събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2175 прочитания

    Няколко френски компании искат да разширят производството си или да стъпят в България

    Повечето фирми са от сектора на автомобилните части и електрическото оборудване – Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара, пред Economy.bg
    22 януари 2024, 09:56 a+ a- a

    За пета поредна година Френско-българската търговска и индустриална камара (ФБТИК) организира конкурса „Награди за иновации“. Основната му цел е популяризиране на успешни иновативни проекти, разработени в България, а конкурсът е отворен и за участници, които не са членове на Камарата.

    Кандидатури ще се приемат по електронен път до 4 март. Повече информация ще намерите на уеб страницата на конкурса: https://www.ccifbinnovationawards.org/  Церемонията по награждаване ще се състои на 4 април 2024.

    Кой и как може да участва, какви са категориите, какво е новото в конкурса тази година, какви цели си поставя Камарата през 2024, очакват ли се нови френски инвестиции и от кои сектори, има ли български инвестиции във Франция – тези и други въпроси коментирахме с Весела Тодорова-Мозеттиг, директор на Френско-българската търговска и индустриална камара.

    Весела, за пета поредна година връчвате Награди за иновации. Какъв е смисълът от подобни конкурси?
    Важно е да стимулираме предприемачеството в България. Защото генерирането на нови идеи и търсенето на решения е това, което кара хората да вървят напред и да се създава повече икономическа дейност в страната и тя да бъде на модерно ниво. В България не е лесно да се натрупа начален капитал. Все пак икономическата ни история не е толкова дълга и няма толкова много опит. За сравнение има френски компании, създадени преди 170 или 350 години. У нас такава възможност предприемачите имат едва от 30 – 40 години. За мен предприемачеството се уповава и на това да си иновативен, защото ние търсим иновация, която не е непременно технологична. Тя може да е иновация в проект, в процес на работата, в начин на показване на продукт. Всичко, което е новост, за нас е ценно и искаме да го възнаградим чрез този конкурс.

    Как подобни инициативи допринасят за развитието на иновационната среда в България?
    Всички говорим за иновации, но не е така лесно да създадеш един проект и да го превърнеш в нещо, което е икономически издържано. Така че с този конкурс се надявам, че хората, които кандидатстват, ще могат да се опрат на дипломата, която евентуално биха получили, и това да им помогне да съберат средства, да съберат съдружници, да се обърнат към нас, за да помогнем с каквото можем. Имаме идея да предоставим награда под формата на менторинг и друг тип услуги – например бизнес инкубатор, офис контакти, участие в нашите инициативи. Тази година бихме искали да поканим за участие повече иноватори в сферата на медицината. В България има такива инициативи и ми се иска да им дадем гласност.

    Правите 5-о юбилейно издание. Каква е „иновацията“ в конкурса тази година?
    Иновирахме с това, че даваме възможност и на физически лица, а не само на компании, да кандидатстват с бизнес идея, която, ако отличим, да я развият с наша помощ. Втората иновация е, че даваме еквивалента на 3000 лв. като награден фонд под формата на услуги, които могат да бъдат маркетингово проучване, информация за пазара, свързване с контакти, всичко това, от което една бизнес идея би имала нужда, за да се реализира. Нашата цел е да дадем този начален старт от идеята към проект, който подлежи на финансиране.

    Отворен ли е конкурсът и за външни участници? Кой може да участва?
    В конкурса могат да се включат всички компании, регистрирани в България и всяко физическо лице, което е реализирало или което има идея за иновация, която да се реализира в България.

    Само идея ли е достатъчна?
    Достатъчно е да е само идея за иновация, но може би производството на даден продукт или партньорите, които участват, ноу-хауто да е българско. Това е целта.

    Освен идея какви са другите категории?
    Категориите са иновативен проект и иновативна идея, които ще се разглеждат от едно жури. CSR проект, награда за стартъп и 2 специални награди на журито – проект, който не е отличен в другите категории, но журитата в другите секции са решили, че заслужава да бъде разгледан повторно от още една секция на журито. Такъв проект има втори шанс. Ще отличим и самите иноватори в категория бизнес личност.

    Какви цели си поставя Френско-българската търговска и индустриална камара за 2024? Какво ще бъде новото тази година?
    Новото е благотворителна инициатива, която организираме за втори път с немската камара. Укрепваме дългогодишната френско-германска дружба. Работим и по няколко проекта на компании, които искат или да разширят производството си, или да се настанят в България. 8.

    От кои сектори са тези компании?
    Повечето са в сектора на автомобилните части, електрическото оборудване. Иска ми се да постигнем нещо в земеделието и храните, тъй като има добри основи, но в момента инвеститорите са много предпазливи и внимателно разглеждат всички възможности. Така че имаме добри перспективи.

    Миналата година България посрещна най-голямата френска бизнес делегация. Има ли вече заявен инвеститорски интерес от някои от участниците?
    Има една световноизвестна фирма от хранителния сектор, която търси възможност да произвежда в България. Не мога да споделя името ѝ, но е много известна и продуктите ѝ, които биха могли да се отглеждат и преработват тук, биха стъпили във всеки един магазин за хранителни стоки навсякъде в Европа. Това е шанс за нас и ние се стараем да подкрепим тази инициатива. Знаете, делегацията дойде от регион, който е свързан с риболова и мореплаването. Горе-долу в този сектор е.

    Предвижда ли се тази година посещение на подобна делегация?
    Има едно заявено желание и тепърва предстои да се преборим, за да изберат нашата държава спрямо други конкуренти в автосектора. Трябва да осигурим добра информация и да покажем едни добри основи – добра работна ръка в България, икономическа стабилност, добра среда за живот и за бизнес.

    Има ли български инвестиции във Франция? Има ли компании, които се опитват да стъпят на френския пазар?
    Да, има както инвеститори, които са открили дружества във Франция – напр. във ветеринарната фармация, така и фирми с филиали там в строителството, оборудването на сгради. И ако в България има 1 милиард френски инвестиции, българските инвестиции във Франция са около 1 милион. Обемът е малък все още, но има интерес. Държавата има политика да стимулира инвестициите във Франция. Има специална кампания на Министерството на външните работи на Франция, която се казва Make it iconic. Ние сме част от нея и можем да помогнем на компаниите. Има и фирми, които търсят да намерят място за своите продукти във Франция. Обикновено това, което липсва, е маркетингът. Компаниите имат много качествени продукти, но имат нужда от маркетинг, адаптиран към френския пазар. Това си е цяла култура, не е лесно. Освен това страната ни не е много позната във Франция. И е дълъг пътят, за да може български продукти да стигнат до френския пазар. Но все пак дотам достигат продукти и стоки, произведени в България. Франция е на 9-о място като дестинация за износ на България, като това са основно различни машинни елементи. Има компании, които произвеждат парапети за сгради, прозорци. Марки български сирена или вина е трудно да стъпят там, но не е невъзможно.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 20 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 20 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 21 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 23 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години