петък, 03 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    12849 прочитания

    Как образованието може да бъде демократизирано?

    Яков Хехт, създател на първото определящо се като демократично училище в света, пред Economy.bg
    13 февруари 2014, 14:23 a+ a- a

    Яков Хехт е международно известен практик и теоретик на демократичното образование, теория на обучението и обществената промяна на образованието. През 1987 основава Демократичното училище в Хадера (Израел) – първото училище, което се нарича демократично. Оттогава до днес е основал лично или е участвал в основаването на десетки демократични училища в Израел и по света. Автор на книгата „Демократичното образование”. Демократичното училище е самоуправляваща се образователна общност на родители, учители и ученици, които вземат решения чрез общо събрание, в което всички имат равен глас. В основата на подхода е свободният избор на детето в различни образователни области – учениците сами избират какво и как да учат. Общността създава и се грижи за място, на което децата между 4 и 18 години израстват и се самоуправлява демократично.

    Свързахме се с Яков Хехт, за да ни разкаже повече за опита му в основаването и управлението на демократични училища преди участието му в „Първата национална среща за свободно развитие на образованието” в София на 15 и 16 февруари 2014.

    Г-н Хехт, какво означава демократично образование?
    Демократичното образование е изградено според ценностите на демокрацията и човешките права. То е липсващото парче в пъзела на живота в демократичната култура. Повечето страни, след като станат демократични, запазват старите си образователни системи, които подготвят децата за живот в диктатура. Демократичното образование може да е основата за създаването на нова демократична култура.

    Какво конкретно означава да се третират децата като равни в процеса на вземане решения, които ги касаят?
    Животът в демокрацията се характеризира със свободата на избора. Правим избор и после поемаме отговорност за тези избори за начина си на живот. По този начин ние влияем на обществото, в което живеем. Демократичното образование осигурява на ученика същите условия, така че неговият живот да се характеризира от избор и отговорност.

    Каква беше мотивацията Ви при основаването на Демократичното училище в Хадера? Най-вече, за да има място, където да се чувствам спокоен, когато изпращам децата си на училище (въпреки че това стана години преди да се роди най-малкото ми дете).

    Беше ли предизвикателство да стартирате училище извън стандартните норми?
    Разбира се. Беше голямо предизвикателство да се убедят родителите, Министерството на образованието в Израел и въобще да се превърнат мечтите в работеща реалност.

    Колко демократични училища има в Израел в момента?
    Днес в Израел има 26 демократични училища, които са признати от властите.

    Планирате ли да откриете такива училища и в България?
    Бих се радвал да помогна в това важно пътуване.

    Има хора, които критикуват подхода Ви. Те смятат, че децата са неспособни да правят много неща сами и имат нужда от авторитет, който да ги ръководи и напътства или че децата никога няма доброволно да научат нещо трудно или ценно. Как бихте отворили на тези критики?
    Аз смятам, че възрастният има ключова роля и връзката между него и ученика е в основата на образователния процес. Въпросът е дали тази връзка е еднопосочна, т.е. такава, при която учителят дава информация и инструкции на ученика, или се основава на диалог и взаимно учене, както и дълбоко познанство между учителя и ученика. Това е основен въпрос, който смятам, че изисква отговор в бъдеще.

    Как онлайн обучението и MOOC допринасят за демократизирането на образованието?
    Ние в Израел имаме значителен опит в използването на MOOC (масови отворени онлайн курсове -МООК). Те създават т.нар. flipped classroom (изнесена класна стая), при която учащите могат да се запознаят с уроците сами вкъщи, а срещата в училище да е посветена на развитие на връзката между тях и преподавателя и на работа и упражнения заедно в група.
    Международният опит досега показва, че само 4% от учащите завършват МООК, но когато тези курсове са съчетани с реални срещи, между 50% и 100% от студентите във висшите училища завършват успешно.

    Как виждате бъдещето на образованието?
    Социалните и икономически системи навсякъде по света са в процес на значителни промени в момента и навлизат в ерата на знанието. В тази ера по-голямата част от човечеството ще трябва да работи за създаването на ново знание чрез сътрудничество и съвместна работа. Образователните системи се подготвят бързо за тази промяна – от пирамидална към мрежова парадигма. Смятам, че в близко бъдеще ще станем свидетели на напълно нови възприятия за образованието.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 17 часа
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 19 часа
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 21 часа
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 23 часа
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19