Това показва последното изследване на БТПП за ролята на иновациите в бизнеса и сътрудничеството с университетите
Връзката между бизнеса и научните среди е нарушена и процесът се влошава с годините. Това е основният извод от последното проучване на Българската търговско-промишлена палата /БТПП/ за ролята на иновациите в бизнеса и сътрудничеството с университетите.
Според бизнеса основните причини за неосъществяването на иновации са несигурността в икономически план и липсата на финансиране, тежестта на административните процедури при ОП „Конкурентоспособност“, която финансира иновативни проекти, както и липсата на квалифицирани кадри. Спрямо 2013 не се наблюдава промяна на ситуацията, освен, че се появява с еднаква тежест липсата на квалифицирани кадри, които да създават или да внедряват иновативни решения.
През 2015 предпочитаните източници за добиване на иновативни решения са предимно от фирми-партньори от чужбина (за 30% от анкетираните), фирми-партньори от от България (25%), и закупуване на лицензия за утвърден продукт (15%). Показателен е фактът, че намалява броят на фирмите, които разчитат на партньорство с научни институти и университети от България ( при 37% през 2013, сега са 10% с български научни институти и 0.00 % с университети).
Сътрудничеството с научни институти и ВУЗ намалява значително – то се свежда до наемане на стажанти и обучения - за 44.44% от анкетираните (при 67% през 2012) и за консултантски услуги при внедряване - при 22% от анкетираните.
Предприемачите през 2015 все повече разчитат на собствените си възможности – собствените разработки са при 64,7 % от анкетираните, при 23% през 2013.
Според бизнеса основните бариери за сътрудничество бизнес-наука са недостатъчната информираност на бизнеса за научните разработки (60%) и слабата активност на университетите. Слабата активност на университетите/научните институти за оповестяване на разработките им се отбелязва при 70% от анкетираните.
Данните показват още че 95% от бизнеса у нас използва иновации; 50% са внедрили иновации в рамките на последните 5 години, а 44% през последната година; почти 65% от използваните иновации са собствена разработка, следвани от придобит патент/лиценз (29%), научен труд (18%), интернет или други източници на трансфер на свободно достъпни решения (12%) и едва 6% са възложени на научен екип.
Въвеждането на иновации дава резултати най-много при обогатяването на изделията/услугите (53%), следвано от преодоляване на конкурентен натиск (47%), повишаване на производителността (26%), а 10% не виждат никаква промяна след въвеждане на иновации.