събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    11476 прочитания

    Какво представлява Инженерна академия на „Вистеон”?

    Ще създаваме специалисти за автомобилната индустрия, за които има голямо търсене в сфера с огромно бъдеще, казва Иван Михайлов – управител на „Вистеон България”
    28 юли 2015, 14:43 a+ a- a

    Глобалната технологична компания „Вистеон”, която разработва и произвежда иновативни решения за автомобилна електроника, стартира нов проект в България – Инженерна академия. Програмата ще стартира през септември, ще продължи три месеца и е безплатана.  

    Разговаряхме с Иван Михайлов – управител на „Вистеон България”, и Николай Лавров – Engineering Manager в компанията, за да ни разкажат повече за Инженерна академия. Вижте какво споделиха те.

     

    Какво представлява Инженерна академия на „Вистеон”?

    Г-н Михайлов, разкажете ни за Инженерната академия. Какво представлява тя?
    Това за нас е нова инициатива, която допълва компанията от гледна точка на младите хора. Искаме да покажем как се случват нещата в компанията. Да привлечем млади специалисти, които да обучим. Те ще преминат специална програма на обучение, за да се запознаят със спецификата на автомобилната електроника и технологиите. Ще имат възможността да преминат през различни модули на обучение, които включват софтуер, хардуер, системно тестване и ще се запознаят на практика с цялостно разработване на наш продукт. 

    Вие имате различни инициативи, насочени към млади хора, като стажантски програми, сътрудничите си с университетите в България. Защо решихте да стартирате и академия?
    Ние виждаме тази инициатива като възможност да допълним знанията на младите хора и да създадем у тях още по-голям ентусиазъм. В стажантските ни програми  и при различни други инициативи ние разчитаме, че те вече имат някакви познания и интерес, който ги води при нас. Докато академията отваря вратите на фирмата, на продуктите и индустрията като цяло. В академията те ще придобият знания, които в голяма степен са универсални и то не само за автомобилната индустрия, а за целия свят на продуктите за вграждане (embedded). 

    Академията е насочена към хора, които са без опит, или очаквате вече да имат познания в тази област?
    Искаме да са хора, които са ентусиасти. Очакваме да имат минимални познания. Те ще преминат през процес на селекция, за да можем да оформим групи и за да преценим в каква степен и до каква дълбочина трябва да навлезем. Те ще получат обучение и познания, които след това да бъдат полезни и за тях, и за нас, както и за целия автомобилен пазар.

    Колко човека ще можете да приемете в първата академия?
    Ние сме готови да приемем до 20 души в първата ни сесия. Разбира се, според интереса и бройката хора, които желаят да преминат през тази академия, сме готови да разширим капацитета и възможността. 

    Колко човека ще могат да се включат и колко от тях ще имат шанс след това да започнат кариера в компанията?

    На колко от тях след това ще можете да предложите работа?
    Аз се надявам, че всички те ще преминат успешно обучението и ще можем да предложим на всички работа, ако покажат знанията, които очакваме, за нивото, за което сме ги подготвили, предвид и работата им по проектите. Тъй като академията няма да е само теоретична подготовка с упражнения. Те ще се докоснат до същински проекти. Ще работят заедно с екипите ни, за да видят смисъла на теоретичната част на обучението и как това знание на практика се трансформира в нещо истинско. Така че при желание да станат част от нашия екип, вратите са отворени и аз ще бъда щастлив да ги посрещна като наши служители и стажанти.

    Колко често планирате да правите подобни обучения?
    Текущият ни план е  всяко тримесечие да стартираме с нова група от хора за обучения. 

    Обмисляте ли впоследствие да разширявате броя на хората, които ще приемате в тези академии?
    Определено, да. Ние стартираме с 20 човека, но при засилен интерес , който очакваме да се развие във времето,  сме готови да разширяваме програмата. 

    За кого е подходяща Инженерна академия на „Вистеон”, какво включва учебният план и какви резултати се очаква да постигнат обучаващите се?

    Автомобилната индустрия е една от най-бързо развиващите се в България, но сравнително нова за нашия пазар. Какви са вашите впечатления за кадрите, които излизат от университетите? Каква подготовка имат те?
    Те имат обща подготовка. Университетите създават специалисти с обща подготовка, които преминават през сравнително базово обучение, с някакво профилиране. Те в голяма степен не са достатъчни за нашите нужди. Не само за автомобилната, а и за редица специфични дейности в ИТ индустрията изобщо. Затова тенденцията за създаване на различни академии, софтуерен университет, които да дообучават специалистите, ще продължи. Сега и ние допълваме тази тенденция на пазара, с нашата специализирана Инженерингова академия. 

    Колко време трябва да отдели  човек за обучение, за да е готов да работи в компания от вашия бизнес?
    С едни прилични базови познания, смятам че между 6 месеца и 1 година сериозна подготовка ще са напълно достатъчни за започване на кариерен път, който е много перспективен. Търсенето на специалисти е голямо и компаниите са склонни да наемат хра, които са ентусиасти. Доста хора намират за плашеща и трудна нашата сфера, но на практика тя дава много повече възможности, тъй като е много по-широкообхватна. Тук не става въпрос само за света на автомобилите, а на всички устройства, без които ние не можем всеки ден, които са и част и от автомобилната индустрия. Така че това време е достатъчно един специалист да положи усилия и с наша помощ - било то чрез академията, или някоя от другите програми, които имаме, за да стане пълноценен специалист и да продължи своя кариерен път на всякакви нива.

    Виждате ли засилен интерес към тази професия и вашата индустрия? Вече навсякъде се говори колко търсени са хората с техническия умения?
    Търсенето е огромно. Гладът за специалисти е невероятен. Интерес от страна на младите хора има. Друг е въпросът накъде е насочен този интерес. Всяка компания в областта на ИТ се опитва да привлича вниманието на така или иначе малкото специалисти към себе си. Някои технологии и сфери на дейност изглеждат по-атрактивни. Има хора, които с времето се преориентират към нашата дейност. Факт е, че при нас има продукт, който е цялостен. Той е видим в автомобила, което създава много специфично усещание, което смятам, че при други типове продукти не е точно така. Ние се радваме на интерес от страна на кандидати. Това ни дава възможност и да се разширяваме като компания специално за България.

    Има ли разлика в уменията на кандидати, които са се обучавали в някоя от академиите на компании, и тези, които са учили в университет? И важна ли е дипломата за работодателите?

    Много компании в България вече имат различни инциативи за обучение на млади хора. Мислите ли, че това е начинът да се отговори на огромното търсене към тези специалисти – бизнесът на практика да обучава хората?
    Това са реакциите  на бизнеса – по един или друг начин да запълваме нуждите. Дали това е най-правилният начин, е спорен въпрос. Ако бъдем консерватни и приемем, че висшето образование трябва да създава тези кадри, то очевидно системата има някакъв проблем, защото те липсват или тяхната достатъчност не отговаря на нашите нужди. Затова ние приемаме, че университетските институции създават определен тип специалисти, които ние след това дообучаваме – всяка компания за собствените си нужди. Разбира се, в рамките на една компания може да се извършва обучение за целия пазар, но по този начин запълваме спецификата, и то с бързината на индустрията. И от гледна точка на технологии, познания, ние можем да реагираме много по-бързо спрямо една университетска програма. 

    Каква инвестиция коства подобна програма?
    Инвестицията е изключително оправдана. Преди всичко се изисква желание и ентусиазъм от самата компания да го направи. Иначе трябва материална база – място, където ще се обучават хората. Учебната програма е инвестиция - да, от гледна точка на време, за да се специфицира съдържанието, което да отговаря на нивото на хората и да бъде достъпно. Така че инвестицията е във време и хора. Финансово е не повече от, да кажем, 10 000 евро – инвестиция, която всяка компания в нашия сектор може да направи. Стига обаче да е готова да сподели това знание с останалите. Създавайки академия, аз смятам, че ние трябва да бъдем отворени, а не да се фокусираме единствено върху себе си и да смятаме, че тези специалисти са за нас. Те са за индустрията.

    Вие като работодател забелязвате ли разлика в уменията на кандидати, които са се обучавали в някоя от академиите на компании, и тези, които са учили в университет? И за вас важна ли е дипломата?
    Определено има разлика между хора, които са завършили университет, и такива, които са преминали през някоя академия, Софтуерния университет или някоя от тези институции, които обучават паралелно на висшето образование. Ние, както и всяка една компания на пазара в момента, се абстрахираме от дипломата като такава. Ние очакваме знанието. Т.е. човекът, който кандидатства, да бъде носител на определено знание. Академиите и обученията, които са към някоя компания, дават много строга насоченост  - към определена технология и начин на работа. Университетите дават обща представа. Което не е лошо.

    Защо секторът на автомобилната индустрия е добър избор за кариера?

    За нашата дейност очакваме и продуктово знание. Инженерният аспект на нашата академия е много съществен. Неслучайно сме я нарекли „инженерна“, не само софтуерна, защото ние създаваме продукт. Да, създаваме софтуер, който е една от най-основните част в този продукт, но без хардуера и без всичките компоненти  този продукт не би работил в автомобила. Така че продуктовото мислене и знание за нас са важни. Не всички академии го създават, защото те са изключително софтуерно насочени. Университетите все още го създават на базата на общата инженерна подготовка. 

    Защо секторът на автомобилната индустрия е добър избор за кариера?
    Това е един сектор с огромна перспектива.  Той тепърва предстои да се разгърне. Останалите сектори също се развиват, но там има огромно насищане. Продуктите са ясни. При нас иновациите са нещо, с което ние работим на дневна база. Технологиите се развиват. Очакванията на производителите, очакванията на клиентите стават много различни.  В автомобилната електроника се пресичат всякакви технологии – интернет, мобилни средства, всичко, което се сетите и ползвате на ежедневна база. Избирайки нашата академия, всички които  имат желание да се развиват в тази сфера, ще получат познания не само в конкретиката на нашата компания, а много обща представа, която ще им даде база за развитие с огромно бъдеще и огромно търсене. Ще създаваме специалисти, за които пазарът има много специфичен глад и висока цена.

    ВИДЕО за компанията като работодател вижте в профила на Вистеон Електроникс България в Jobs.bg тук 

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 14 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 14 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 15 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 17 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години