сряда, 04 декември 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9872 прочитания

    Speedflow: Оптимисти сме по отношение на качеството на кадрите в България

    Собственикът на украинската софтуерна компания Владимир Елис пред Economy.bg
    25 август 2015, 09:37 a+ a- a

    Преди дни украинската софтуерна компания Speedflow обяви, че мести част от офисите си от Одеса и Харков в Пловдив. Над 70 служители със семействата си идват в града под тепетата. Компанията планира до края на годината да наеме и 50 специалисти от България.

    Economy.bg се свърза по Skype със собственика и изпълнителен директор на Speedflow Владимир Елис, за да разбере повече за мотивите за преместването и за плановете на компанията за офиса в Пловдив.

    Владимир (Влад) Елис е роден в Пловдив. Там прекарва първите си четири години, след което заминава с родителите си за Украйна. За известен период живее и работи във Великобритания, след което отново се връща в Украйна. Завършил е специалност "Роботика" в Харковския политехнически университет в Украйна.

    За мотивите за релокацията в Пловдив

    Г-н Елис, наскоро обявихте, че местите част от офисите си в Украйна в Пловдив. Защо се наложи това преместване и защо точно в Пловдив?
    В Украйна положението започна драстично да се влошава. Бизнес климатът също. Но още преди това имахме планове за обединение на офисите в дадена локация, тъй като те бяха разнесени. Направихме SWOT анализ на Полша, Словакия, Румъния и България. Полша не беше вариант, защото много украински ИТ фирми се изнесоха там. Словакия пък беше малка. В Румъния нивото на корупция е много високо. Затова се спряхме на България. Никога не сме разглеждали столици, защото предпочитаме по-малки градове с добра логистична инфраструктура. Първо посетих Варна, но приятел от Пловдив ми се обади да се видим и когато пристигнах, много се учудих как се е променил градът за 5 години. Инфраструктурата е добра, има достъп до ИТ кадри и хора, говорещи с езици, има близко летище. Комфортно е и затова почти единодушно беше решено преместването да е в Пловдив.

    Напълно ли се изнасяте от Украйна?
    В никакъв случай не затваряме двата офиса в Украйна. Около 35–40% от служителите остават. Всеки от тях си има свои причини да не се мести – деца, семейство, родители, патриотични чувства.

    Как и колко служители ще се релокират от Украйна в Пловдив?

    Колко точно служители ще бъдат релокирани и от кои градове?
    Вече са 72-ма, като 52-ма са от Харков и още 20 са от Одеса.

    Колко от тях вече са в България? Как се адаптират у нас?
    Шестима вече са тук. Четирима са били тук по-рано през лятото, за да разгледат и да си изберат апартаменти, тъй че за тях адаптацията е по-лесна. Като се мести един колектив, който се познава от години, адаптацията става много по-лесно. Повечето от служителите са млади хора, живели под наем. Дали ще са под наем на едно или на друго място, няма голяма разлика. Тези, които са по-установени и със семейства, осъзнават, че преместването е стратегическа стъпка.

    Как законово е уредена релокацията на служителите ви в България? В интервю миналата година изпълнителният директор на Luxoft сподели, че ги ограничават регулациите в България, които не позволяват броят на чуждестранните работници да надхвърля 10% от заетите български служители.
    Това за съжаление не се е променило. Повечето хора, които са дошли, са по ротационния принцип, който Luxoft ползва. Имаме много служители с Шенгенски визи, които позволяват пребиваване в България до 90 дни. За всички служители сме подали молби за визи за постоянно пребиваване, но процесът е доста по-тромав, отколкото например в Полша. Не разбирам защо имиграционните власти не правят някакво разграничение, защото тук ще идват висококвалифицирани и добре платени хора. Никой от тях няма да иска държавни помощи.

    Колко и какви кадри ще бъдат наети в България?

    Колко специалисти ще наемете у нас?
    Засега в България по-скоро няма да търсим ИТ специалисти, защото си имаме установено технологично ядро, което работи. Търсим хора, които ще ни помогнат да разширим общуването със съществуващата клиентска база. Обявили сме 27 свободни позиции и се надяваме до края на октомври да ги попълним. До края на годината целта е да наемем общо 50 специалисти от България.

    От какви кадри ще имате нужда?
    За тези 27 позиции търсим акаунт и проджект мениджъри. Работата им ще е свързана с двете основни бизнес направления на фирмата – софтуер като услуга и услуги за телеком операторите.

    Хора с какви езици ще са ви нужни?
    На първо място – английски, а на второ място – испански език. Предимство ще е китайски (мандарин) и арабски език. От срещите, които съм имал досега, съм много оптимистично настроен по отношение на качеството на кадрите в България и по-конкретно, по отношение на ниво на комуникация, структурирано мислене и опит. В сравнение с Украйна съм много приятно впечатлен.

    Защо един специалист би избрал да работи в Speedflow?
    Не става дума само за заплащане. Ние сме фирма със семейни ценности. Атмосферата е много отворена и приятна. Има множество професионални предизвикателства, непрекъснато вътрешнофирмено обучение – три пъти седмично предлагаме езиково обучение. Големи купонджии сме. Имаме 4 купона на година. И отпуските при нас са повече от регламентираните 20 дни.

    Обявихте заплати от 1000 до 3000 лв.? Това достатъчно ли е за привличането на различни специалисти?
    Това са стартови заплати. Имаме служители даже с три пъти по-високи заплати. Радвам се, че имаме такива професионалисти, които печелят такива пари.

    В България засега ИТ специалисти няма да търсите?
    Технологиите, по които работим, са малко специфични. Те не са от най-разпространените и затова искаме да видим как ще можем да работим със студенти. Идеята е да обучим студенти за работа с нашите вътрешни технологии и продукти и те да станат част от нас по-късно. За да покажем, че сме добро място за ИТ специалисти, първо трябва да докажем, че сме добър, честен, открит и интересен работодател.

    С кои университети ще си сътрудничите?
    С Техническия и със Софийския университет. Най-вероятно ще предлагаме някакви стажове.

    Върху какви проекти ще работят служителите ви в Пловдив?
    Ние не сме аутсорсинг компания. Ние сме ИТ компания с т.нар. „пълен бизнес цикъл”. Сами създаваме продуктите си и сами поддържаме нашите клиенти. Съответно работата е върху нашите продукти. Това, в което виждам голям потенциал, е т.нар. „outstaffing”. Клиентите, които ползват нашите продукти, искат да имат разширено обслужване. Затова те изпращат техен служител при нас, обучаваме го и той работи при нас, но за фирма – клиент на нашите продукти. Има голям потенциал в това, защото в България езиковата бариера е почти елиминирана и хората са свикнали да общуват на различни езици.

    За потенциала на България и Пловдив за развитие на ИТ бизнеса

    Много чужди компании напоследък избраха да отворят офиси Пловдив. Това предимство или недостатък е за вас?
    За някои може да е недостатък, че ще има вътрешна конкуренция за ИТ кадри, или т.нар. „кадрова война”. Засега аз обаче разглеждам пазара като почти празен. Има някои местни и чужди компании, но е добре, че има конкуренцията между работодателите за добри кадри. Защото това ни кара да се усъвършенстваме. Освен ИТ секторът това кара и другите сектори да са по-конкуренти по отношение на хората.

    Как си сътрудничите с властите у нас?
    Подкрепата от кметството в Пловдив е неочаквано добра. Бяхме добре приети. Оказват ни подкрепа и за оформяне на документите за получаването на визи. Има желание от страна на властите да помагат, за да може ИТ бизнесът да се чувства по-комфортно в града.

    Колко е стойността на инвестицията?
    Инвестицията не е голяма, защото ние не сме класически инвеститор. Тя не е еднократна, а редовна – в наем и в заплати, които служителите ще похарчат в местната икономика. Стойността на преместването ще е около 250 хил. евро, а месечният фонд заплати е около 120-130 хил. евро.

    Освен у нас, в кои други страни присъствате?
    Централата ни е във Великобритания. Имаме офис в Хонконг и търговски представители в Маями, Дубай и в Делхи.

    Как оценявате потенциала на България и конкретно на Пловдив за развитие на ИТ бизнеса?
    В нашия случай ние се местим с готова ИТ фабрика, вече сме установени играчи на пазара. За нас от значение е най-вече готовността на инфраструктурата. Тя според мен е добра и поддържана. Има офиси клас А, които могат да работят 24 часа в денонощието. Има добра логистика –стига се бързо до летищата. Данъчната система е много разбираема. Бизнес принципите в България са открити. Държавата си изпълнява функциите, което е много важно.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Стойността на глобалният пазар на Cloud ERP ще достигне $57,17 млрд. през 2024
    Сегментът на малките и средни предприятия се очаква да регистрира най-високият средногодишен темп на растеж, според Fortune Business Insights
    преди 15 часа
    Най-големият ритейл парк в Пловдив отвори врати
    Първите магазини в новия търговски комплекс „Парк Макс Ритейл Парк“ вече са отворени
    преди 15 часа
    Черният петък мина онлайн
    Потребителите в САЩ са похарчили $10,8 млрд. за онлайн покупки, което е над 10% ръст спрямо миналата година
    преди 18 часа
    3,7 млрд. лв. е дупката в бюджета в края на ноември
    Приходите за месеца превишават разходите с близо 300 млн. лв.
    преди 19 часа
    САЩ с нов кръг ограничения, свързани с производството на чипове в Китай
    Това е третият кръг мерки в рамките на 3 години
    преди 1 ден
    Канада обвини Google в създаване на рекламен монопол
    Делото прилича на заведеното в САЩ и цели разделяне на бизнесите на технологичния гигант