Авторитетното издание коментира възможностите и предизвикателствата пред стартиращите компании на Балканите
„Години наред международни компании изнасяха управлението на ИТ дейности към Източна Европа. Те бяха привлечени от относително евтината работна ръка, ниските наеми и големия брой квалифицирани софтуерни специалисти. Ниските данъчни ставки в страни като България, където плоският данък е 10%, също допринесоха за тази тенденция. Сега същите тези фактори насърчават много предприемачи на Балканите да стартират свой бизнес”. Така „Ню Йорк Таймс” обяснява растящата екосистема от стартиращи компании в региона.
Изданието цитира Любен Белов, управляващ партньор в инвестиционния фонд Launchub, според когото е „въпрос на време преди да имаме компания от региона, която да е успешна колкото Skype”.
„Ню Йорк Таймс” дава за пример българските стартъпи Emailio и Flipps, които вече са се преместили в Силициевата долина. Изданието припомня и успеха на румънската компания за видео реклами LiveRail, която пред лятото беше придобита от Facebook за около 400-500 млн. долара. През октомври американската Progress Software придоби българската софтуерна компания Telerik за 262.5 млн. долара.
Амбицията и технологичните познания на балканските предприемачи обаче се сблъскват с тежка бюрокрация, недостиг на правителствени инициативи и тяхната собствена липса на бизнес опит.
Друго препятствие е по-трудният достъп до финансиране в сравнение с други топ стартъп дестинации в Европа, като Лондон, Берлин, Хелсинки и Сткохлом. Друго предизвикателство е силно фрагментирания пазар на Балканите.
Това обаче може и да се разглежда като стимул местните стартиращи компании да развият идеи, които да са привлекателни за по-широка публика. Изданието дава пример с българската Playground Energy, която произвежда детски площадки с клатушки, които произвеждат ток, докато децата играят. Електричеството може да захранва Wi Fi сигнал, осветление и др. Идеята е да се мотивират децата да играят по-дълго.
Препятствие пред амбициите на предприемачите на Балканите е и недостигът на хора с бизнес опит. „Ню Йорк Таймс” цитира Белов от Launchub, според когото „единственият начин да излезе нещо голямо оттук е да се използват програмистите тук, но продажбите и маркетингът да се изнесат в места, където тези умения са развити до съвършенство, като Лондон и Силициевата долина”.