Политическата нестабилност в страната е основен проблем за австрийските компании в България – Филип Купфер, търговски съветник към посолството на Австрия, пред Economy.bg
Предстоят ли нови австрийски инвестиции у нас тази година, какви са основните предизвикателства пред австрийските инвеститори в България, как присъединяването към Шенген ще се отрази на бизнес средата у нас, може ли България да създаде „скрити шампиони“ по примера на Австрия – тези и други въпроси коментирахме с търговския съветник към посолството на Австрия и ръководител на Advantage Austria Филип Купфер в рамките на представянето на резултатите от ежегодното проучване сред австрийските инвеститори в България.
С ниво на инвестициите от над 5,24 млрд. евро Австрия е вторият най-голям чуждестранен инвеститор в България. Сред австрийските фирми са A1, ЕVN, OMV, Vienna Insurance Group – Bulstrad, Uniqa, Mondi, Kronospan, Palfinger, Wienerberger, Sportalm, Baumit, GoodMills Group и др. Австрийските компании са не само сред най-големите, но и сред най-стабилните и надеждни работодатели и данъкоплатци в страната.
Г-н Купфер, каква беше 2024 за австрийско-българските икономически отношения? Ситуацията за австрийския бизнес през последните 12 месеца и следващите 12 месеца може да се характеризира с две думи: приемственост и стабилност. Над 50% от анкетираните смятат, че бизнес климатът в България ще остане непроменен през следващите 12 месеца. В сравнение с данните за последните 12 месеца бих казал, че има малко повече оптимизъм и по-малко скептицизъм.
Как политическата нестабилност в двете страни се отразява на бизнес средата и потенциала за инвестиции?
Политическата стабилност и предвидимостта на икономическата политика са много тясно свързани с доверието. А доверието е една от най-важните валути в света на международния бизнес. Международните компании са много чувствителни, когато става дума за нестабилност към внезапни промени в правната рамка. Така че това е много важно за австрийските компании. Те споделят, че тяхна основна грижа е политическата стабилност в България, но трябва да подчертая, че анкетата беше направена, преди да бъде съставено правителство.
Това ли е причината да не очакваме нови австрийски инвестиции тази година, както казахте по-рано?
Трудно е да се каже, но вероятно има връзка с това. Защото виждате, че като цяло чуждестранните инвестиции, влезли в България миналата година, отбелязват значителен спад. Радвам се, че австрийските компании все още инвестират. Идват нови инвеститори. Присъстващите реинвестират печалбите си, но като цяло бизнес климатът за чуждестранните инвеститори не е толкова положителен, колкото би могъл да бъде.
Какво харесва и какво не австрийският бизнес у нас?
На първо място като предимство за австрийските фирми е данъчната система. 10% плосък данък е много привлекателна данъчна ставка.
Но България въведе глобалния данък от 15%. Това как се приема?
15% все още е привлекателна ставка, ако я сравните с данъчните ставки на други страни. Но това все пак е политическо решение. Другото, което австрийският бизнес харесва тук, е наличието и качеството на местните доставчици. Австрийските компании все още търсят български фирми, с които да могат да си партнират.
Те виждат потенциал за подобрение в политическата стабилност, предвидимостта на икономическата политика, бюрокрацията, престъпността и корупцията. Друго също много интересно, макар да не е сред първите пет, където би могло да има подобрение, са разходите за труд. Над 50% от компаниите казват, че разходите за труд в България вече не са толкова привлекателни, колкото бяха.
Как нарастващите разходи за труд могат да повлияят на привлекателността на България като бизнес дестинация?
Нарастващите разходи за труд могат да увеличат скоростта на цифровизацията, оптимизацията и инвестициите в нови машини. От една страна, имате липса на квалифицирани хора. От друга, имате нарастващи разходи за труд. Трябва да си направите сметката – дали да не инвестирате в нови машини. Това може да има положителен ефект, що се отнася до производителността.
Как присъединяването ни към Шенген ще се отрази на привлекателността на България като бизнес дестинация?
Според изявлението на Австрийската стопанска камара, която е официалното юридическо представителство на австрийския бизнес – представлява 600 000 австрийски компании, пълното присъединяване на България и Румъния към Шенген е положителен фактор. Това помага да укрепим вътрешния пазар. Добре е за логистиката, защото имаме много австрийски производствени компании, които произвеждат тук предварителни продукти, които след това изпращат до Австрия, Германия, Западна Европа, за да ги финализират. Така че това е предимство, но разбира се, плюс е и за туризма.
Може ли България да създаде „скрити шампиони“ по модела на Австрия?
Вече имате „скрити шампиони“. Моят приятел Райчо Райчев е основател на EnduroSat, невероятна компания.
Какво можем да научим от австрийския опит в това отношение?
Една от причините Австрия да има толкова много „скрити шампиони“ – между 200 и 250, е, че през последните десетилетия страната се превърна в място за научна и развойна дейност. Има данъчни стимули за компаниите, ако инвестират в R&D. Инвестираме 3,3% от БВП в научноизследователска и развойна дейност, което е почти 16 милиарда евро, и почти 50% от тези 16 милиарда евро идват от компаниите, а не от държавата.