понеделник, 19 април 2021   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    1181 прочитания

    Български проект за мониторинг на въздуха с награди от EIT Jumpstarter 2020

    Какво е Airio, как работи, какво може да прави и с какво помага, разказва един от основателите на компанията, Димитър Рангелов
    14 декември 2020, 14:56 a+ a- a

    Димитър Рангелов е възпитаник на Университета по приложни науки Saxion в Нидерландия. Завършил е столичната Професионална гимназия по електроника „Джон Атанасов“. Работи по проекта Cold Case - Politie and Ministerie van Justitie en Veiligheid, който има за цел да създаде най-голямата база данни за убийства в Нидерландия и да разработи инструмент, който да помага на полицията в решаването на такива случаи – активни и неразрешени. Той е и основател на Colorblind – Dalton, софтуер, който позволява на 1,5 млн. души с различни видове далтонизъм да виждат света в цвят. Димитър Рангелов е и основател на SpaceR Technology, организация, която цели да развие роботиката в България и да стимулира интереса на младите хора към роботиката.

    Българският проект за мониторинг на качеството на въздуха Airio постигна успех в едно от най-големите европейски стартъп състезания EIT Jumpstarter 2020. Той се класира на трето място в категория Urban Mobility (Градска мобилност) и спечели наградата на публиката за най-добър стартъп. Състезанието е част от една от най-популярните преакселераторски програми за стартиращи фирми на Стария континент. Настоящото четвърто издание се провежда в шест области - EIT RawMaterials (Сурови материали), EIT Health (Здраве), EIT Food (Храна), EIT InnoEnergy (Енергия), EIT Manufacturing (Производство), както и EIT Urban Mobility (Градска мобилност).

    AIRIO представлява модулно решение за мониторинг и анализ на въздуха, базирано на изкуствен интелект. При съществуващите станции покритието достига 17%, а едва 20% от данните се анализират, докато при Airio тези показатели са съответно 80 и 92%. Решението е насочено към институции на местната и централна власт, научни и академични институции, изследователски центрове в областта на екологията, както и частни компании.

    Модулите разполагат с множество сензори, измерващи нивото на въглероден диоксид, серен диоксид, озон, фини прахови частици, шум и редица други показатели. Освен за качеството на въздуха в даден регион, решението може да дава информация и за автомобилния трафик. За тази цел то използва данните за локацията на превозните средства, на които е поставено и проследява тяхното поведение. Системата може да засича и анализира промишлени замърсявания – както постоянни в района на големи предприятия, така и инцидентни. В момента Airio работи пилотно в Перник на автобуси на компанията за градски транспорт „Темпо“.

    Economy.bg се свърза с Димитър Рангелов, съосновател на Airio, за да разкаже повече за проекта, неговите цели, възможности и какво е вдъхновило създаването му.

    Какво представлява проектът Airio? 
    Airio е мобилна станция за измерване на замърсяването на въздуха, която цели да бъде евтина, точна, мобилна и най-важното да събира и анализира повече информация от сегашните статични станции.

    От какво се състои една измервателна станция/един модул?
    Станцията се състои от една основна платка, към която могат да се добавят сензори по избор на клиентите. Информация от сензорите може да бъде показвана на друго устройство вътре в превозното средство или директно да бъде предавана на AI платформата.

    Как се захранва с енергия, за да работи?
    Airio станциите се захранват от батерии/акумулаторчета и са нискоенергийни. Поради тази причина те могат да издържат месеци/години наред само с една батерия.

    Какво е необходимо, за да бъде вързана в система с други станции?
    Станциите имат автоматична свързаност чрез мобилна връзка.

    Системата на Airio може ли да работи съвместно с други, вече съществуващи системи (например тази на Airtube)?
    Да, едното от предимствата на Аirio е, че лесно може да работи и да се свърже с други системи. Платформата е изключително адаптивна и може да работи дори с нови системи или лесно би могла да бъде пригодена да работи с тях.

    Какво означава, че съществуващите измервателни станции имат само 17% покритие?
    В момента има основно статични станции, които не могат да бъдат поставени навсякъде заради финансови или чисто технически ограничения. Поради тази причина примерно в София и доста други градове има много квартали, от които няма налична информация за замърсяването на въздуха. С нашите мобилни станции, ако се поставят на определени линии на градския транспорт, могат да обиколят целия град и да съберат информация и от най-крайните улички на града.

    Казвате, че AIRIO е насочено към институции и компании, но мога ли например аз като частно лице да си закупя такъв модул?
    Да, Airio е главно насочен към институции и научни центрове, но също така при интерес фирми и дори частни лица могат да си закупят модули или да си наемат, или закупят станции. Също така могат с техни станции да използват само AI платформата - да четат и анализират информацията с нея.

    Колко би ми струвало това?
    Наемът на една станция, поддръжката и достъпът до AI платформата струва 400 евро на месец.

    Възможно ли е с модули на частни потребители да се изгради система за качество и контрол на въздуха, както е например Airutube, която работи основно с потребителски/частни измервателни уреди?
    Да, напълно възможно е. Единствената разлика е, че модулите на Airio са с една идея по-скъпи, но и в пъти по-точни от повечето на пазара. Също така и самата система Airio би могла да се свърже с Airtube. 

    Колко са „претенциозни“ измервателните Ви уреди? Известно е, че най-разпространените сензори за замърсяване на въздуха например не работят добре при висока влажност на въздуха?
    Уредите ни са минали поредица от тестове и експерименти и са показали доста високи резултати във всякакви метеорологични условия.

    Каква е ролята на изкуствения интелект в системата?
    Изкуственият интелект анализира информация, представя я по различни начини, прави предвиждания какви показатели биха могли да се появят в бъдеще и не на последно място генерира модели за трафика, замърсеността на въздуха и нивата на шума в различните райони.

    Какво Ви вдъхнови да създадете AIRIO?
    Нарастващият проблем в глобален мащаб със замърсения въздух ни накара да се замислим дали можем да направим нещо евтино, точно и иновативно, което да покрива голяма площ и да събира информация от места, от които нормалните станции не могат.

    Във връзка с чистотата на въздуха, освен мониторинг, какво друго мислите, че трябва да бъде направено в тази насока?
    Една от идеите ни беше да свържем нашата система Airio към градския транспорт и в дните с рекордни нива на замърсен въздух да се дават автоматично отстъпки за билетчетата за градски транспорт или директно да се пускат зелени билетчета.

    Имате ли вече налични данни от системата, която работи в Перник и какво показват те?
    Имаме налични данни от ограничен период от време и можем да констатираме, че в Перник трябва се обърне внимание на въздуха, който дишат гражданите.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    16 април 2021, 16:05
    НАП: 84% от данъкоплатците са подали декларациите си по интернет
    Срокът за обявяване на доходите е до 5 май
    16 април 2021, 16:04
    JPMorgan Chase отпуска $2,5 трилиона до 2030 г.
    Средствата са предназначени за проекти в сферата на изменението на климата и устойчивото развитие
    16 април 2021, 15:48
    ЕК одобри средства за инфраструктура и здравеопазване за България
    Това става след изменение на Оперативна програма „Региони в растеж“
    16 април 2021, 15:24
    Полша стартира имунизацията с ваксината на J&J
    Здравните власти в страната смятат, че потенциалните рискове са малки и далеч по-малко сериозни от коронавируса
    16 април 2021, 15:13
    Германската Meggle затваря завода си в Шумен
    Трудовите договори на около 95 служители ще бъдат прекратени
    16 април 2021, 14:18
    Фандъкова: На 24 април пускаме метрото до „Горна Баня“
    Гражданите, които ще пътуват с метрото, достигат 500 000 на ден, коментира столичният кмет