Според Брюксел рязкото увеличение на евтиния внос на електрически коли от Китай представлява икономическа заплаха за производство на електромобили в ЕС
Европейската комисия официално започна антисубсидийно разследване на вноса на електрически превозни средства, задвижвани с акумулаторна батерия (BEV), от Китай.
Разследването първо ще определи дали веригите за създаване на стойност на BEV в Китай се ползват от незаконно субсидиране и дали това субсидиране причинява или има опасност да причини икономическа вреда на производителите на BEV в ЕС. Ако и двете се потвърдят, в хода на разследването ще бъдат проучени вероятните последици и въздействие на мерките върху вносителите, ползвателите и потребителите на електрически превозни средства, задвижвани с акумулаторна батерия, в ЕС. Въз основа на констатациите от разследването Комисията ще установи дали е в интерес на ЕС да отстрани последиците от установените нелоялни търговски практики чрез налагане на антисубсидийни мита върху вноса на електрически превозни средства, задвижвани с акумулаторна батерия, от Китай.
Разследването, обявено от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен на 13 септември в речта за състоянието на Европейския съюз (SOTEU), ще се придържа към стриктни правни процедури в съответствие с правилата на ЕС и СТО, което ще даде възможност на всички засегнати страни, включително китайското правителство и дружества/износители, да представят своите коментари, доказателства и аргументи.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по този повод заяви следното: „Секторът на електрическите превозни средства разполага с огромен потенциал за бъдещата конкурентоспособност и водеща позиция на Европа в областта на екологизацията на промишлеността. Производителите на автомобили и свързаните с тях сектори в ЕС вече инвестират и въвеждат иновации с цел да се разгърне напълно този потенциал. Всеки път, когато открием доказателства за това, че усилията им биват спъвани от нарушения на пазара и нелоялна конкуренция, ще действаме решително. И ще правим това при пълно зачитане на нашите европейски и международни задължения, тъй като Европа спазва правилата, в пределите на своите граници и в световен мащаб. Това антисубсидийно разследване ще бъде задълбочено, справедливо и основано на факти.“
Комисията започна това разследване по своя инициатива, след като събра достатъчно доказателства за това, че неотдавнашното рязко увеличение на евтиния и субсидиран внос на електрически превозни средства от Китай в ЕС представлява икономическа заплаха за отрасъла за производство на електрически автомобили в ЕС. При все че не е постъпила официална жалба от промишлеността на ЕС с цел започване на процедура, съгласно антисубсидийните правила на ЕС от промишлеността на ЕС се изисква да сътрудничи на служебното разследване.
В съответствие с правните изисквания на правилата на ЕС и СТО, преди публикуването на известието за започване на процедурата бяха проведени предварителни консултации с китайското правителство.
Разследването ще приключи в рамките на максимум 13 месеца от започването му. Ако има правно основание за това, до 9 месеца след започването на разследването могат да бъдат наложени временни антисубсидийни мита, като окончателни мерки се предвижда да бъдат наложени до 4 месеца по-късно или в срок от 13 месеца от започването на разследването.