Снимка: Economy.bg
Френският министър на финансите Бруно Льо Мер се провежда двудневни срещи с най-добрите френски супермаркети и техните доставчици, за да се опита да ги убеди да ускорят намаляването на цените, докато купувачите се борят с нарастващите цени на храните и други основни стоки.
Прекъсванията на доставките, изострени от инвазията на Русия в Украйна миналата година, повишиха разходите за суровини и подхраниха глобален скок на инфлацията. Но цените на храните продължават да се покачват във Франция и много други страни, дори след като разходите за енергия и селскостопански стоки паднаха рязко тази година, пише „Ройтерс“.
През юни Льо Мер каза, че е осигурил обещание от 75 водещи хранителни компании да намалят цените на стотици продукти от юли, за да отразят по-ниските разходи за суровини. Но младши министър каза миналия месец, че само около 40 са изпълнили обещанието си.
През юли цените на храните във Франция бяха с 12,7% по-високи спрямо година по-рано, в сравнение с 13,7% увеличение през юни.
Търговците на дребно казват, че част от причината, поради която Франция се затруднява да намали цените по-агресивно, се крие в начина, по който се определят цените на дребно в страната. Те също така се прицелиха в нов закон, ограничаващ промоциите, които могат да предлагат.
Докато в повечето страни търговците на дребно и производителите редовно коригират цените на храните и другите продукти, Франция е определила със закон тримесечен времеви прозорец, когато могат да се провеждат такива преговори - между 1 декември и 1 март всяка година. След това цените се заключват за една година, освен ако сделките едно към едно не включват клаузи за промяна.
Хранителните компании и големите търговци на дребно бяха договорили средно 10% увеличение на цените тази година.
Шефът на групата супермаркети Les Mousquetaires каза, че това означава, че цените няма да паднат значително до март следващата година и призова преговорите между търговците на дребно и индустриалните групи да се провеждат по-често, за да се отразят промените в икономическата ситуация.
Франция прие така нареченото законодателство EGAlim през 2018 г., по време на първия мандат на президента Еманюел Макрон, с цел увеличаване на доходите на фермерите. Съгласно законодателството, актуализирано през 2021 г., договорите между доставчици и търговци на дребно трябва да съдържат клауза за автоматично преразглеждане на цените въз основа на промени в цените на стоките.
Тези ходове се основават на индекси, договорени от всеки сектор. Но те са насочени само към суровини във фермите като зърнени храни, мляко, захар и месо, а не към други разходи като енергия, труд и опаковане, които не са регулирани.
В доклад на Сената от миналата година се казва, че клаузите за преразглеждане, принуждаващи търговците на дребно и производителите да коригират цените в съответствие със суровините, обхващат само 20% от договорите, а цените най-често са били заключени в годишните преговори за цените.
Съгласно законодателството на EGAlim търговците на дребно нямат право да отстъпят продуктите с повече от 34% от тяхната стойност, нито да продават повече от 25% от обема на продукта в промоционална оферта.
Нов законодателен акт, известен като законът на Дескорзай, разширява ограничението от 34% върху промоциите за продукти за красота, хигиена и грижа.