петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5216 прочитания

    Чарлз Фаулър: Ценностите дават сила

    За прехода от предлагане на преживяване към предлагане на ценности, вижте какво сподели пред Economy.bg
    02 ноември 2017, 15:39 a+ a- a

    „Много е опасно да се опитваш да променяш ценностите на хората. Най-добрият подход е да ги насърчаваш – деца или възрастни, да се вгледат в себе си и да открият онези ценности, които имат истинско значение за тях“, разказва ни Чарлз Фаулър, Председател на Фондацията за човешките ценности и член на Ръководната група на Алианса за ценностите във Великобритания. По негови думи компаниите не могат да си позволят вече просто да продават един продукт или услуга. Те трябва да ангажират клиентите си на много по-дълбоко ниво - на ниво споделени ценности.

    Поводът за нашата среща бе отбелязването за първи път в България на Световния ден на ценностите, организирано от Българската асоциация на управленските консултантски организации (БАУКО) и Българският форум на бизнес лидерите (БФБЛ). Вижте какво още сподели Чарлз Фаулър по темата пред екипа на Economy.bg:

    Г-н Фаулър, в почти всеки учебник по мениджмънт се посочва, че една компания трябва да формулира своята мисия и ценности. Защо темата за корпоративните ценности придобива такова голямо значение сега?
    Така е. За това се говори от много време. Когато активно се занимавах с бизнес, компанията трябваше да има мисия, трябваше да има ясно посочени ценности. Мисля, че причината темата да е придобила по-голямо значение е, че това не е достатъчно. Светът прогресира. Нашето общество се промени, глобализира се. Движещите фактори при бизнеса в наши дни са различни. Мисля, че сме част от едно глобално общество, което изисква прозрачност. Това значи, че ако не действате в съответствие с ценностите, които сте заявили, и това се разбере, последствията за вас могат да бъдат катастрофални. 

    Защо темата за корпоративните ценности става все по-популярна? Вижте какво сподели Чарлз Фаулър, Председател на Фондацията за човешките ценности пред екипа на Economy.bg

    Рискът имиджът на компанията да пострада ли е единствената причина? Отстояването на определени ценности свързано ли е с представянето на компанията на пазара?
    Една от причините темата за ценностите да е толкова важна за компаниите и въобще за всички видове организации, не само за търговските, е заради този риск. Но мисля, че има и още причини. Хората осъзнават, че живеейки като част от общество, което е много по-загрижено за ценностите и има ясно разбиране за тях, компаниите не могат да си позволят вече просто да продават един продукт или услуга. Те трябва да ангажират клиентите си на много по-дълбоко ниво. Това е преход от икономика, в която, да кажем, продавате кафе. Когато просто дадете пакет кафе на клиента, говорим само за продукт. След това започвате да продавате услуга. Правите кафето и го давате на клиента. Това е икономика на услугите. След това идва икономиката на преживяването. Правенето на кафе става нещо специално. Сега нещата отиват крачка напред. Хората се интересуват откъде идва кафето; дали е произведено по устойчив модел; как са третирани работниците, които са събирали кафето; как е транспортирано; откъде идват опаковките, в които кафето се консумира и ще бъдат ли рециклирани или ще бъдат изхвърлени на сметището. Всички тези неща са свързани с ценностите на хората. Те очакват от компаниите, с които си взаимодействат, да се съобразяват с тези ценности и ще отидат при онези, които го правят.

    Излиза, че ценностите на дадена организация са изключително важни за клиентите. Какво е тяхното значение за привличането на таланти?
    Мисля, че е същото, когато хората избират къде да работят. Сега, когато оперираме в условията на икономика на знанието, всичко опира до способността да даваш истинска стойност. Човешкият труд се превръща в общодостъпна стока и знаем, че голяма част от професиите ще бъдат заменени от роботи. Ето защо ценността е в хората в една организация – тяхната креативност, продуктивност, вдъхновението и мотивацията им. Не можете да мотивирате хората, да ги накарате да бъдат вдъхновени и креативни, освен ако целите ви не съвпадат с техните. Компаниите са много по-заинтересовани и то с право за това дали ангажират своя екип, служители, членове, или не. Начинът да бъдеш ангажиран към една организация е да споделяш нейните ценности

    Продават ли ценностите? Вижте какво сподели Чарлз Фаулър, Председател на Фондацията за човешките ценности пред екипа на Economy.bg.

    Казвате, че компаниите предлагат на пазара не просто своя продукт или услуга, а и ценностите си. Кои ценности продават най-добре?
    Хората търсят автентичност, така че разпознават кога ценностите са само на книга. Мисля, че най-вече се търсят основни човешки ценности. Такива, които са с нас от зората на човечеството, когато сме се научили как да си сътрудничим, от времето на първите общности и общества. Започнали сме да се движим в група и сме се научили, че трябва да си съдействаме, да се грижим един за друг, да се защитаваме и понякога да правим саможертви – да поемаме рискове или да правим неща, които не искаме. Трябва да правиш малки или големи жертви. Отговорът на вашия въпрос е: онези ценности, които са свързани с това да се грижиш за други хора, да правиш най-доброто, на което си способен за другите, да се поставяш на тяхно място. Мисля, че това търсят хората от компаниите, които споделят техните ценности. Без значение дали става въпрос да работят за тях или да купят от тях, искат ценностите им да бъдат споделени.

    Има ли ценности, на които се отдава по-голямо значение, отколкото на останалите?
    Почти всички ценности се споделят масово сред хората и организациите. Но всеки индивид и всяка отделна организация имат свой собствен начин за подредба на ценностите и определяне коя е най-важна за тях. Това е от съществено значение, защото организациите са много различни, оперират в различна среда, имат различни продукти, различни цели, различни мисии. Ценностите трябва да бъдат подходящи за тях. Не е като да имате Министерство на ценностите, което казва: „Всички трябва да споделяте тази ценност или този набор от ценности!“. Това би било нелепо. Тези ценности трябва да идват от самата организация, което значи, че трябва да произлизат от хората  – лидерите и всички членове на екипа. По цялата верига от основата до върха, всички трябва да са ангажирани. Това значи ценностите да не си останат празни думи. Организациите и хората в тях трябва да се замислят какво наистина значат тези ценности в контекста на тяхната организация. Трябва да се замислим, да имаме концепция какво ще правим и след това да действаме съответно.

    Колко важни са ценностите на работното място? Вижте какво сподели Чарлз Фаулър, Председател на Фондацията за човешките ценности пред екипа на Economy.bg

    Трябва ли да изповядваме едни и същи ценности вкъщи и на работа?
    Да. Ценностите, които имате в личния си живот, трябва да намерят отражение във всяко едно нещо, което правите, включително работата ви. Може да ви се струва, че работодателят ви няма съвсем същите ценности като вас. Ако изследвате ценностите ще видите, че те се припокриват в голяма степен. Може в крайна сметка да не успеете да приведете ценностите си в унисон с тези на организацията. Това може да е знак, че трябва да намерите друга организация, за която да работите. Но обикновено, ако е добра организация, с добри хора, които ги е грижа, откривате, че можете да постигнете хармония  и това действа окриляващо. Мисля, че ценностите дават сила.

    Възможно ли е ценностите на човек да бъдат променени?
    Мисля, че ценностите се развиват по един естествен начин в хората. Много е опасно да се опитваш да променяш ценностите на хората. Най-добрият подход е да ги насърчаваш – деца или възрастни, да се вгледат в себе си и да открият онези ценности, които имат истинско значение за тях.

    Чия отговорност е синхронизирането на ценностите в една организация?
    Всички сме отговорни. Но мисля, че доста може да бъде постигнато от лидера в дадена организация, така че процесът да бъде подпомогнат. Начинът да се постигне това е да бъде дадена възможност на хората да мислят и да имат право на глас. Иначе няма да са ангажирани към процеса. Мисля, че всички членове на дадена организация трябва да бъдат ангажирани в дискусията за ценности. В противен случай никога няма да приемат концепцията за своя.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 24 минути
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 2 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години
    преди 3 часа
    45 преподаватели от България, Словения и Сърбия станаха част от първата международна мрежа от STEAM начални учители
    Издателство „Клет България“ е водещ координатор по проекта, чиято задача е въвеждането на STEM/STEAM обучението от 1. до 4. клас
    преди 4 часа
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits
    преди 4 часа
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката