта и проверките на търговците на пазарните платформи онлайн, за да се гарантира безопасността на продуктите и услугите, включително усилия за извършване на проверки на случаен принцип за повторна повява на незаконното съдържание;

    - По-голяма прозрачност и отчетност на платформите, например чрез предоставяне на ясна информация относно модерирането на съдържание или използването на алгоритми за препоръчване на съдържание (т.нар. системи за препоръчване - recommender systems); потребителите ще могат да оспорват решения за модериране на съдържание;

    - Забрани на подвеждащи практики и определени видове целеви реклами, като например рекламите, насочени към деца, и рекламите въз основа на чувствителни данни. Ще бъдат забранени и така наречените „тъмни модели“ (dark patterns) и подвеждащи практики, насочени към манипулиране на избора на потребителите.

    За много големите онлайн платформи и търсачки (с 45 милиона или повече потребители месечно), при които рисковете са най-високи, са предвидени по-строги задължения. Те включват задължения за предотвратяване на системни рискове (като например разпространение на незаконно съдържание, засягане на основни права, нарушения на изборния процес, насилие, основано на пола или рискове за психичното здраве). Много големите платформи и търсачки подлежат и на независими одити. Те също така ще трябва да предоставят на потребителите възможността да не получават препоръки въз основа на профилиране. Много големите платформи и търсачки също така ще трябва да улеснят достъпа до своите данни и алгоритми за властите и доказаните изследователи.

    Законодателният акт за цифровите пазари (DMA) определя задълженията на големите онлайн платформи, действащи като „пазачи на информационния вход“ (gatekeepers, платформи, които трудно могат да бъдат избегнати от потребителите поради господстващо им онлайн положение) на цифровия пазар, за да се осигури по-справедлива бизнес среда и повече услуги за потребителите.

    С цел предотвратяване на нелоялните търговски практики, лицата, определени за „пазачи на информационния вход“, ще трябва:

    - да осигурят оперативна съвместимост на своите услуги с трети страни, което означава, че по-малките платформи ще могат да поискат платформите за съобщения с господстващо положение да позволяват на потребителите да обменят съобщения, да изпращат гласови съобщения или файлове между различни приложения за съобщения. Това ще даде на потребителите по-голям избор и ще се избегне т.нар. „ефект на заключване“, когато те са ограничени до едно приложение или платформа;

    - да позволят на бизнес ползвателите да имат достъп до данните, които генерират в платформата на пазача на информационния вход, да популяризират собствените си оферти и да сключват договори със своите клиенти извън платформата на пазача на информационния вход.

    Пазачите на информационния вход вече няма да могат:

    - да класират собствените си услуги или продукти по-благоприятно в сравнение с други трети страни на своите платформи;

    - да пречат на потребителите да деинсталират лесно всеки предварително зареден софтуер или приложения или да използват приложения на трети страни и магазини за приложения;

    - да обработват личните данни на потребителите за целева реклама, освен при изрично дадено съгласие. 

    За да се гарантира, че новите правила на Законодателния акт за цифровите пазари (DMA) се прилагат правилно и в съответствие с динамичния цифров сектор, Комисията може да извършва проучвания на пазара. Ако пазачът на информационния вход не спазва правилата, Комисията може да наложи глоби в размер до 10% от общия му оборот в световен мащаб през предходната финансова година или до 20% в случай на повторно неспазване.

    Кристел Шалдемозе, докладчик за Законодателния акт за цифровите услуги (DSA), заяви: "Твърде дълго технологичните гиганти се възползваха от липсата на правила. Цифровият свят се превърна в Дивия запад, където най-големите и най-силните определят правилата. Но в града има нов шериф - Законодателният акт за цифровите услуги (DSA). Сега правилата и основните права ще бъдат укрепени. Отваряме черната кутия на алгоритмите, за да можем надлежно да разгледаме машините за печелене на пари, които стоят зад тези социални платформи."

    Андреас Шваб, докладчик за Законодателния акт за цифровите пазари (DMA), заяви: "Вече не приемаме "оцеляването на финансово най-силния". Целта на цифровия единен пазар е Европа да получи най-добрите компании, а не само най-големите. Ето защо трябва да се съсредоточим върху прилагането на законодателството. Нуждаем се от подходящ надзор, за да сме сигурни, че регулаторният диалог работи. Едва когато имаме равноправен диалог, ще можем да получим уважението, което ЕС заслужава; и това го дължим на нашите граждани и предприятия". 

    След като бъдат официално приети от Съвета през юли (DMA) и през септември (DSA), и двата акта ще бъдат публикувани в Официален вестник на ЕС и ще влязат в сила двадесет дни след публикуването им.

    Законодателният акт за цифровите услуги (DSA) ще се прилага пряко в целия ЕС – 15 месеца след влизането му в сила или от 1 януари 2024 (което от двете настъпи по-късно). Що се отнася до задълженията за много големите онлайн платформи и много големите онлайн търсачки, DSA ще се прилага по-рано — 4 месеца след като те са били определени като такива от Комисията.

    Законодателният акт за цифровите пазари (DMA) ще започне да се прилага 6 месеца след влизането му в сила. Пазачите на информационния вход ще разполагат с максимум шест месеца, след като бъдат определени като такива, за да се съобразят с новите си задължения.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 2 дни
    КЕВР утвърди цена на природния газ за август – 297,89 лв./Mwh
    Основната причина за увеличението са рязко нарасналите цени на международните газови пазари
    преди 2 дни
    София въвежда „спирка по желание“
    Те влизат в сила на 13 август за 9 автобусни линии
    преди 2 дни
    Европейската космическа агенция започна предварителни преговори със SpaceX
    Агенцията иска да подсигури резервни варианти за своите космически товари
    12 август 2022, 11:46
    CDC премахна изискването за карантина на контактни на Covid-19 лица
    Здравната агенция издаде нови насоки, които имат за цел „Covid-19 вече не нарушава сериозно ежедневието ни“
    12 август 2022, 10:25
    SMIC: Секторът за производство на чипове е изправен пред известна „паника и несигурност“
    Компанията отчете 42% ръст на приходите през второто тримесечие