Нормативната уредба редвижда по-сериозен контрол и по-големи санкции за нарушителите
До 20 декември 2016 се удължава срокът на работната група за изготвяне на необходимите законодателни промени и на подзаконовата нормативна уредба за функционирането на системата за комплексно обслужване при електронно събиране на пътни такси (тол система). Удължаването на срока се налага, тъй като работата на работната група е в пряка зависимост от приключването на други процедури по въвеждане на тол системата. Това съобщиха от пресслужбата на Министерски съвет след редовното заседание на кабинета.
До август тази година са продадени 4,5 млн. броя винетни стикери, което е със 150 хиляди повече в сравнение със същия период на миналата година. Очаква се нов ръст на продажбите отново през септември и декември заради почивните дни и празниците. Статистиката сочи, че има увеличение на броя на безплатните винетки за инвалиди – 210 хиляди коли се движат по пътищата с такива стикери. Стойността им е 20 млн. лв.
Въвеждането на смесената система за електронна винетка и тол-такса изисква промени в Закона за движение по пътищата, обясни министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова след заседанието на Министерски съвет. Изграждането ѝ ще струва около 200 милиона лева,които ще за сметка на изпълнителя. След като системата заработи, държавата ще връща на изпълнителя тези средства разсрочено, обясни още Павлова.
След изграждането на новата система, контролът ще се затегне значително. Моторното превозно средство ще се следи по номера – къде се движи, от къде минава и дали има платена такса, обясни още тя. Ще има мобилни екипи на Министерството на вътрешните работи и на Агенция „Пътна инфраструктура“, които ще могат да глобят водача на място, ако е в нарушение.
Това ще направи събираемостта на глобите по-добра, ако има нарушение, защото сега не можем да следим толкова стриктно дали винетката е стабилно залепена на стъклото или не, заяви Павлова.
Според нея аргумент в посока необходимостта от промяна в системата е и резултатът от направените целенасочени проверки на транзитния трафик. Те са установили, че българските граждани съвестно си купуват и си залепят винетките според изискванията на закона. За сметка на това преминаващите транзитно гастарбайтери не залепят винетките на стъклата на автомобилите. В повечето случаи те си закупуват винетка, но не я залепват на стъклото или я залепват с фолио, така че да бъде местена от кола на кола. При направената проверка на АМ „Тракия“ в рамките на няколко дни са засечени 500 нарушения.
Готвените промени в законодателството ще въведат по-строги санкции и глоби за нарушителите. Предвижда се да има възможност докато не се плати глобата от водач на транзитно преминаващ автомобил, той да не може излезе от страната, защото в противен случай глобите стават несъбираеми.