Xiaomi вече е третият най-голям производители на смартфони в света
Само четири години след създаването си китайската компания Xiaomi успя да влезе в топ 3 на най-големите производители на смартфони в света.
По данни на анализаторската компания Strategy Analytics Xiaomi е продала 18 млн. устройства през периода юли-септември, нареждайки се на трето място в света след Samsung и Apple. За сравнение продажбите през предходното тримесечие възлизаха на 5,2 млн. устройства.
Как започва всичко и как компанията успя да постигне този главоломен ръст и успех?
Лей Джън основава Xiaomi през 2010 заедно с приятеля си Лин Бин, бивш инженер на Microsoft и Google, който понастоящем е президент на компанията. Xiaomi започва своята дейност като разработчик на MIUI – модифицирана версия на Android с подобен на iPhone интерфейс. През лятото на 2013 на пазара дебютира първият й смартфон - Mi-One, а малко по-късно се появяват и моделите Mi-One S, Hongmi, Mi-3 и др. Лей залага на ниски цени на продуктите и масирана онлайн стратегия. Първоначално продажбите стартират само онлайн, но в Китай MI-One вече се продава в обектите на всички местни оператори.
С всяко изминало тримесечие компанията отчита все по-голям ръст на продажбите, подкрепен основно от пазара в Китай и поръчките по интернет, но амбициите са занапред да щурмува глобалния пазар. Освен в Китай компанията вече предлага смартфони в Сингапур, Хонконг и Индия. Плановете за догодина са глобалните доставки да нараснат двойно. Компанията все още няма присъствие в САЩ и Европа, а това разкрива пред нея един още по-голям потенциал за бъдещ растеж.
Китайският Стив Джобс?
Често наричат Xiaomi китайският Apple, а нейния основател - китайският Стив Джобс. Лей признава, че Стив Джобс е неговият най-голям вдъхновител, но отказва да признае, че го имитира, особено що се касае до стила си на обличане и поведението си по време на презентациите на продуктите.
„Ако Джобс беше живял в Китай, той нямаше да постигне същия успех“, убеден е Лей Джън. „Джобс е бил голям перфекционист, докато нашата култура предлага по-умерено отношение към нещата“, смята той.
Въпреки дискусиите относно приликите и разликите, едно е ясно – китайският предприемач създава не по-малък шум около себе си от легендарния ръководител на Apple приживе. А бързият успех на първия смартфон MI-One дойде в резултат на реклама „от уста на уста“, а не благодарение на ТВ или печатна реклама. Така от сочена за имитатор, днес компанията е лидер на пазара.