петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    14724 прочитания

    Лоялността към компанията е ключ за успешна кариера

    Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell България
    08 септември 2010, 17:14 a+ a- a

    „В Shell няма ограничения за професионалното развитие и аз съм пример за това”, твърди изпълнителният директор на компанията за България Камелия Славейкова.

    Тя започва кариерата си в Shell преди 17 години и с времето преминава през различни мениджърски позиции предимно в областта на маркетинга и рекламата. Днес съвместява позицията изпълнителен директор с тази на мениджър „Комуникации” за Централна и Източна Европа и Турция. От началото на август й е поверена още една роля – представител на групата Shell в Гърция.

    Камелия Славейкова е убедена, че когато човек преследва целите си, резултатите не закъсняват. Допълва обаче, че за да изградиш успешна кариера, едно от най-важните качества е да си лоялен към компанията си.



    Г-жо Славейкова, рядко се срещат жени на високи постове в петролния бизнес. Вие как попаднахте в него?

    Интересът ми към този бизнес се зароди през лятото на 1992, когато бях на специализация по маркетинг в западна петролна компания. Връщайки се в България, разбрах, че Shell отскоро е на българския пазар и реших да кандидатствам за работа.
    ФАКТИ ЗА КОМПАНИЯТА:

    ИМЕ: Шел България ЕАД
    СЕКТОР: Търговия с петролни продукти
    БРОЙ СЛУЖИТЕЛИ: 80
    ОТ КОГА Е В БЪЛГАРИЯ: 1991
    ОБОРОТ ЗА 2009: 478,150,000 лв.
    Бях поканена на интервю от тогавашните мениджъри  – двама холандци. Оказа се, че изучаването на холандски език и стажът ми в западна петролна компания не са били случайни. Очевидно, когато човек преследва целите си, идват и резултатите. Така през 1993 започнах работа в Shell и вече 17 години съм в компанията. Преминала съм през различни мениджърски позиции, най-вече в областта на маркетинга и комуникациите както на местно и регионално, така и на европейско ниво. От две години вече съм изпълнителен директор на Shell България паралелно с функцията, която изпълнявам мениджър „Комуникации” за Централна и Източна Европа и Турция. От 1 август имам и една допълнителна роля – представител на групата Shell в Гърция. Там отскоро се прилага индиректен бизнес модел и има нужда от човек, който да управлява, макар и дистанционно, бизнес интересите на компанията и да е във връзка със заинтересованите лица.  

    На каква позиция започнахте в Shell?

    Осъществявах връзката с местните институции относно създаването на новите бензиностанции. Съвсем скоро след това бях прехвърлена към маркетинга и рекламата. Това беше новосъздадена позиция. По това време България все още нямаше достатъчно практика в тази област и трябваше да разчитам основно на обученията, които преминавах в рамките на Shell. Разбира се, учех се от самата работа, естествено, преминавайки през редица професионални курсове.

    Вие сте пример, че човек може да изгради успешна кариера, да достигне до най-високата позиция и то в рамките на една компания. Каква е формулата?

    Много често забелязвам, че когато споделям своя професионален опит, огромно впечатление прави лоялността. Имайки предвид, че днес текучеството е често срещано явление.
    Как стратира кариерата на Камелия Славейкова в Shell?

    В този смисъл считам, че едно от съществените качества, за да бъдеш успешен, е да си лоялен към компанията.   Разбира се, трябва да има припокриване между ценностите на компанията и на човека като личност.

    Кои са качествата, които всеки мениджър трябва да притежава или да изгради във времето?
    Мениджър и лидер са понятия, които понякога се разглеждат еднозначно и между тях не се прави разлика. Всъщност, такава има и тя е съществена. Да си мениджър означава да се справяш с комплексността в своята работа. Трябва да поставяш цели и задачи и ежедневно да следиш и измерваш резултатите.  Необходимо е да изграждаш определена организационна структура. Това изисква определени черти на характера и качества. Сред тях са лоялност към компанията и отношение към подчинените, за да успееш да ги мотивираш и да се вслушаш в това, което те казват. При мениджъра трябва да има припокриване между думите и действията. Той трябва да дава личен пример с поведението  си. Това е много широко портфолио от качества и всъщност не е лесна работа да си мениджър.

    Каква е разликата между мениджър и лидер?

    Лидерът трябва да може да управлява и да се справя с промените, които се случват – неблагоприятната икономическа ситуация, изострената конкуренция на пазара и т.н . Има различни качества, които трябва да притежава лидерът в зависимост от конкретните бизнес условия. Например, когато една компания стъпи на пазара, е важно да можеш да определиш визията, да обединиш хората. В период на промени, както в момента, се изисква от лидера да може да управлява промените, да убеди хората в необходимостта от тях, да ги обедини около постигането на целите. Трябва да може да ги вдъхнови, да успее да ги ангажира да работят всеотдайно дори и в ситуации, в които поради организационни промени хората могат да загубят своите работни места. Казвам го с пълното съзнание, че това може и се случва в рамките на Shell, която е преминала през доста организационни промени през годините и е успяла да изгради качества в совите лидери, за да управляват тези промени.

    Какви хора се стремите да привличате в екипа си?

    Основното, което се търси при подбора на хора, са професионалните знания и умения. Наред с това обаче  все повече се обръща внимание на необходимостта от определени личностни качества и поведение. Така че при равни други условия, ако например имаме двама кандидати със сравнимо ниво на знания и умения, за нас ще натежи кандидатурата на човека с личностни качества и ценностната система максимално близка до тази на компанията.

    Кои са тези качества и как разбирате, че хората ги притежават или не?
    На първо място, гъвкавост и приспособимост към непрекъснато променящите се бизнес условия. Както казах, Shell е глобална компания, която непрекъснато търпи организационни и структурни промени.  Поради тази причина за нас е важно хората бързо да се приспособяват към промените.
    Каква е разликата между мениджър и лидер?

    Да имат нагласата да търсят решения на проблеми, които на пръв поглед изглеждат неразрешими. Важно е също да обичат работа си, а не да гледат на нея като на ангажимент от девет до шест.  Да генерират нови идеи, да не чакат някой да формулира заданията им. Всичко това звучи трудно измеримо, но има техники, чрез които бихме могли да видим дали притежава или не подобни качества. Да речем, на база на примери от предишен опит.

    Вие в момента доколко участвате в подбора?

    Не съм пряко ангажирана. Отдел „Човешки ресурси” провежда целия процес. Разбира се, за критични ситуации и позиции се търси моето мнение.

    Какво от предишния Ви опит на позициите в маркетинга и комуникациите Ви е най-полезно днес?

    Мисля, че възможността да общувам спокойно с хората и да ги изслушвам. Да комуникирам с тях промените, да им дам аргументи защо се налага нещо да се случи, да се опитам да ги обединя около необходимостта от това и дори, бих казала, да ги вдъхновя в тази посока.

    През всички тези години в компанията кога Ви е било най-трудно?

    Именно когато трябва да убедя хората в необходимостта от организационни промени, които се случват на глобално ниво, но засягат България. В големи държави като Германия и Холандия е по-лесно да се види реалният ефект. В България резултатите не се виждат толкова бързо и това изисква последователна и целенасочена работа в промяна мисленето на хората. Постига се бавно, стъпка по стъпка, но си заслужава човек да инвестира време, защото на хората им е трудно да видят глобалната картина и ефекта от оптимизирането на разходите или подобряването  на конкурентоспособността, например.

    Разкажете ни за такъв случай.
    Преди години трябваше да бъде променен бизнес моделът на търговията с масла. Тогава Shell въведе модела на макродистрибутора, което означава, че този бизнес се оперира от трета страна. България беше сред първите държави, които въведоха този модел. Служителите посрещнаха промяната с недоверие и известни притеснения. С времето обаче промяната доведе до много добър резултат.

    Вие какъв подход на комуникация прилагате предвид това, че обектите и служителите ви са из цялата страна? Например, когато трябва да съобщите за предстояща промяна в компанията?

    Най-предпочитаният начин е лице в лице. Свикването на срещи с хората, на които да им бъдат обяснени тези промени -  логиката защо това се налага и до какво се очаква да доведе. По този начин хората имат възможността да зададат въпроси, да изразят притеснения и да споделят своя опит. Ако се налагат промени, подходът на Shell е ние да сме проактивни. Да кажем на хората много преди реално да се случат. По-добре е да знаят, да са подготвени и да съдействат. Откритият и прозрачен подход е изключително важен за нас.

    Случва ли Ви се е да влезете в бензиностанция и да не Ви познаят?
    Все по-трудно. Още повече че ние имаме практика мениджърите, които са на ръководни позиции, веднъж в годината да работят в бензиностанциите, обслужвайки клиентите. Това дава възможност на служителите да споделят с мениджърите своите притеснения, ако имат такива, а ръководителите да видят в реална среда, че работата на бензиноколонката не е никак лека. Както и да усетят пулса на работата, изискванията и очакванията на клиентите.

    Вас лично какво Ви мотивира?

    Мотивира ме благоприятна бизнес среда, в която работя, в която няма ограничения и лимити. Човек не трябва да си поставя ограничения, трябва да обича работата си и тя да му носи удовлетворение. Да търси максимално покриване между своите компетенции и потребностите на компанията. Мисля, че човек, ако има желание и амбиция, ще намери точното място за себе си в тази глобална компания, която предлага възможности в целия свят.

    През последните години Shell e на челните места в класацията „Най-добър работодател”. Как го постигате?

    Резултатите от проучването „Най-добър работодател” показват не само много висока ангажираност, но и нещо много впечатляващо – повече от 90% от служителите казват, че са горди да работят в Shell. Как го постигаме? Чрез директен контакт с хората. Ние търсим обратна връзка от тях и активно комуникираме. Разковничето е хората да се почувстват част от процеса на промяната.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 28 минути
    45 преподаватели от България, Словения и Сърбия станаха част от първата международна мрежа от STEAM начални учители
    Издателство „Клет България“ е водещ координатор по проекта, чиято задача е въвеждането на STEM/STEAM обучението от 1. до 4. клас
    преди 1 час
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits
    преди 48 минути
    След Биткойн Халвинга: За какво да внимаваме
    Информация за потенциалните възможности и рискове дават от Binance
    преди 2 часа
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката
    преди 3 часа
    Спад в броя на сделките с имоти у нас
    Средните цени на жилищата задържат нивата си през първото тримесечие на 2024, отчитат от Arco Real Estate