вторник, 19 януари 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    3678 прочитания

    Да превърнеш кризата във възможност: тази българска компания отвори нов офис и удвои екипа си

    Каква е рецептата за успех на Pontica Solutions – Иван Георгиев, съосновател и изпълнителен директор на аутсорсинг компанията, пред Economy.bg
    16 септември 2020, 15:55 a+ a- a

    Преди дни българската аутсорсинг компания Pontica Solutions обяви, че е открила втория си офис в България и след София вече присъства и във Варна. Въпреки кризата компанията е успяла да удвои и екипа си. Pontica Solutions е започнала като стартъп преди 5 години с трима души екип, в момента са 250 служители, като целта е те за достигнат 400.

    Как се расте в криза, какви са плановете на Pontica Solutions за двата офиса в София и във Варна, как България може да се възползва от тенденцията за nearshoring, как се отразява автоматизацията на аутсорсинг индустрията – тези и други въпроси коментирахме с Иван Георгиев, съосновател и изпълнителен директор на компанията.

    Иван, отворихте офис във Варна и обявихте, че сте удвоили броя на служителите си. Как по време на криза, когато много компании затварят офиси и освобождават служители, вие успявате да постигнете обратното?
    Бизнес растежът на Pontica Solutions през първата половина на 2020 реално нямаше нищо общо с кризата, породена от пандемията от COVID- 19. Това беше резултат от дългогодишни усилия, които просто се реализираха тогава. Нашето клиентско портфолио е много диверсифицирано и ние също загубихме бизнес заради отзвука на пандемията върху туризма, тъй като имаме клиенти в този сектор.
    От друга страна, наистина ситуацията, в която трябваше да осъществим ръст, беше много сложна. Успяхме за кратко време да автоматизираме процеси по подбор и обучение; да мобилизираме силите си в запазване на високото качество на операциите в условие на 100% работа от вкъщи. Това се постига само с невероятен екип.

    Похвалихте се неотдавна, че отбелязвате ръст от 100% за последните месеци. Как се постига ръст по време на криза? Как успяхте да трансформирате кризата във възможност?
    Всяка криза по същество преобразува нещо, което е работило по един начин в нещо друго. В бизнеса рядко има място за вакуум. Ние сме все още доста гъвкава организация с възможност за навременна реакция при промени в обстановката. Плюс това сме си предприемачи по призвание.

    Вашата индустрия е тясно свързана с развитието на други сектори. Имате ли отменени, или спрени проекти, или привлечени нови клиенти? От кои сектори?
    Загубихме приблизително 10% от съществуващия бизнес от клиенти в сферата на туризма и транспорта. Това не се отрази на стабилното положение на компанията заради двата спечелени нови проекта за технологични компании.

    Кои са най-важните качества, които един мениджър трябва да притежава, за да излезе успешно от кризисна ситуация като настоящата?
    Висшият мениджмънт в ситуация на криза трябва да умее да преработва стреса и напрежението от новата ситуация в план на действие и спокойствие за другите.
    Що се отнася до оперативния мениджмънт, едно от нещата, които повечето ръководители при нас придобиват като знания, е свързано с методологията да се решават проблеми. Естеството на самата криза не е толкова важно, когато знаеш откъде да подхванеш ситуацията като цяло.

    Отбелязвате 5-годишен юбилей тази година. Каква е равносметката? Колко служители имате в София и във Варна? Какви са плановете ви за двата офиса? Ще разкривате ли нови работни места?
    Много сме горди с постигнатото за 5 години и имаме още по-големи амбиции за следващите 5. Скоро ще сме в много интересен етап от развитието си – преходът от 300 души към 400, като пропорцията между Варна и София в момента е около 50/50, но нямаме стремеж да я режисираме за в бъдеще. Софийският и варненският офис работят в синергия, с общ мениджмънт и дали единият или другият ще расте с по-бързи темпове зависи и от новите клиенти, с които ще работим.

    Служителите ви още ли работят от вкъщи? Планирате ли да наложите този модел на работа в бъдеще?
    Една част от колегите ни работят от вкъщи. Другите работят в офисите ни, като много скоро всички ще се завърнат. Планираме малко да увеличим възможността за работа от вкъщи, но със сигурност няма да налагаме този модел. Работното място е със силен социален елемент в живота на хората, благоприятства работата в екип и увеличава ангажираността на екипите. Разбира се, ако ситуацията го изисква, имаме готовност за всички сценарии.

    Успявате ли да запазите стартъп духа, с който сте стартирали?
    Искрено се надявам и се стремим да е така. Трябва обаче на този въпрос да отговорят колегите ни.

    Много често бързият растеж хваща стартъпите неподготвени и те се провалят. Как се случи при вас разрастването? Какво научихте в процеса?
    Въпреки че сме много взискателни към себе си, не може да не отбележим, че когато компания с над 100 души удвоява размерите си, е нормално да се допускат и грешки. В нашия случай обаче те бяха минимални. Добре усвоеният растеж на една компания винаги изисква лидери с енергия, добре изработени процеси в операциите и добре изграден екип. Ние сме щастливи да имаме и трите. Наскоро дори се смяхме с моите съдружници в Pontica – Евгени Борисов и Пиер Вале, как още преди 3 години заявихме един на друг, че структурата ни е вече готова да сме 1 000 души, а реално бяхме 30 по онова време.

    Ще станем ли свидетели на изнасяне на бизнес процеси от Китай и Индия към Европа? Как България може да спечели от подобна тенденция и на какви предимства може да разчита?
    Определено изнасянето на бизнес процеси отдавна не е свързано с разходи. Различни региони имат различни преимущества и ноу хау в организирането на бизнес процеси. България е сред лидерите в региона в изнесените услуги за бизнес и ИТ процеси, дигитализацията и автоматизацията. Разбира се, че бихме станали свидетели на изнасяне на процеси от Китай и Индия към България, ако тези страни са добре информирани за високото ниво и качество в страната ни. Като член на Асоциацията за иновации, бизнес услуги и технологии (АИБЕСТ), част от приоритетите ни са да работим именно за разпознаването на България като място с висока добавена стойност при изнасянето на процеси и дигитализация.

    Как растящата автоматизация ще се отрази на аутсорсинг индустрията?
    Автоматизирането на различни работни процеси не означава задължително намаляване на бизнеса и съкращаване на работни места. По-скоро отваря нуждата от адаптивност, ноу хау и преквалификация, все неща които аутсорсинг индустрията владее добре.
    Не мисля, че автоматизацията се приема като заплаха за индустрията. Дори обратното – ние сами разширяваме обхвата на добавената си стойност към нашите партньори, предлагайки всички форми на автоматизация на бизнес и ИТ процеси.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 4 часа
    Ново извънредно положение в Португалия
    Препоръчва се българските граждани да се въздържат от пътувания до Португалия към момента
    преди 5 часа
    И КЕВР разреши на "Еврохолд" да придобие ЧЕЗ
    Предстои подписването на договорите за финансиране и прехвърлянето на акциите
    преди 5 часа
    преди 6 часа
    Румъния няма да поставя под карантина ваксинирани срещу Covid-19
    Те обаче трябва да са получили и втората доза от ваксината
    преди 7 часа
    преди 7 часа
    ЕП настоява за прозрачност на договорите за доставка на ваксини
    Евродепутатите изразиха съжаление относно „здравния национализъм“, включително предполагаеми паралелни договори, подписани от държавите членки, или опити да се конкурират помежду си