Брутните бюджети за реклама в телевизия през изминалата година са били 995,7 милиона лева, заяви Иво Цеков – управител на медия агенция „Пиеро 97”, по време на на тазгодишния „Форум на рекламата“, като се позова да данни на GARB.
„Цифрите за брутните обеми сочат, че телевизионният рекламен пазар е нараснал с 5,3%, но според нашите изчисления реалните бюджети са спаднали с около 2,5%”, каза Иво Цеков. Според него това се дължи на два основни фактора – намалени бюджети за реклама на някои от големите рекламодатели по финансово-икономически причини и по-малкото реализирани бюджети от обществени поръчки и европейски програми през 2014, на фона на значителните инвестиции от такъв род поръчки в телевизия през 2013.
„Чисто аналитично, ако съпоставим търговската реклама, изключвайки обществените поръчки, избори и т.н., според данните на „Пиеро 97” може да се отчете медийна инфлация и известно повишение на цените на рекламата с около 2%. Пак с уточнението, че се говори за реални стойности при търговска реклама”, каза още той.
Вижте коментара на Иво Цеков за телевизионната реклама
През 2014 секторите, които са рекламирали най-много в телевизия, са били отново компаниите за хранителни стоки, следвани от компании в секторите козметика, фармацевтика, напитки, телекомуникация, магазинна мрежа, финансови услуги. От данните се вижда, че в брутните обеми на всички сектори, с изключение на телекомуникацията, има увеличение на рекламните бюджети спрямо 2013. Цитираните от Иво Цеков данни показват, че най-големите рекламодатели за 2014 са били „Проктър и Гембъл“, „Монделийз” и „Нестле”.
Първите данни за 2015, които са на база януари – март, показват лек ръст на двете основни телевизионни групи спрямо 2014. При останалите канали има по-скоро спад спрямо 2014. „Все пак има и позитивни влияния. Окуражени от ниските цени и възможността за все по-изгодни сделки, излизат все повече рекламодатели от средния и дребен бизнес, които подобряват обстановката. Освен това през май-юни се очакват повече европейски програми и обществени поръчки, както и рекламни активности около изборите октомври месец”, обобщи прогнозите за 2015 Цеков.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров