В страната са закупени общо 326 автомобила, използващи алтернативно гориво в периода януари-септември
Асоциацията на автомобилните производители в Европа (European Automobile Manufacturers Association – ACEA) публикува данните си, за покупка на нови автомобили с алтернативно гориво (AVF - alternative fuel vehicle). Тази категория автомобили се състои от автомобилите, които са изцяло на батерии (ECV/BEV – electrically chargeable vehicle/battery electric vehicle), електромобили с разширени възможности (EREV – extended range electric vehicle)*, автомобили с горивни клетки (FCEV – fuel cell electric vehicle) и хибриди (PHEV/HEV – plug-in hybrid electric vehicle/ hybrid electric vehicle)**.
Според данните на ACEA през третото тримесечие в България не е купен нито един изцяло електрически автомобил (ECV/BEV). Тенденцията е такава от началото на 2016. За сравнение в периода януари-септември 2015 у нас за закупени 20 такива автомобила.
При хибридите (PHEV) през третото тримесечие у нас за закупени два такива нови автомобила за разлика от 2015, когато в периода юли-септември не е купен нито един. От януари до септември тази година у нас са закупени общо 4 нови автомобила от тази категория, а през миналата - нито един.
У нас в периода януари-септември са закупени общо 322 броя хибриди от типа HEV, като само през третото тримесечие те са 147 на брой. През първите 9 месеца на 2015 такива автомобили в България изобщо не са купувани.
Така обобщените данни за страната ни показват, че в периода януари-септември са закупени общо 326 автомобила, използващи алтернативни източници на гориво, като през третото тримесечие те са 149. За сравнение от януари до септември миналата година те са били едва 20, което е ръст от 1530% за една година.
За сравнение през 3-о тримесечие на тази година в ЕС са закупени общо 137 423 автомобила с алтернативно гориво. Тези от категориите ECV и HEV отбелязват двуцифрени ръстове, съответно 20,2 и 29,2%. Сред най-големите пазари в ЕС ръстът на AVF е съответно: Испания (+44,8%); Германия (+33,9%), Великобритания (+30,5%).
От страните в ЕС и европейското икономическо пространство Норвегия запазва своето лидерство по покупка на нови ECV. През третото тримесечие там са закупени 11 287 такива автомобила, което е 44,1% ръст спрямо същия период на миналата година.
* EREV разполагат със система за зареждане от ел. мрежата, но освен това имат и електромотор и двигател с вътрешно горене. Разликата между тези автомобили и хибридите е, че електромоторът винаги върти колелата, а двигателят с вътрешно горене служи за генератор на ел. енергия, с която батериите да се презаредят, когато това е необходимо.
** PHEV използва електромотор като основен източник на енергия за задвижване; двигателят с вътрешно горене само подпомага електромотора като произвежда електричество, автомобилът се зарежда от ел. мрежата и като цяло спестява много повече енергия от HEV. При HEV основният източник на енергия е двигателят с вътрешно горене; електромоторът само подпомага неговата дейност; електричеството се произвежда само в автомобила по време на движение.