България вече не е евтина дестинация и не е конкурентна за инвеститори, които търсят евтина работна ръка - Соня Миклай, Главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара, пред Economy.bg
„Германия е капут“, „Германската икономика върви от лошо към по-лошо“, „Германия отново е болният човек на Европа“, „Болната германска икономика“. Подобни заглавия изобилстват в международните медии в последните месеци. Германия навлиза в третата си година на рецесия със спад от 0.2% на БВП за 2024, фалитите се доближават до нивата от кризата през 2009, а фирмите се готвят за големи съкращения.
Има ли „лек“ за „болната“ германска икономика, как планираните от Тръмп мита и нарастващата конкуренция на Китай ще се отразят на най-голямата икономика в Европа, как буксуването на германския мотор ще се усети в България, как се развиват германо-българските икономически отношения, имаше ли нови инвестиции, защо си тръгват германски компании от България и ще продължи ли тази тенденция, какво харесва и какво не немският бизнес у нас, как присъединяването ни към Шенген ще се отрази на привлекателността на България като бизнес дестинация – тези и други въпроси коментирахме със Соня Миклай, Главен управител на Германо-Българската индустриално-търговска камара.
Соня, Германия е в икономическа и политическа криза. Има ли „лек“ за „болния човек на Европа“?
В края на февруари ще имаме избори. Очакваме в предизборната кампания икономическите теми да са много силно застъпени. Германия все още има силна индустрия, ако я сравняваме с другите европейски държави. Страната е най-голямата икономика в Европейския съюз и на трето място в света. Немските фирми в момента имат нужда от ясен курс на икономическа политика. Важни са теми като дигитализация и намаляване на бюрокрацията, които и в България познаваме доста добре. Те ще бъдат част от „лекарството“. Германия има и т.нар. Mittelstand (бел. ред.: малки и средни предприятия), който е доста иновативен. Очакваме оттам да излязат нови тенденции.
Какви нови тенденции очаквате?
Сега например със спада при традиционните коли ще трябва да се измисли нещо ново. Без това свиване нямаше да има натиск за иновации. Недостигът на работна ръка е друг пример. Ако имахме достатъчно работници, нямаше да има нужда да ползваме касите за самообслужване в супермаркетите или сами да си правим чекиране на летището. Изкуственият интелект също ще влияе все повече.
Как виждате бъдещето на германската икономика с оглед на глобалното развитие в момента? Как планираните от Тръмп мита и нарастващата конкуренция на Китай ще се отразят на германския бизнес?
Ако погледнем предишния мандат на Тръмп, тогава той отново твърдеше, че ще вдига митата. Германия следи новите търговски бариери, които САЩ иска да наложи. Немският бизнес в САЩ също следи ситуацията. Знаем, че има доста фирми, които напълниха складовете, преди Тръмп да поеме президентството.
Независимо от това през последните години имаше доста инвестиции от немските фирми в САЩ и се очаква те да се увеличат. Но ако погледнем към американската икономика, и там има недостиг на квалифицирана работна ръка. Затова считаме, че Германия ще остане силен икономически партньор на САЩ, което ще има ефект и върху България, тъй като българските продукти влизат в немските, които се изнасят за трети държави. Така че ако немската чуждестранна търговия върви, тогава и българската икономика върви. Ако погледнем сега и споразумението между ЕС и Меркосур, там има позитивни ефекти и за България, тъй като, ако Германия продава повече автомобили към Бразилия – там все още се търсят традиционните коли с бензинови двигатели, тогава ще има пазар и за българските части като климатични системи или светлини. Тези автомобили ще могат да се продават в страните от Меркосур без мита.
Китай също е голям пазар за германската икономика. Как конкуренцията от Поднебесната империя ще се отрази на германския бизнес?
Там се очаква някои неща вече да не могат да минават директно от Китай към САЩ, както досега, а би трябвало да минат през Германия или през други държави.
ЕС също наложи мита на вноса на китайски коли. Очаква се Китай да отговори с ответни мерки. Ще засегне ли това германския износ?
Със сигурност ще го засегне донякъде, но има и други пазари, като Меркосур например.
Споразумението с Меркосур обаче не е ратифицирано.
Още не е, но Германия много усилено работи то да бъде подписано. Смятаме, че ще донесе позитиви и за България и другите държави.
Как оценявате развитието на германо-българските икономически отношения на фона на кризите в двете страни?
Когато немската експортна икономика върви, тогава и българската върви. България има силни страни, особено в IT сектора. Виждаме, че има фирми, които стъпват за първи път на пазара тук. Те ползват точно тези силни страни и така подпомагат фирмите в Германия, които не могат да намерят тези умения там.
Може ли да дадете конкретни примери за нови немски ИТ фирми, които са стъпили в България?
В началото на годината немската фирма Arineo стъпи на пазара тук. Те се запознаха с България по време на събитие, което правихме във Франкфурт миналата година. Запознаха се с българския IT сектор и видяха, че има доста потенциал. Много се радваме, че вече са на българския пазар и при нас като член в Германо-Българската търговско-индустриална камара.
Наскоро Стефан Йонков, генералният консул в Мюнхен, съобщи за немската фирма ZKW Group, която ще стъпи в България. Те ще изграждат shared service center в София за услуги в дигитализацията, счетоводството и маркетинга.
Имаме още една немска фирма с производствена дейност, която в момента търси локация къде точно да инвестира. Горе-долу говорим за 50 работни места. Не е най-голямата инвестиция, но това, което прави немската икономика силна, е т.нар. Mittelstand.
Как отслабването на немската автомобилна индустрия ще се отрази на фирмите доставчици в България?
Немският автомобилен сектор продължава да изнася към други държави, въпреки че в самата Германия и в Европейския съюз търсенето на автомобили с бензинови двигатели намалява. Но например към САЩ все още изнасяме традиционни коли, за които ще са нужни части и от България.
Говореше се за затваряне на заводи на Volkswagen в Германия. Това ще доведе ли до затваряне на заводи и у нас?
Мисля, че ще доведе до промяна на дейностите и тук. Знам от фирми в България, че гледат да доставят и към други сектори, които изискват подобни или сравнителни технологии.
А имаше ли германски компании, които разшириха инвестициите си у нас?
През миналата година имаше огромна инвестиция на Аурубис. Има и малки фирми, които изнасят части или които изграждат shared service центрове. Разширявайки се, те показват и в Германия какви са силните страни на България.
Миналата година имаше и отлив на германски инвестиции от България. Очаквате ли тази тенденция да продължи с други компании?
Според нашата информация имаше 1 – 2 случаи на фирми, които си тръгнаха. И причините са, че България вече не е евтина дестинация с много свободна работна ръка. Вече не е такъв случаят тук. Това беше в началото на новото хилядолетие. Кампанията на България тогава беше: „Елате при нас. Тук има евтина работна ръка“. Вече не е така. България се разви и страната не е за тези евтини задачи, а може да привлече други инвестиции с повече добавена стойност, които са по-устойчиви и по-дългосрочни. Според мен е хубаво, че вече не сте евтина държава.
Ето че компании си тръгват точно заради това, че България вече не е евтина дестинация.
Да, тръгват си, тъй като не успяват да намерят достатъчно работници. България е конкурентоспособна държава, но не за тези сектори, където става въпрос конкуренция за 2 или 3 стотинки повече, т.е. там, където финансовата чувствителност за цената на продуктите на световния пазар е от значение и където борбата е кой ще предложи по-ниска цена. България вече трудно ще привлича компании от тези сектори. За разлика от IT сектора, който е много силен. Там нетните заплати стигат немските. Допълнителните придобивки, които фирмите предлагат, също са много атрактивни. Всичко това привлича българите в чужбина да се върнат в България. Така страната печели таланти с международен опит, което провокира други фирми да инвестират в България.
Ако трябва да обобщим – какво харесва и какво не германският бизнес у нас?
Че има квалифицирани кадри. Това е много добре прието в Германия, както и икономическите условия. Какво не харесва? Правната сигурност. Също предложенията за новия бюджет в края на годината. Не само немският, но и българският бизнес не харесва тези изненади в последния момент, които се правят без консултация. Когато се подготвя бюджет, трябва да има консултация със сектора, който ще е най-силно засегнат, за да се намери решение, а не да се дават 24 часа за реакция. Това се отразява негативно на имиджа на България. Още усилия са нужни и за инфраструктурата, за да се използва пълноправното членство в Шенген.
Как присъединяването ни към Шенген ще се отрази на привлекателността на България като бизнес дестинация?
Трудно е да се даде оценка в момента, но ние ще правим проучване след 100 дни и тогава ще имаме яснота как се отразява на фирмите пълноправното членство в Шенген. Предполагаме, че със сигурност ще има позитивен ефект.
За поредна година връчвате Наградата на германската икономика. Какви постижения ще отличите и в какви категории?
Ще връчваме награди в три категории: „Голямо предприятие с фокус иновации“, „Малко и средно предприятие с фокус иновации“ и „ESG“. Смятаме, че това са темите, за които трябва да се работи и да видим как България може да демонстрира иновативността си и как това може да е от полза и за немските фирми партньори.