Над 40% от българските компании смятат, че има предварително набелязан за печеливш кандидат при избора за изпълнител на обществени поръчки, сочи проучване на БТПП
Основните пречки пред бизнеса при обществените поръчки са корупцията, административните спънки, непосилните изисквания и неясноти в Закона за обществените поръчки (ЗОП).Това сочи анкетата сред членовете на Българската търговско-промишлена палата (БТПП).
Над 40% от българските компании смятат, че има предварително набелязан за печеливш кандидат при избора за изпълнител на обществени поръчки. Малко над 20% от анкетираните са участвали в обществени поръчки и са ги печелили, а 20% никога не са участвали.
Причината за незаинтересоваността от тяхна страна се дължи на ред причини: попълване на много и сложна документация, непосилни за МСП гаранции, липса на информация за поръчките, невъзможност за МСП да извърши целия обем на поръчката.
Именно поради тези причини бизнесът предлага няколко препоръки, които да направят обществените поръчки с по-ясен и чист характер. Над 62% от анкетираните предлагат обществените поръчки да се обявяват и провеждат само по електронен път, при ясни критерии; 44% счичат, че не трябва да се включват субективни критерии – като отлагане на плащанията, специфични конкретни изисквания, отнасящи се до определен модел/услуга; 38% предлагат да се предвижда определен процент от обществените поръчки да бъде изпълняван от МСП; а 30% предлагат да отпадне възможността за директно възлагане на поръчки или чрез преговори с конкретно избрани фирми.
Проучването на БТПП показва,че след влезлия от април 2016 нов ЗОП едва 13% от анкетираните компании забелязват подобряване в прозрачността на процедурите за обществени поръчки, 56% не забелязват никаква промяна, а 31% не могат да вземат отношение по въпроса, защото нямат преки наблюдения.