неделя, 19 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    2033 прочитания

    Първата за България и региона водородна зарядна станция вече e в експлоатация

    Тя може да зарежда при двете стандартни налягания за компресиран водород
    07 май 2024, 16:09 a+ a- a

    Снимка: БАН

    Център за компетентност „ХИТМОБИЛ“, Българска академия на науките и Институт по електрохимия и енергийни системи „Акад. Евгени Будевски“ – БАН съобщават, че официалното откриване на първата за България и региона водородна зарядна станция ще се състои на 10 май 2024 г. от 11:00 часа, на адрес ул. „Искърско шосе“ №11, община Искър, София (вход към обекта откъм ул. „Мюнхен“). 

    С водородната зарядна станция, която е част от инфраструктурата на Полева лаборатория „Интегрирани енергийни системи“ на ЦК „ХИТМОБИЛ“ се поставя началото на водородната електрическа мобилност в страната. В изграждането на обекта основните изпълнителски дейности са дело на фирмите ДЕЛЕКТРА, АКВАХИМ и МОНБАТ, които ще са съорганизатори и на церемонията по откриването му.

    Водородната зарядна станция, изработена от австрийската фирма EDC-ANLAGENTECHNIK, има възможности за зареждане при двете стандартни налягания за компресиран водород - 350 и 700 бара. Водородът може да постъпва в зарядната станция през два входа. Единият е свързан към електролизьор с капацитет 8,5 кг на денонощие, който произвежда на място водород с възобновяема енергия от фотоволтаичния парк в Полевата лаборатория. Произведеният по този начин водород е с много висока чистота, достатъчна за директно използване в транспортни средства. 

    Чрез втория вход, водородът може да постъпва от бутилкови групи доставени от други източници, което позволява при необходимост да се постигне по-голям капацитет на зареждане на станцията. В съдовете за високо налягане на станцията могат да се съхраняват до 70 кг. компресиран водород, с който може да се осигури до 7000 км. пробег. Възможностите ѝ за компресиране на водорода са от порядъка на 40-50 кг. на денонощие, което е достатъчно за ежедневно зареждане на 10-15 автомобила или 2 автобуса.

    Веднъж компресиран в съдовете за високо налягане, водородът може да се използва за зареждане на автомобили, без процесът на зареждане да изисква външна енергия. Това е едно от предимствата на водородната мобилност, особено в моменти на върхово потребление на електрическа енергия.

    С пуска на водородната зарядна станция започва реализацията и на планираната научно-изследователска програма на ЦК „ХИТМОБИЛ“ за производство на водород чрез електролиза на вода с електроенергия от ВЕИ и използването му в транспортния сектор. Амбицията на екипа е, чрез проактивно сътрудничество с бизнеса, да се демонстрират възможностите на водородните технологии и по този начин да се даде позитивен импулс за ускореното им въвеждане в страната. 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    17 май 2024, 14:22
    БНБ: Чуждите инвестиции у нас със спад от 81% за година
    Най-големите вложения в страната за януари-март 2024 са от Австрия, Италия и Гърция
    17 май 2024, 11:28
    „Струма“ стана първата магистрала у нас с хеликоптерна площадка
    Хеликоптерът ще стига за 30 минути от София до тунел „Железница“
    17 май 2024, 10:37
    ЕК започна ново разследване срещу Meta
    Процедурата е заради пристрастяващите ефекти на социалните медии върху децата
    17 май 2024, 09:19
    "Булгаргаз" ще съди "Газпром" за 400 млн. евро
    Искът е заради спрените руски газови доставки
    17 май 2024, 08:53
    Проекти за близо 3 млрд. лева са реализирани у нас с парите от ЕС за транспорт за 6 години
    Със средствата са изградени 12 нови метро станции, 70 км нови пътища, 28 км рехабилитирани жп линии и 5 реновирани жп гари