събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    8366 прочитания

    Страхът от провал - враг номер едно на иновациите

    09 октомври 2012, 15:17 a+ a- a

    За да открият нови подходи, възможности или бизнес модели, предприемачите преминават през поредица от грешки. Въпреки че това е общоизвестен факт, повечето хора всячески се опитват да избегнат „момента с неуспехите”. Tози техен страх от провал е основната пречка пред тяхната креативност. Екипът на Economy.bg реши да обобщи мненията на водещи психолози, консултанти и бизнесмени.

    Преди няколко години в свой експеримент учените от канадския университет Carleton University потвърждават хипотезата, че между страха от провал и склонността на човек да отлага своите действия във времето съществува пряка връзка. По думите на Джонатан Браун – професор по Психология в University of Washington, хората с ниска себеоценка са по-склонни да генерализират своите неуспехи и да стигат до извода, че са по-некомпетентни или по-малко интелигентни от останалите.

    Проблемът се корени не толкова в самия провал, колкото в асоциирания към него страх, смята известният консултант и предприемач Браян Трейси. „Именно страхът спира много хора да направят крачка напред в неизвестното. А когато ни е страх, че ще се провалим, често започваме да правим доста непродуктивни неща. Най-лошото е, че се предаваме предварително”, посочва той.

    Провалите на успелите

    „Провалът е само една възможност да започнеш отново, но с повече разум” е казал някога Хенри Форд. И личният му опит го потвърждава. Неговата първа компания Detroit Automobile Company преустановява своята дейност през 1901. Причината е недоволство на клиентите от високите цени и ниското качество.

    Чували ли сте за компанията Traf-O-Data? Това е първият значителен провал на Бил Гейтс. Компанията не успява да продаде своя продукт – компютърна програма, на щатските и местните власти, защото той се оказва прекалено „бъгав”.

    През 1985 Хауърд Шулц – човекът, който направи „Старбъкс” една от най-успешните компании, отваря свое кафене в Сиатъл, наречено „Il Gournale”. В това заведение се е пускала оперна музика, не е имало столове, а менютата са били на италиански. И все пак именно тази смела авантюра му позволява да събере достатъчно средства, така че впоследствие да закупи марката „Старбъкс”.

    Как компаниите окуражават служителите си да се справят със страха от провал

    Едва ли ще чуете за компания, която поне на думи да не иска от своите служители да бъдат инициативни и иновативни. Фирмите, в които осъзнават, че „следващото голямо нещо” идва след много „малки провали” и провеждат последователна политика в тази насока, обаче не са много.

    Голямата индийска компания Tata Group например раздава годишни награди за „най-добра провалила се идея”. Целта е да бъдат разпознати и оценени провалите, защото без тях е невъзможно да се постигне успех, посочват от ръководството на фирмата.

    В своя офис „Фейсбук” са разлепили надписи като „Свършената работа е по-добра от перфектната” и „Какво бихте направили, ако не ви беше страх?”.

    Ако погледнете живота на един от малкото станали супер успешни още приживе художници - Пабло Пикасо, ще забележите, че той постоянно е експериментирал. Веднъж усвоил дадена техника, художникът се впускал в търсене на ново предизвикателство. Той не се е притеснявал, че няма да бъде перфектен, а вие?

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 20 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 21 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 21 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 21 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 23 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години