През първата половина на 2016 сделките са 22 на брой, а най-активни са технологичния и банковия и финансов сектори, показва анализ на EY
Пазарът на сливания и придобивания в България запазва размера си през първата половина на 2016. Сделките, реализирани между януари и юни, възлизат на 600 млн. долара - точно толкова, колкото и през същия период на 2015. Това показва анализ на EY за пазара на сливания и придобивания в Югоизточна Европа.
Броят на оповестените сделки за периода е 22, а най-активни са секторите на информационните технологии с шест реализирани сделки и този на банковите и финансови услуги с три реализирани сделки. Средният размер на осъществените в България сделки е 25 млн. долара.
В България най-голямата сделка в IT сектора е покупката на дял в „Софтуер Груп“ от фонда за дялови инвестиции BlackPeak Capital и американския фонд за рисков капитал Postscriptum.
През 2016 се наблюдава раздвижване на пазара на сливания и придобивания в България. В страната има все повече компании, които представляват интерес за стратегическите планове на инвеститорите. Освен това продажбите на български компании, които дават достъп до пазарен дял, технологично решение, бизнес модел или иновация, която би могла да се внедри от по-голям пазарен играч, вече не са единични случаи. Това обяснява Диана Николаева, лидер на отдел „Финансови консултации по сделки“ в EY България.
През годините активността на стратегическите и финансовите инвеститори се редува. През първата половина на 2016 обаче стратегическите инвеститори определено са водещи за активността на пазара. 82% от сделките в България са реализирани именно от стратегически инвеститори. Такива са сделките за Болница „Токуда“ и „Сити Клиник“, които бяха придобити от „Аджъбадем Сити Клиник“.
От EY обясняват, че на неголеми пазари като българския инвеститорите традиционно са местни компании или частни инвеститори, които познават особеностите на пазара. Тази година 45% от сделките имат местен характер – и купувачът и продавачът са български компании.
Други 45% от реализираните сделки са входящи - с купувачи, които идват от различни от България страни.
Едва 10% от сделките са изходящи – български инвеститори купуват компании навън. Макар и малко този тип сделки са индикативни и показват, че българските компании са в етап на растеж и активно разрастване на операциите си.