петък, 26 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1413 прочитания

    Джинджифил, чесън и лимон са поскъпнали най-много по време на епидемията

    Вижте как са се променили цените на основни хранителни и нехранителни стоки в страната през март
    03 април 2020, 20:03 a+ a- a

    Джинджифил, чесън и лимон са поскъпнали най-много през последния месец.

    Това показва проучване за изменението на цените на основни хранителни и нехранителни стоки в страната, проведено от Института за синдикални и социални изследвания към КНСБ. Целта на експресното изследване е да представи ценовата динамика в периода преди и в началото на епидемичната криза (1 март – 1 април 2020). Проучването обхваща 26 областни центрове.

    По-силно изразено нарастване на цените се наблюдава при зеленчуците, сочат данните на синдиката. Най-много са поскъпнали:

    Джинджифил - със 100.8%

    Чесън - с 45.4%

    Лимон - с 43.6%

    Картофи - с 26.1%

    Зеле – с 15.3%

    Моркови – с 14.3%

    Лук – с 13.9%.

    Увеличението на цената на джинджифила е повече от 2 пъти, след като през първия ден на март средната цена е била около 7.5 лв. и достига 15 лв към настоящия момент.

    Цената на едро по тържищата и борсите също се задържа на високи нива (около 14-17 лв.) и това е причината малките търговски обекти да свиват количеството на изкупуване. Джижифилът става една от дефицитните стоки или бързооборотни, посочват от КНСБ.

    От 26 областни градове в 12 от тях  средната цена на джиндифила е нараствала над 2 пъти: Габрово и Благоевград +240%, София+245%, Шумен +221%.

    Наблюдава се леко намаление при цените на доматите и краставиците с около 3.9% и 6.8%. Тези стоки не са характерни за сезона и нямат силно потребление. 

    Ръст на цените се наблюдава и при плодовете. Най-търсения плод за укрепване на имунната система по време на епидемична криза – лимонът, се оказва все по-трудно достижим за нискодоходните домакинства. Средното нарастване на цените е с 43.6% през наблюдавания период. В някои области се очертава драстично по-високо увеличението, като в Търговище и Добрич цената достига до 5- 5.50 лв., при 2,50 -3 лв в началото на март. 

    При останалите хранителни стоки се наблюдава леки колебания нагоре и задържане на цените при някои от тях. Очертава се нарастване на цените на свинското месо с 5.2%, като този процес се очаква да продължи и следващите месеци, след като основният внос на свинско месо е от Испания, а българските производители задоволяват едва 40% от потреблението. Забележимо е нарастването на цените на слънчогледовото олио с 4.2%. 

    Възходящ тренд се отчита и при наблюдаваните нехранителни стоки, които в този момент са с повишено потребление, с оглед спазване на противоепидемичните правила. Цената на антибактериалния гел нараства над 2 пъти, като достига средна цена от 44 лв. при 18 лв. от началото на кризата. Цената на белината се покачва с 8%, мокрите кърпи поскъпват с 11.1%.

    В мотивите към законопроекта за актуализация на бюджета за 2020 г., правителството очаква външните и вътрешните фактори на инфлация да бъдат силно ограничени. За 2020 г. се очаква общото равнище на потребителските цени да остане почти без промяна, т.е. инфлацията да бъде близо до нула процента, се посочва още в анализа на КНСБ.

    Оттам очакват, че общите нива вероятно ще бъдат постигнати, след като се отчете спадът на цените на горивата и на природния газ, но е голяма вероятността някои стоки от първа необходимост да продължават да поскъпват, особено на пресни зеленчуци, които се внасят от големи страни-износители и в момента изпитват силен недостиг на сезонни работници. Дали ще бъде ограничен пазарът на международните борси за зеленчуци и плодове, зависи от продължителността на кризата. Съществен фактор за задържането на инфлацията ще бъде намалената платежоспособност на българското население и стагнацията на икономиката, посочват експертите на синдиката.

    Оттам посочват още, че подкрепят призива на министър Танева да се насърчават търговските вериги да предоставят стоки от националното производство. Така ще се запази българското производство, като се гарантира реализиране на продукцията, от което следва запазване на работните места и доходите на заетите лица.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 3 минути
    Проучване: 77% от компаниите у нас предлагат хибриден модел на работа
    С 10% са нараснали възнагражденията през 2023, за тази година ръстът е от 7%, сочи проучване на Mercer Marsh Benefits
    преди 28 минути
    Окончателно: Либерализацията на пазара на ток за бита беше отложена с 1 година
    НС прие на второ четене промени в Закона за енергетиката
    преди 1 час
    Спад в броя на сделките с имоти у нас
    Средните цени на жилищата задържат нивата си през първото тримесечие на 2024, отчитат от Arco Real Estate
    преди 18 часа
    Най-мащабната германска инвестиция в България: „Аурубис“ разширява производството си у нас
    Компанията откри инвестиция за 800 млн. лв. в медодобивния завод край Пирдоп и Златица
    преди 20 часа
    Shelly Group е първата компания на най-новия сегмент за двойно листване на БФБ
    Дружествата могат да търсят капитал едновременно и на двете борси в България и Германия