През какви фази се преминава и какъв е пътят до получаване на финансиране, разказва Леона Асланова - Managing Partner на акселераторската програма Innovation Starter Accelerator
Innovation Starter Accelerator Cohort 1/2020
В началото на извънредното положение в България стартира най-новата акселераторска програма Innovation Starter Accelerator.
Кой стои зад нея, какво финансиране може да се получи и през какви етапи се преминава, разказва Леона Асланова - Managing Partner на акселераторската програма Innovation Starter Accelerator.
Innovation Starter Accelerator e най-новата акселераторска програма в България. Разкажете ни повече за нея - кога стартира и кои са хората зад нея?
Идеята и стратегията са от 2017. След много промени, перипетии и чакане стартира в началото на извънредното положение през 2020.
Зад нея стои екипът на „Иновейшън Стартър“, който се състои от експерти и практици в иновациите, които обучават младите компании как да бъдат по-конкурентни и устойчиви в криза. Сред тях сме аз - Леона Асланова, партньорите ми - Венеция Нецова-Ангова и Олег Гурбалов, експерти и инвестиционни мениджъри в компанията.
Самата обучителна програма се реализира по оригиналните учебни материали и методология на Факултета по иновации d.school в Станфорд, които се ползват под Creative Commons License 4.0 и са предоставени от директорката на програмата Teaching & Learning Stuido в d.school Hasso Plattner Institute of Design at Stanford Летисия Бритос Кавагнаро.
Има ли сектори или дейности, които са приоритетни за Вас? Важно ли е идеите да са иновативни или по-скоро търсите бизнес потенциал?
Като единствената българска агенция, специализираща и фокусирана в областта на иновациите, ествествено, че търсим иновативните идеи. Но за да застанем зад една компания и дадем “клеймото” иновация, тя трябва да е наистина такава - продукт, услуга или процес, който качествено и устойчиво да подобрява здравето, живота, потребителския опит на хората в България.
Разкажете как функционират акселераторските програми за тези, които все още не са запознати с тази възможност за финансиране. Откъде набирате средствата и как се регулират отношенията между Вас и стартъпите?
Така нареченият рисков капитал е структуриран на фази от живота на компанията. Организациите, които подпомагат зараждането на една идея и метафорично казано - “изстрелването ѝ в Космоса”, са организирани около тези фази. Някои от тях са финансиращи или самите те са фондове, а други предлагат само обучения.
На най-ранната фаза - оформяне на идея, съществуват Инкубаторите. Инкубаторът подпомага екип да стигне до и да вербализира ясно една добра и работеща идея, като преминава през серия обучения.
На следващата фаза са Акселераторите - екипът вече има добра идея, но предстои пазарна валидация, най-рисковият момент. Тук сме ние - предлагаме обучение и финансова подкрепа.
След тази фаза екипът има нужда от капитал за развитие, който може да получи от различни източници, но ако следваме правилно пътеката - от Фонд за дялови и рискови инвестици на фаза seed.
По-мащабното финансиране за фаза scale-up съответно идва от по-големите фондове, институции, партньори с милионен развоен капитал.
Както често казваме, сериите на инвестиции вървят последователно с всяка фаза на дружеството, където A е ACT (действай, опитай, валидирай), B е BUILD (построй, развий нещо стабилно) и С е SCALE (порасни и стани голям).
Innovation Starter Accelerator 15 години оттук насетне ще подкрепя pre-seed компании да стартират с иновация в центъра на бизнес модела си, да са структурирани правилно и да създадат една нова и устойчива екосистема на иновации в България.
Амбицията ни е това да бъде най-мащабната програма у нас от този тип и зад нас застават корпоративни партньори като Европейска инвестиционна банка, „Кауфланд България“, „Кока-Кола България“, GPS България и др. Менторите ни са от Световната банка, Амазон, Гугъл, Станфорд и др.
Какво е важно да знаят тези, които имат желание да станат част от програмата - какъв е процесът на кандидатстване и как трябва да се подготвят?
Процесът е елементарен - попълват апликационна форма, която е най-опростената на пазара изобщо на www.accelerator.bg и после си говорим, с тези, които считаме, че отговарят на условията и имат потенциал.
Какво финансиране може да се получи и как се определя?
Инвестицията за валидация на идеята, която предоставяме, е в размер от 10 000 до 60 000 евро. Уточнили сме с партньорите, че тя покрива разумен риск за тази фаза. Методът на оценка е “справедлива стойност” по стандартите на Invest Europe.
Какъв е пътят до получаването на финансиране? През какви етапи трябва да преминат и колко време отнема, за да убедят фонда да им гласува доверие? Някои си представят, че подобно на кредит от банка, получават веднага сума с пари, която започват да харчат?
Предвид факта, че сме изцяло частна финансираща акселераторска програма, одобрението идва много бързо - решаваме веднага, без излишно забавяне и действаме открито с компаниите. Обучителната програма е в два фискирани прозореца пролет и есен и се провежда в зала Smart Class Room в „София Тех Парк“, а финансирането предоставяме чрез механизъм за записване на нов миноритарен дял в компанията, за да не обезценяваме собствеността на основателите.
Доколко фондът участва при вземането на решения в управлението и развитието на проекта?
В момента сме в процес на одобрение на проспекта за фонд мениджър (ЛУАИФ) в КФН, затова не мога да коментирам и учредителни документи на фонда (АИФ). Но ние не управляваме дружествата, въпреки че участваме чрез механизмите, които позволява дружествения договор във взимането на ключови решения и като миноритарен партньор. Упражняваме и месечен мониторинг на напредъка.
Понякога ентусиазмът е голям, но по ред причини проектът не е успешен. Какво се случва тогава? Как приключва един неуспешен проект?
Един проект е точно толкова успешен, колкото са хората зад него. Затова правилната мотивация на екипите е много важна. Ако им “ограбим” над 20% от бизнеса в началото, на фаза валидация на идеята, те няма да са силно мотивирани да работят; същото би се случило, ако ги притискаме да управляват по начин, който не разбират или е в противоречие с техните идеи; да не говорим за микромендижмънт намеса на всекидневна база. Нашата задача е да:
- потвърдим, че проектът е структуриран правилно и е иновативен,
- да подпомгнем да намери първите си клиенти, партньори, ниша, вериги на доставки,
- да го “засили” със знание, опит, хъс и мотивация, контакти,
- да менторираме и да търсим финансиране за следващия етап, за да оберем стреса на основателите и да ги оставим да се концентрират и фокусират върху ключовите си дейности.
Ако очакванията се оправдаят и проектът е успешен, какви са вариантите за развите?
От наша гледна точка е продажба на дела, който притежаваме, най-рано след третата пълна година, най-късно след 7-та. Т. нар. екзит, за да рециклираме средства и да ги вложим отново в следващи дружества.
Кои са най-честите заблуди, които начинаещите предприемачи имат?
Че им трябват много пари, за да са спокойни и да започнат успешен бизнес. Че фондовете са някаква “мантра” и че има лесен път. Такъв няма.
Какъв съвет бихте дали на всички, които все още не са предприели стъпки да реализиарат идеята си в бизнес?
Да се доверяват само на вече доказали се предприемачи с опит и партньори с добра репутация и мрежа от контакти. Да не търсят лесното, бързото, хитрото, а да са готови да положат здрав и честен труд, за да успеят в живота.