събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    18731 прочитания

    AI в клас: Как изкуственият интелект ще промени образованието?

    Ще замени ли изкуственият интелект учителите – Яков Хехт, основател на първото демократично училище в света, пред Economy.bg
    21 февруари 2024, 10:01 a+ a- a

    Яков Хехт е световнопризнат пионер в областта на демократичното образование. Той успява да създаде първото държавно демократично училище в Израел преди повече от 30 години и така показва на практика как образователните иновации могат да се реализират в рамките на съществуващата нормативна рамка. Днес има около 4000 демократични училища в 70 страни по света.
    Демократичното училище е самоуправляваща се образователна общност на родители, учители и ученици, които вземат решения чрез общо събрание, в което всички имат равен глас. В основата на подхода е свободният избор на детето в различни образователни области – учениците сами избират какво и как да учат. Общността създава и се грижи за място, на което децата между 4 и 18 години израстват, и се самоуправлява демократично.
    Според израелския специалист принципите и практиките на демократичното образование могат да подпомогнат българската образователна система в нейното адаптиране към бързо променящите се условия на съвременния свят. Миналата година Хехт запозна българския министър на образованието с опита на Израел в изграждането на нов тип училища „без стени“ и с акцент върху взаимодействието между учениците, както и възможностите за самонасочващо учене.
    В момента Хехт подкрепя усилията на израелската образователна система по адаптиране към бързото навлизане на изкуствения интелект. Израелският специалист подчерта необходимостта от преосмисляне на ролята на учителите в условията на внедряване на изкуствен интелект. Според него учителят на бъдещето ще бъде повече ментор и фасилитатор на учебни преживявания, който да насърчава и развива уменията за диалог, работа в екип и експериментаторство сред учениците. В тази връзка и програмите за подготовка на учители следва да преосмислят своето съдържание и методи на работа.
    Хехт е и автор на книгата „Демократичното образование“.

    Каква е равносметката над 30 години след основаването на първото демократично училище в света, какво представлява концепцията училища „без стени“, какво можем в България да научим от опита на Израел, как изкуственият интелект ще промени образованието и кои ще са уменията на бъдещето – тези и други въпроси коментирахме с Яков Хехт.

    Г-н Хехт, създавате първото определящо се като демократично училище в света преди 36 години. Какво постигнахте за този период? Какво Ви прави най-горд?
    През 1987 в Хадера стартирахме първото демократично училище в света. Веднага след това се появи огромен списък с чакащи. Започнахме да изграждаме и други демократични училища в Израел. Министерството на образованието малко се уплаши, защото всичко се разви много бързо. Казаха, че от този момент – през 1988, то ще бъде самостоятелно училище. Така че демократичното училище в Хадера беше държавно, а другите бяха независими. В Израел това не означава частно училище. Те получават 70% финансиране от правителството и имат по-голяма свобода да правят, каквото искат.
    През 2008 станах съветник на министъра на образованието Юли Тамир, с която сме много добри приятели. И нашата цел беше всички демократични училища да станат държавни. По това време имаше 35 демократични училища в Израел. Така от 2008 стъпка по стъпка всички демократични училища станаха държавни.

    Какво точно представлява демократичното училище?
    Основната цел на демократичното училище е да образова децата да бъдат демократични граждани. Учениците трябва се обучават в училище с демократични ценности. Това ги подготвя да живеят в една демократична държава.

    Какво е основното, което отличава демократичното от традиционното училище?
    Днес има около 4000 демократични училища в 70 страни по света и всяко от тях е различно. Но едно от нещата, които ги обединява, е убеждението, че всяко дете е уникално. А ако сме различни, няма как всички да изучаваме един и същи предмети. Вярваме, че всеки ученик трябва да има различен учебен план. Така че всяко дете със своите родители или с учителите си изгражда учебен план, решавайки какво да учи, как да учи, с кого да учи, кога да учи. В демократичното училище всяко дете има различен учебен план.
    Но ние също сме общност. Например в демократичното училище в Хадера имаме 600 ученици. Трябва да решим как да управляваме училището заедно като демократична държава. Всяка седмица имаме заседание, гласуваме и определяме правилата на училището. И така ученици и родители могат да определят правилата на училището.

    Какво сочат резултатите? По-добре ли се справят учениците в демократичните училища?
    Да, в сравнение с традиционните училища повече от нашите ученици посещават университет. Но това не е важно. Целта е как да станеш по-добър човек.

    Какво можем в България да научим от Вашия опит в Израел?
    Това Вие може да го кажете, не аз. Ние вярваме, че всеки сам решава какво иска да научи. Ще ви кажа какво научих аз от случилото се в Израел и как това повлия на цялата ни образователна система. Ученикът в демократичното училище може да избере своя учебен план на всяка възраст. И когато нещо се окаже работещо в дадено училище, със закон това се залага и във всички останали. Така традиционните училища също могат да възприемат идеи от демократичното и да ги адаптират. Това даде на директорите и учителите в традиционното училище много власт. Направи средата в цялата образователна система много по-свободна.

    По време на срещата Ви с българския министър на образованието миналата година Вие представихте опита в изграждането на нов тип училища „без стени“. Какво представляват те? Каква е идеята?
    Представих му какво правим в момента в Израел. Понеже нашата демография е малко по-различна от вашата – разрастваме се много бързо, всяка година трябва да строим по 100 нови училища. Сега в Израел правилото е, ако изградите иновативно училище, което е нещо различно от традиционното училище, но не е и демократично, нито Монтесори училище, с други думи, можете да реализирате своята идея за училище, като построите сградата и привлечете педагози на база на тази идея, тогава получавате 20 – 30% повече средства от традиционното училище. Така че, ако сте иновативно училище, получавате повече средства от традиционното. И ако погледнете новите училища, те изглеждат като място, където искате да бъдете.

    Как виждате бъдещето на образованието в ерата на AI?
    AI променя всичко. Виждаме, че по света днес все по-малко хора искат да бъдат учители. Но AI дава много възможности за изграждане на училища, които ще включват както изкуствен интелект, така и учител. Може да има виртуален учител, който да е като помощник на истинския учител.

    Значи не смятате, че AI би могъл да замени някога човека учител?
    Не и през следващите 10 години. Но никой да знае какво ще се случи в по-дългосрочно бъдеще. Това, което се опитваме да направим сега, е да работим с AI. Изкуственият интелект е добър помощник на учителите. Не казвам, че в някои случаи тези инструменти не са по-добри от учителите. Но не мисля, че те могат сами да образоват. Считам, че учителят, който днес се опитва да работи с AI, прави много добре. Според мен в бъдеще учителите могат да играят важна роля в нашето общество. Но ако се свържат с AI и знаят как да работят с технологията, ще имат много повече възможности.

    Кои ще се най-важните умения в ерата на AI?
    Не знаем. Ясно е, че умението, което децата и възрастните трябва да притежават, е способността да се обучават непрекъснато. Много е важно, защото знаем, че светът се променя много по-бързо. В този случай наученото от университета, няма да ти помогне. Идеята е как можете да включите ученето в ежедневието си. Това според мен е големият въпрос. Няма как днес да сте наясно какво ще работите в бъдеще. Ще учите и ще изградите кариера, която ще се променя често. Не е като в миналото, когато дядо ви е работил през целия си живот на една и съща работа, или като при нас, които сменяме работното място на всеки 5 години. Децата ни вероятно ще трябва постоянно да сменят това, което правят. Така че основното, от което се нуждаят, е способността да учат и да не се страхуват от промяна.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 18 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 18 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 19 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 19 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 21 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години