вторник, 07 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    893 прочитания

    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа

    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits
    26 април 2024, 10:29 a+ a- a

    На българския пазар има 100 вида придобивки, които работодателите предоставят на своите служители. На първо място за най-често предоставяна придобивка е Здравната застраховка (94%), следвана от Обучение и развитие (92%) и предоставяне на Решения за паркиране (74%), Допълнителен годишен отпуск (72%) и получаване на служебен Смарт телефон (69%). ТОва сочи ежегодното проучване на придобивки, плащания и пазарни индикатори, което Мърсър Марш Бенефитс проведе в периода февруари – март 2024 г. В проучването участие взеха 285 компании от различни сектори и региони в страната, 28% повече от изминалата година, доказвайки, че темата е изключително важна за работодателите в България. Традиционно, в проучването участие взимат компании в производствената и ИТ сфера, такива от фармацевтичната индустрия, за изнесени услуги, търговия, логистика и финансови услуги. Целта на проучването е да се съберат най-актуални данни за важни индикатори на пазара на труда като увеличения на заплатите, използване на болнични дни, допълнителни стимули и придобивки.

    Наблюдава се спад в процентите за предоставяне на допълнително заплащане за препоръка. През 2023г. 77% от работодателите са предоставяли такова, а за 2024г. - 65%.

    Интересна тенденция се наблюдава при рядко използваните придобивки. Често компаниите споделят колко държат на ценности като семейство, well-being на служителите и екосъобразност, но проучването показва, че този тип придобивки са едни от най-рядко предлаганите на българския пазар. Като едва 3 до 5 компании ги предоставят на своите служители.

    Този вид придобивки включват предоставяне на детска градина, отпуск при burnout и парк и поддръжка на еко скутери и автомобили.

    77% от компаниите в страната предлагат хибриден модел на работа, 18% работят изцяло от офиса, 16% пък имат опцията да поискат да работят от дома си, когато това е необходимо. При 13% мениджърите преценяват за екипите си, а едва 9% работят изцяло от дома си.

    Нов елемент, който проучването представя, са мерките за привличане на работа в офиса. Най-голям процент (51%) от работодателите използват събитията на живо в офиса, за да привлекат служителите си обратно на работното място, 27% организират храна в офиса - от пица партита до предоставяне на свежи плодове. Сред останалите мерки са създаване на по-приятна работна среда (24%), която включва стаи за почивка и различни игри, с които служителите могат да си починат от задачите, и организиране на повече екипни срещи (24%).

    Когато става дума за сумите за придобивки, интересни разли

    ки се забелязват между водещите сектори IT и производство, когато става дума за сумите получавани за препоръчване на кадри. При производството 64% от компаниите предоставят такъв бонус, който е на средна стойност от 623 лв., а 77% от IT компаниите предоставят такъв на средна стойност от 2 350 лв.

    Пазарните индикатори за годината дават по-общ поглед върху работната среда. От гледна точка на заплащането се наблюдава тенденцията от изминалите години за нарастване, за тази година то е с 7%, а през 2023г. беше 10%. Приетите оферти достигат 79%, 10% са промотираните служители. Дамите в стратегическия мениджмънт са 40%, а тези в линейния са 43%. Тук е интересно да се наблюдава дали в идните години ще има промяна вследствие на Директивата за равенството между половете на пазара на труда, която предстои да се транспонира през 2026г.

    Mercer Marsh Benefits представи и глобалните тенденции и новостите в сферата на здравеопазването. Нели Калчева, Управител на Марш ЕООД, откри събитието, напомняйки че целта на събитието е да се представят и дискутират теми, които са значими за всички от HR индустрията. “Живеем в интересни времена, в които от една страна сме в ерата на човека, а от друга сме на прага на ерата на хибридния ресурс, с който ще изпълняваме бъдещите си задачи. Пътят за изграждане на партньорство с нашите служители не е лек и е дълъг, и вярваме, че темите днес ще помогнат да изпълните тази задача.”

    Христо Дочев и Симона Пенчева дадоха начало на първия панел на събитието, представяйки водещите здравни тенденции за 2024г., от проучване проведено от Mercer Marsh Benefits.

    Като водеща тенденция беше посочена високата глобална медицинска инфлация, която продължава да задминава значително общата и води до сериозно предизвикателство пред бизнесите, които са изправени пред двуцифрени увеличения при здравните разходи за техните служители. Като само цените за първичен преглед са скочили с 119%.

    През 2024г. медицинската инфлация се очаква да падне с няколко пункта до 11.7%, като през 2023г. тя беше 12.4%, а през 2020г. - 5.7%. За сравнение общата инфлация за същия през 2024г. е 4.2%.

    Процесът на трансформация, в който са здравните системи, беше очертан като втора тенденция. Причината за това от една страна идва от сериозния недостиг на медицински персонал. Според проучването медицинските сестри в България са два пъти по-малко от средните стойности в Европа, а общопрактикуващите лекари у нас са едва 13.4% от общия брой лекари в страната. Ако в Германия всеки трети лекар е общопрактикуващ такъв, то в България е всеки десети.

    От друга страна, трансформацията в здравеопазването се дължи и на дигитализирането. В България я виждаме под формата на дигитални здравни карти, онлайн подаване на искове и записване на часове за преглед и консултация, както и телемедицина.

    Дигитализацията не е единствената технологична промяна от трансформацията, част от нея е и навлизането на изкуствения интелект в здравеопазването, като в момента се търсят най-подходящите сфери за развитие и въвеждането му в сектора. Проучването показва, че 70% от запитаните застрахователи считат ИИ за подходящ при първоначалната диагностика и/или насочване, за 64% той би бил полезен в дистанционното наблюдение на пациентите, а според 61% от запитаните е подходящ за фармацевтични разработки.

    Очертаните от проучването тенденции са действително предизвикателства, пред които бизнеса е изправен. Те създават необходимост да се открие правилният баланс при управлението на разходите за здраве.

    По време на събитието се проведе и дискусионен панел на тема “Нарастващите цени за здравна грижа, здравна застраховка и как може успешно да се управлява този процес” с международни застрахователни експерти. В нея участие взе Амир Думишич, Мениджър бизнес развитие и предложения за животозастраховане и здравно застраховане в AXA, както и д-р Робин Кларк, Медицински директор за Bupa Global и UK застраховане.

    “Пазарът търси нови решения и начин да се развива. Има голям фокус върху технологиите, което се вижда и при прилагането на изкуствен интелект в здравното застраховане и здравното обслужване, което помага изключително много при ранното откриване на заболявания и консултациите”, сподели Амир Думишич.

    “Тенденциите, които виждаме ясно са, че потребителите на здравна застраховка, търсят удобство и бързина при обслужването, което технологиите и дигитализацията предоставят. Основен фокус има върху превенцията, както и върху менталното здраве и алтернативните терапии”, сподели д-р Кларк. “Технологиите играят огромна роля и има вече много случаи, в които изкуственият интелект улавя образувания пропуснати от хора специалисти”, допълни той.

    Дискусията по темата продължи с представители Човешки ресурси от български компании, сред които Камен Атанасов - Head of Rewards for Europe & Africa Инчкейп / ТМ АУТО ЕООД, и Галина Димитрова – Мениджър човешки ресурси в Нова Броудкастинг Груп, Ирина Пейчева – Член на Комисията по медицинско застраховане към Асоциацията на българските застрахователи и Ангел Виденов – Член на Комисията по животозастраховане и Работна група за отчетността на застрахователите към АБЗ.

    “Основно предизвикателство, пред което HR специалистите са изправени е планирането на годишните бюджети. То започва през август-септември, а често ситуацията само няколко месеца по-късно е драстично различна, какъвто е процентът на инфлация”, сподели Камен Атанасов.

    “Това предизвикателство обикновено има два варианта, по които може да се преодолее. Едният включва отказ от дадено покритие по здравната застраховка, както и намаляване на лимита по друго покритие. Втората посока е пренасочване на друг част от HR бюджета, за да може да се покрие тази разлика. Като често се прилагат и двете едновременно. За съжаление неочакваният скок на медицинската инфлация, води до взимането на такива трудни решения. Екипът е свикнал да получава дадено покритие или да има по-високи лимити по покритие, което създава недоволство у тях”, допълни го Галина Димитрова.

    “Едно голямо затруднение идва също от това, че застрахователната компания не може да променя своята застраховка, докато тя е активна. Следователно при покачване на инфлацията, се натрупва загуба и тя рефлектира върху предложенията за подновяване на застраховките”, представи и другата гледна точка Ирина Пейчева.

    “Виждам, че много от нещата, които искаме да се случват повече в бъдеще, конкретно при грижата за менталното здраве, вече са реалност все по-често, все по-бързо и все по-дигитално. Днес хората могат веднага да се чуят със специалист, когато се чувстват разтревожени, вместо да трябва да чакат до следващия ден или по-дълго, когато ситуацията е възможно да се влоши”, допълни Ангел Виденов.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19