петък, 14 юни 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1603 прочитания

    Лишаването от право на шофиране в една държава от ЕС трябва да е валидно в целия ЕС

    ЕП прие Проект за правила относно действието в целия Съюз на определени решения, засягащи правото на управление
    06 февруари 2024, 16:18 a+ a- a

    Снимка: ЕП, © rh2010/Adobe Stock

    Европейският парламент (ЕП) прие с 372 гласа „за“, 220 „против“ и 43 „въздържал се“ Проект за правила относно действието в целия Съюз на определени решения, засягащи правото на управление.

    Тежките пътнотранспортни нарушения, като например прекомерното превишаване на скоростта или шофирането в нетрезво състояние, трябва да доведат до решение за правото на управление в целия ЕС.

    Понастоящем, ако водач загуби свидетелството си за управление след пътнотранспортно нарушение в държава от ЕС, различна от тази, която е издала свидетелството, в повечето случаи санкцията ще се прилага само в държавата, в която е извършено нарушението, и няма ограничения в останалата част на ЕС.

    За да се гарантира, че временното ограничаване или отнемане на свидетелство за управление на чуждестранно лице се прилага във всички държави от ЕС, новите правила изискват даденото решение да бъде предадено на държавата членка, която е издала свидетелството за управление.

    Евродепутатите предлагат към списъка на тежките пътнотранспортни нарушения, като шофиране в нетрезво състояние или пътнотранспортно произшествие със смъртни случаи, да се добави шофиране без валидно свидетелство за управление, което би довело до обмен на информация относно решението, засягащо правото на управление.

    Шофирането с 50 км/ч по-бързо от ограничението на скоростта също е едно от тежките пътнотранспортни нарушения, които могат да доведат до такова решение. Евродепутатите определиха по-ниска граница на скоростта за жилищните райони, което означава, че шофирането над ограничението на скоростта с 30 км/ч по тези пътища може да доведе до загуба на шофьорска книжка или временното ѝ ограничаване.

    Парламентът предлага да се определи срок от десет работни дни, за обмен на информация за решенията, засягащи правото на управление между държавите членки и друг срок от 15 работни дни, за да се реши дали лишаването от право да се управлява МПС ще се прилага в целия ЕС. Съответният водач следва да бъде информиран за окончателното решение в срок от 7 работни дни, добавят евродепутатите.

    Докладчикът Петър Витанов заяви: „Убеден съм, че тази директива не само ще спомогне за намаляване на пътнотранспортните произшествия, но също така ще допринесе за по-добра осведоменост сред гражданите относно по-отговорното шофиране и готовността да се следват правилата и да се приемат последиците от нарушаването им, независимо къде шофираме в ЕС“.

    Контекст
    Правилата, засягащи правото на управление на МПС са част от пакета за пътна безопасност, представен от Комисията през март 2023 г. Той съдържа и правила за трансграничен обмен на информация относно правилата за пътнотранспортните нарушения, по които в момента се водят преговори със Съвета. Пакетът има за цел да подобри безопасността за всички участници в пътното движение и да намали до нула смъртните случаи по пътищата на ЕС до 2050 г.

    Следващи стъпки
    Парламентът приключи първото си четене и тъй като Съветът все още не е приел позицията си, новият Парламент, който ще бъде избран през юни 2024 г., ще продължи работата по този закон.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 10 часа
    преди 12 часа
    Телерик Академия ще се фокусира повече върху доквалификацията на специалисти
    За 5 години Академията утроява броя на Upskill програмите за повишаване на знанията и добавя към портфолиото си нови формати
    преди 13 часа
    Проучване: Липсата на умения за работа с AI забавя иновациите в 62% от компаниите
    2/3 от компаниите не притежават достатъчни умения за работа с AI, а 41% от организациите изпитват затруднение в намирането на служители с опит и знания в изкуствения интелект
    преди 16 часа
    София Тех Парк получи български електрически камион
    Първият български мини товарен автомобил на ток има пробег от 300 км с едно зареждане
    преди 16 часа
    НАП: Клиентите могат да задържат плащането, ако не получат касова бележка
    Агенцията санкционира 433 търговци край морето за неиздаване на фискален бон