сряда, 27 септември 2023   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    403 прочитания

    Корабоплаването в ЕС е изправено пред сериозни такси

    Морската индустрия ще се присъедини към системата за търговия с емисии на блока през януари 2024 г.
    19 септември 2023, 11:15 a+ a- a

    Снимка: iStock

    Корабите, превозващи всичко, от потребителски стоки до храна и гориво в и извън Европейския съюз, скоро ще бъдат изправени пред сериозни такси за емисии. Морската индустрия ще се присъедини към системата за търговия с емисии на блока през януари, което означава, че големите кораби ще започнат да плащат за въглеродни емисии. Някои големи фирми за превоз на товари, като MSC Mediterranean Shipping Company SA и A.P. Moller-Maersk A/S, може да претърпят разходи за стотици милиони долари, пише Bloomberg.

    Плавателните съдове пренасят повече от 80% от световната търговия и са голям източник на емисии, изпомпвайки около 1 милиард тона CO2 в атмосферата през 2018 г. Новата система е първата в света широкомащабна въглеродна такса за международно корабоплаване и част от зеленият тласък на блока за справяне с изменението на климата. И все пак, макар и значителни, таксите едва ли ще бъдат достатъчно високи, за да наложат незабавно преминаване към по-чисти корабни горива, коментира Bloomberg.

    „СТЕ (Системата за търговия на емисии) на ЕС ще повиши тарифите за товари“, казва Торе Лонгва, директор по декарбонизацията в Обществото за класификация на кораби DNV. Но според него търсенето и предлагането на кораби вероятно ще окажат по-голямо влияние върху цените на корабоплаването.

    За един контейнеровоз, плаващ между Европа и Азия, цената на емисиите може да възлезе на около €810 000 през следващата година, ако се приеме, че пазарната цена на въглеродните емисии е €90 на тон, според DNV. Фирмите ще трябва да покрият по-голям дял от емисиите през следващите 2 години, което означава, че разходите трябва да станат още по-високи.

    Пример за това как ще работи:
     • Плавателен съд, превозващ 5000 контейнера със стандартни размери между ЕС и Азия за една година генерира около 40 000 тона CO2. Но тъй като пътуванията се простират извън Европа, само половината от емисиите трябва да бъдат покрити.
     • Това означава поемане на разходи за 20 000 тона CO2 плюс допълнителни 2500 тона, докато корабът е в европейските пристанища. През първата година 40% от квалифицираните емисии се таксуват, така че корабът ще се сблъска с разходи за 9000 тона CO2.
     • Ако приемем, че въглеродната цена е €90 на тон, това са €810 000.
     • Това ще нарасне до €1,4 млн. през 2025 г., когато 70% от емисиите трябва да бъдат покрити, и €2 през 2026 г., когато всички емисии се таксуват (приемайки цена на въглерод от €90).
     • Регламентът обхваща кораби с бруто тонаж 5000 и повече и се прилага за кораби, които влизат и излизат от пристанища на ЕС и Европейското икономическо пространство.

    Въпреки това може да отнеме известно време програмата наистина да намали емисиите. При цена на въглерода от около €90 все още би било по-евтино да се използват замърсяващи горива на основата на петрол и да се плаща за емисиите, вместо да се използват по-скъпи морски биогорива, обяснява Лонгва.

    И докато допълнителните разходи са значителни, спедиторите наблюдават големи колебания в цените на горивата през последните години, които далеч надминават задаващите се въглеродни такси. Например цена на въглерода от €90 би се равнявала на такса от по-малко от €300 за всеки тон изгорено гориво на петролна основа. И все пак цената на мазута с много ниско съдържание на сяра в Ротердам, обичайно гориво, скочи с около $850 за тон за по-малко от 2 години до началото на 2022 г.

    Все пак системата за емисии ще насърчи спедиторите да бъдат по-горивно ефективни. И тъй като броят на наличните квоти за закупуване за покриване на емисиите намалява, това трябва да повиши цените на въглерода и да направи системата по-ефективна. Емисиите на метан и азотен оксид от корабоплаването също ще бъдат включени през следващите години.

    ЕС също така има отделен регламент, който влиза в сила през 2025 г., наречен FuelEU Maritime, който също трябва да насочи спедиторите към по-чисти горива. Той определя максимални граници за годишния интензитет на парниковите газове на енергията, използвана от корабите, като целите стават все по-строги с течение на времето.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 7 часа
    Доклад на ЕК: Едва 8% от българите имат дигитални умения над средното ниво
    България трябва да ускори внедряването на 5G и цифровизацията на на обществените услуги и бизнеса, препоръчва ЕК
    преди 7 часа
    Временно е спряно плащането през Е-Pay в електронните услуги на НАП
    От следващия месец плащанията към приходната агенция ще се извършват по нови банкови сметки в БНБ
    преди 8 часа
    Проектите за завод за батерии и протонен център отпадат от Плана за възстановяване
    Засегнати са общо 18 проекта, обяви министърът на финансите
    преди 9 часа
    1800 багажа на час: Летище София внедрява нова система за проверка на багажа
    Инсталирането на новите системи се очаква да приключи преди лятото на 2024
    преди 10 часа
    Главният изпълнителен директор на японската „Мейджи“ стана почетен консул на България
    От години компанията си сътрудничи с България в производството на кисело мляко в Япония с българска закваска