Въпреки това страната ни е в дъното на класацията по редовни плащания, а българският бизнес е по-недисциплиниран дори от този в Гърция и Русия, показва изследване на EOS Груп
Културата на плащане в европейските държави се подобрява – това показват данните от ежегодното проучване на EOS Груп за 2015 „Навици за плащане в Европа“. Положителната тенденция е налице и в България, макар и все още страната да е в дъното на класацията по редовни плащания – средно 74% (70% през 2014) от фактурите се плащат в договорените срокове при 78% за Европа (спрямо 75% година по-рано).
С 28% забавени и отписани плащания общо за 2015 (при 33% през 2014), българските бизнес клиенти са по-недисциплинирани дори от тези в Гърция и Русия, където има сериозни икономически кризи, отчитат от EOS. Гражданите, от своя страна, бавят или оставят неплатени общо 22% от фактурите си, докато през миналата година този дял е бил 26%.
Подобрението в целия регион на Източна Европа, е по-забележимо при бизнес клиентите – забавените и отписани плащания при тях намаляват от 29% на 26%, докато при гражданите спадът е от 25% на 23%. Данните за цяла Европа показват сходни тенденции – спад на забавените и отписани вземания при бизнес клиентите от 27% на 23% и от 22% на 20%, съответно за гражданите.
Топ 7 причини за забавяне на плащания от бизнес клиенти
Срокът за отсрочено плащане в България тази година не отбелязва промяна и остава 33 дни спрямо 36 дни средно за Източна Европа и 34 дни за цяла Европа. Сроковете на забавяне на фактурите след падеж отбелязват подобрение – при средно 29 дни забавяне през 2014, през 2015 плащанията в България се бавят с 22 дни след падежа. Периодът на забавяне след падежа в Източна Европа и Европа е идентичен и също намалява – от 27 дни през 2014 до 21 дни сега.
За България данните по сектори показват най-голямо подобрение в сферата на търговията – 23% просрочени и отписани вземания при 37% година по-рано, докато секторът на промишлеността единствен отчита влошаване – от 24% на 26% забавени и несъбрани вземания. Доставчиците на услуги отчитат спад от 30% до 28% по този показател. При периода на просрочие търговията отново е първенец със скъсяване с една трета на срока на забавяне – от 33 на 22 дни.
Топ 5 на проблемите за бизнеса, причинени от забавени плащания, са липса на ликвидност (40%), намалени печалби (38%), по-високи разходи за лихви (23%), възпрепятстването за създаване на нови работни места (22%) и намаляването на инвестициите на компаниите (21%) – заплахите са по-често срещани у нас в сравнение със средните нива в Европа.
Топ 7 причини за забавяне на плащания от крайни клиенти
Над половината от българските компании (54%) не очакват промяна в навиците на плащане на крайните клиенти, 13% очакват влошаване, а 28% подобряване на тези навици.
Мнозинството компании у нас управляват забавените вземани сами. Най-голям брой компании правят това в сектора на търговията (65% събират сами вземанията си от крайни клиенти и 64% от бизнес партньори). Промишлеността е секторът, който използва най-много външни и комбинирани услуги за събиране на вземания. Общо 42% от компаниите в този сектор използват външни/комбинирани услуги за събиране на вземания от крайни клиенти, а 43% за просрочени вземания от бизнес партньори.
В сектора на услугите 63% от фирмите събират сами вземанията си от крайни клиенти, а 54% от бизнес партньори.