CNN, The New York Times, Disney, Bloomberg, Axios и много други са блокирали достъпа на ChatGPT до сайтовете си
Снимка: iStock
Новинарските организации са в студена война с OpenAI, пише CNN. Въпреки че все още няма изстрели, някои от най-големите редакции в САЩ активно предприемат защитни мерки, за да защитят съдържанието си от ChatGPT, новаторския чатбот с изкуствен интелект (ИИ/AI), който се разглежда като потенциален агресор към вече затруднена новинарска индустрия.
Множество водещи редакции наскоро са добавили код в своите уебсайтове, който блокира уеб робота на OpenAI, GPTBot, да сканира техните платформи за съдържание. Ариел Богъл от The Guardian съобщи миналата седмица, че CNN, The New York Times (NYT) и Reuters са блокирали GPTBot. Но преглед на надеждни източници установи, че няколко допълнителни новинарски и медийни гиганти също са предприели тихо тази стъпка, включително Disney, Bloomberg, The Washington Post, The Atlantic, Axios, Insider, ABC News, ESPN и Gothamist, наред с други. Издатели като Condé Nast, Hearst и Vox Media, които притежават няколко видни издания, също предприеха защитната мярка.
Дълбоките архиви и правата върху интелектуалната собственост на тези новинарски организации са изключително ценни – вероятно решаващи – за обучението на ИИ модели като ChatGPT в усилията да предоставят на потребителите точна информация. Както каза един директор на новините, който пожела анонимност, тъй като не е упълномощен да говори публично от името на компанията си: „По-голямата част от интернет е боклук. Издателите на традиционни медии, от друга страна, се ръководят от фактите и предлагат качествено съдържание.“
Ходът за вмъкване на код, забраняващ на OpenAI да черпи от техните големи библиотеки със съдържание, за да обучи своя постоянно обучаващ се ChatGPT бот, отразява степента, до която новинарските организации са уплашени от технологията на компанията и тихо работят за справяне с нея.
Даниел Кофи, президент и главен изпълнителен директор на News Media Alliance, каза, че новинарските организации наистина са разтревожени от бързо напредващата технология. Кофи каза, че News Media Alliance, който представлява близо 2000 издатели в САЩ, вярва, че редакциите „са на солидна правна основа, когато става въпрос за защита на авторските права“. Независимо от това, те се притесняват от това как компании като OpenAI могат допълнително да затруднят и без това изпадналия в затруднение новинарски сектор.
Какво точно ще направят тези медийни гиганти обаче, предстои да видим. Новинарските организации може да смятат, че са на солидна правна основа, но все още не са предприети сериозни действия срещу OpenAI. Бари Дилър вероятно е стигнал най-далеч, като е заел изключително агресивна позиция и е сигнализирал за бъдещо съдебно дело. Съобщава се също, че NYT обмисля дали да съди OpenAI. Междувременно „Асошиейтед прес“ тръгна по различен път, сключвайки собствена лицензионна сделка с AI разработчик, въпреки че не сподели ключовите условия на споразумението.
Ако проблемът не бъде разрешен, може да се нанесат огромни щети на издателската индустрия, застрашавайки информационната среда в САЩ и по света дори повече, отколкото е сега. Не е трудно да си представим как AI ботовете, интегрирани в търсенето, приложенията и вече повсеместните смарт устройства, могат да извадят много редакции от работа, като по ирония на съдбата го правят, като използват самата информация, която са получили от тях. След като тези издания бъдат заличени, празнината от авторитетни източници за обучение на ИИ ще бъде запълнена от дезинформацията, която може да бъде авторитетно предадена от объркани ботове, които са на диета от лоша информация.
Въпреки че залозите са толкова високи, огромното мнозинство от новинарските организации засега отказват публично да засегнат въпроса. Вместо това те просто избират дискретно да заключат съдържанието си в защитен трезор, докато не бъде изготвен по-конкретен план за битка.