събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3906 прочитания

    Финансовата грамотност на българските ученици е фрагментирана

    Познанията на децата в тази сфера са откъслечни, показва проучване на „Джуниър Ачийвмънт“
    13 октомври 2016, 11:50 a+ a- a

    Финансовата грамотност на българските ученици е относително добра, но частична. Това е генералният извод от проведеното от „Джуниът Ачийвмънт“ (JA) България представително проучване за нивото на финансови познания на учениците у нас. Основни партньори в проучването и проекта са Дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“, ОИСР, NN България, Mastercard и „УниКредит Булбанк“.

    В проучването на нивото на финансова грамотност участват 200 училища от цялата страна. Проведено е от 19 до 27 септември 2016. Броят на анкетираните е 5239, и е достатъчно разнообразен по отношение на пол, възраст, тип училище, големина на населено място, като респондентите включват всички 28 области. Въпросите за трите етапа са разделени в четири групи – „Пари“, „Печелене“, „Харчене“ и „Планиране“. Във въпросниците за гимназиален и прогимназиален етап е включена и групата „Финансови продукти и услуги“.

    Проучването е етап от проекта „Financial IQ“ на „Джуниър Ачийвмънт“ България и е една от поредица инициативи на партньорите за повишаване финансовата грамотност на българските ученици. Вече са направени конкретни стъпки с подготовка на обучители на учители за преподаване на финансова грамотност, а от тази есен JA пуска нови програми за всички етапи.

    Данните от изследването показват, че знанията на учениците не са добре структурирани и не се наблюдава разбиране на материята, а откъслечени познания. Докато при някои от въпросите немалка част от учениците показват висока финансова грамотност, то по-голям дял демонстрират ниска.

    Най-слабо учениците са се представили на въпросите, свързани с печеленето на пари. Най-добре се справят с планирането, но в същото време получават джобни ден за ден и нямат възможност да изградят практически умения в това отношение.

    При гимназиален етап се забелязва добро ниво по отношение на базовите банкови продукти и услуги, но ниско по отношение на по-сложните. Учениците не се справят добре с разчитането на документи – фактура и опростен фиш за заплата, нито с интерпретирането на графика, проверени чрез дела с въпроси за финансова грамотност от международното изследване на финансовата грамотност PISA.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 10 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 10 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 10 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 12 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години