четвъртък, 22 февруари 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    577 прочитания

    ЕП иска нови правила, които да направят социалните медии по-малко пристрастяващи

    Еводепутатите призовават за забрана на пристрастяващи техники като безкрайно скролване или автоматично възпроизвеждане на видеоклипове
    30 октомври 2023, 11:04 a+ a- a

    снимка: ЕП

    Евродепутатите бият тревога относно пристрастяващите характеристики на дизайна на определени цифрови услуги. В сряда комисията по вътрешния пазар и защита на потребителите прие проектодоклад (с 38 гласа „за“, нито един „против“ и 1 „въздържал се“), предупреждаващ за пристрастяващия характер на дигитални услуги, като онлайн игри, социални медии, стрийминг услуги и онлайн пазари, които използват уязвимостите на хората, за да привлекат вниманието им и да осигурят приходи от техните данни.

    Докато социалните медии могат да повлияят на обществото по положителен начин (напр. повишаване на ефективността, достъпността, свързаността), техният пристрастяващ дизайн може да причини физически, психологически и материални вреди (загуба на концентрация и когнитивни способности, прегаряне, стрес, депресия, ограничена физическа активност). Евродепутатите са особено разтревожени от въздействието на дигиталната зависимост върху децата и юношите, които са по-уязвими към тези симптоми, и призовават за повече изследвания и регулиране в тази област.

    Евродепутатите смятат, че последните правила като Закона за цифровите услуги (DSA) и Закона за изкуствения интелект не са достатъчни, за да регулират проблема с пристрастяващия дизайн. Те призовават Европейската комисия да запълни съществуващите правни пропуски и да представи ново законодателство по темата. Ако това не бъде разгледано, казват те, парламентът трябва да използва правото си на законодателна инициатива.

    Освен това евродепутатите казват, че вредните пристрастяващи техники, които не са обхванати от директивата относно нелоялните търговски практики (напр. безкрайно скролване, автоматично възпроизвеждане на видеоклипове), трябва да бъдат разгледани и забранени от Комисията. 

    Евродепутатите искат компаниите да бъдат задължени да разработват етични цифрови продукти и услуги без тъмни модели с подвеждащ и пристрастяващ дизайн. Комисията трябва да предложи цифрово „право да не бъдете обезпокоявани“ и да създаде списък с добри дизайнерски практики като: „помислете, преди да споделите“; изключване на известията по подразбиране; хронологични фийдове; обобщения за общо прекарано време на екрана. Образователните насоки и кампаниите за повишаване на осведомеността трябва да насърчават стратегии за самоконтрол, за да помогнат на хората да развият по-безопасно онлайн поведение и здравословни навици. 

    Докладчикът по темата Ким Ван Спарентак подчерта: „Никаква самодисциплина не може да победи пристрастяващия дизайн, на който всички сме подложени днес. Проблемното използване на смартфони засяга вниманието и развитието на мозъка от ранна възраст. Това е едно от предизвикателствата на нашето време. Ако не се намесим сега, това ще има огромно въздействие върху бъдещите поколения. Вече имаме строги правила за здраве и безопасност за храна, алкохол и тютюн, за да защитим здравето си. Сега ЕС трябва да се заеме с пристрастяващия дизайн!“ 

    В момента Европейската комисия извършва оценка, за да види дали има нужда от актуализиране на определено законодателство за защита на потребителите, за да гарантира високо ниво на защита в цифровата среда. Резултатите се очакват през 2024 г.

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 58 минути
    ЕК разследва TikTok за алгоритми, водещи до пристрастяване
    Китайската социална мрежа има над 1 млрд. потребители
    преди 4 часа
    Sameday България планира да инвестира над 17 млн. лева през 2024 г.
    През 2023 г., Sameday отчита 2,6 млн. доставени пратки, с 38% от тях получени чрез автоматизирани шкафчета за доставка извън дома
    преди 5 часа
    Capital One придобива Discover
    Сделката на стойност $35,3 млрд. ще обедини двете най-големи компании за кредитни карти в САЩ
    преди 6 часа
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас с ръст от 28% за година
    Най-големите вложения в страната за януари - декември 2023 са от Швейцария, Австрия и Белгия
    преди 7 часа