Познанията на децата в тази сфера са откъслечни, показва проучване на „Джуниър Ачийвмънт“
Финансовата грамотност на българските ученици е относително добра, но частична. Това е генералният извод от проведеното от „Джуниът Ачийвмънт“ (JA) България представително проучване за нивото на финансови познания на учениците у нас. Основни партньори в проучването и проекта са Дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“, ОИСР, NN България, Mastercard и „УниКредит Булбанк“.
В проучването на нивото на финансова грамотност участват 200 училища от цялата страна. Проведено е от 19 до 27 септември 2016. Броят на анкетираните е 5239, и е достатъчно разнообразен по отношение на пол, възраст, тип училище, големина на населено място, като респондентите включват всички 28 области. Въпросите за трите етапа са разделени в четири групи – „Пари“, „Печелене“, „Харчене“ и „Планиране“. Във въпросниците за гимназиален и прогимназиален етап е включена и групата „Финансови продукти и услуги“.
Проучването е етап от проекта „Financial IQ“ на „Джуниър Ачийвмънт“ България и е една от поредица инициативи на партньорите за повишаване финансовата грамотност на българските ученици. Вече са направени конкретни стъпки с подготовка на обучители на учители за преподаване на финансова грамотност, а от тази есен JA пуска нови програми за всички етапи.
Данните от изследването показват, че знанията на учениците не са добре структурирани и не се наблюдава разбиране на материята, а откъслечени познания. Докато при някои от въпросите немалка част от учениците показват висока финансова грамотност, то по-голям дял демонстрират ниска.
Най-слабо учениците са се представили на въпросите, свързани с печеленето на пари. Най-добре се справят с планирането, но в същото време получават джобни ден за ден и нямат възможност да изградят практически умения в това отношение.
При гимназиален етап се забелязва добро ниво по отношение на базовите банкови продукти и услуги, но ниско по отношение на по-сложните. Учениците не се справят добре с разчитането на документи – фактура и опростен фиш за заплата, нито с интерпретирането на графика, проверени чрез дела с въпроси за финансова грамотност от международното изследване на финансовата грамотност PISA.