Потребителите могат да търсят обезщетение, когато софтуерните актуализации правят продуктите опасни или когато производителите не са коригирали пропуските в киберсигурността
Европейската комисията прие нови правила за отговорността за продуктите и изкуствения интелект с цел защита на потребителите и насърчаване на иновациите.
ЕК предлага да се модернизират съществуващите правила за отговорност на производителите за дефектни продукти (от интелигентни технологии до фармацевтични продукти). Преразгледаните правила ще гарантират, че пострадалите могат да получат справедливо обезщетение, когато дефектни продукти, включително цифрови и обновени продукти, причиняват вреди.
На второ място Комисията за първи път предлага целенасочена хармонизация на националните правила за отговорност за изкуствения интелект (ИИ), която да улесни получаването на обезщетение за вреди, свързани с ИИ. С новите правила ще се гарантира, че пострадалите се ползват от същите стандарти за защита, когато понесат вреда от продукти или услуги с ИИ, като когато вредата е причинена при други обстоятелства.
Чрез модернизиране на правилата за отговорност за продуктите в цифровата ера се дава възможност за обезщетение за вреди, когато продукти като роботи, дронове или интелигентни домашни системи стават небезопасни поради актуализации на софтуера, ИИ или цифрови услуги, които са необходими за експлоатацията на продукта, както и когато производителите не успяват да отстранят уязвимости по отношение на киберсигурността.
Новите правила ще улеснят например получаването на обезщетение, ако някой е бил дискриминиран при процес на набиране на персонал с участието на технология за ИИ.
Сега предстои предложението на Комисията да бъде прието от Европейския парламент и от Съвета.
Предлага се пет години след влизането в сила на Директивата относно отговорността във връзка с ИИ Комисията да направи оценка на необходимостта от правила за безвиновна отговорност за искове, свързани с ИИ.