Вижте коментара на американския експерт и анализатор Джерамая Оуянг пред Economy.bg
Различните форми на съвместно потребление, като споделянето на коли, bookcrossing (практиката да се оставят книги на обществени места, за да бъдат намерени и прочетени), услугите за краткосрочен наем на жилища, дигиталните общности за учене на езици стават все по-популярни и представляват добра алтернатива на традиционните пазари във времена на криза. Това отбелязва Европейската комисия (ЕК) в свой доклад по темата.
„Има голяма нужда от осигуряване на информация по темата за съвместното потребление. То може да допринесе за решаване на социални проблеми и за създаване на работни места”, отбелязва докладчикът по темата Бернандо Баталер, цитиран от пресслужбата на ЕК.
От Брюксел считат, че е необходимо да се въведе регулация на практиките на съвместно потребление, за да са ясни правата и отговорностите на участващите в тях. ЕК смята също за нужно да се идентифицират потенциалните бариери пред развитието на съвместно потребление.
Като предимства на тези практики от Брюксел посочват по-рационалното потребление и максималната употреба на ресурсите, което е от полза за околната среда. Друг плюс е засилването на общностите и доверието между хората.
Потърсихме за коментар по темата американския експерт и анализатор Джеремая Оуянг.
Г-н Оуянг, кои са топ тенденциите тази година, на които бизнесът трябва да обърне внимание?
„Икономиката на съвместното потребление” или „икономиката на споделянето” е тенденция, на която трябва да обърнем сериозно внимание. Тя ще донесе огромни промени за бизнеса – както като предизвикателства, така и като възможности.
Джеремая Оуянг е основател на Crowd Companies, чийто фокус е как големите компании могат да се възползват от „икономиката на споделянето”. Преди това е работил като анализатор в изследователската компания Altimeter Group. Има опит и като част от Forrester и Hitachi. Често е търсен за коментар по теми, свързани със социалните медии и „икономиката на споделянето” от издания като Wall Street Journal, The New York Times и USA Today.
Как си обяснявате бързото развитие на „икономиката на споделянето” точно сега? Какви са потенциалът и бъдещето й?
Три важни фактора направиха възможно развитието на тази икономика. Първият са социалните промени, включително гъстотата на населението. Влияние оказа и това, че първото поколение, белязано от дигиталната революция, участва в работната сила. Вторият фактор са икономическите условия, които провокираха хората да споделят или да потребяват съвместно по време на глобалната рецесия. Третият фактор са мобилните технологии и тенденции като Интернет на нещата.
Как виждате бъдещето на социалните медии?
Бъдещето на социалните медии е „икономиката на съвместното потребление”. Това е следващата фаза в развитието им. Нови технологии, като 3D принтирането, ще ускорят тенденцията. Индустриалната революция се повтаря, но на персонално ниво.