Аутсорсинг компанията TELUS International Europe планира да разкрие още 500 работни места в България до края на годината. По-голямата част от тях ще бъдат в Пловдив, където компанията се мести в нов офис. Освен в Пловдив доставчикът на аутсорсинг услуги планира да разшири екипа си и в Румъния, където ще бъдат привлечени още 400 служители. Така до края на годината компанията ще има общо 3 500 служители в Европа. „Пловдив е в по-незряла фаза на развитие на индустрията и ще предостави възможност на компании като нас, които търсят растеж от поне 50% на година да успеем да наемем съответните хора”, коментира пред Economy.bg Филип Угринов, вицепрезидент на компанията.
Защо TELUS International Europe разширява присъствието си в Пловдив, какъв е потенциалът на пазара на труда в Румъния и към кои други страни гледа компанията за нови придобивания – вижте какво сподели Филип Угринов, вицепрезидент на дружеството пред Economy.bg.
Кой е Филип Угринов?
Какъв прогрес отчита TELUS International Europe през последните години?
Г-н Угринов, как се промени TELUS International Europe през последните години? През 2012 ние станахме част от семейството TELUS. Тогава бяхме около 850 служители, а сега в България, Румъния и във Великобритания сме 2 600. Отчитаме ръст на приходите с над 70% за миналата година. Въведохме много обучения за служителите ни с помощта на компанията майка. Последните пет години могат да бъдат определени като постоянно развитие напред и нагоре.
Кои са основните фактори за растежа, който отчитате? Единият е макроикономическият фактор. България успя да попадне на трето място в световната класация на Cushman & Wakefield за най-добро място за аутсорсинг миналата година. Това дава сигнали на международните инвеститори, че има потенциал за развитие на индустрията в България.
Това допринесе ли за по-голямото доверие на клиентите към вас? Бих казал, че това доведе до по-голям интерес на клиенти към нас. Такива проучвания помагат, когато клиентите правят първоначален анализ, дали България е мястото, в което те биха искали да изнесат част от дейността си.
Нови клиенти от кои сектори добавихте? Миналата година общият брой нови клиенти, които добавихме, е седем. Основните бяха от сектор туризъм, сред тях една авиокомпания, другите бяха от сектор гейминг и няколко от електронната търговия.
Колко нови работни места ще разкрие компанията и къде?
Какви са плановете ви за увеличаване на инвестицията и на екипа? Планираме сериозно разрастване тази година. Ръстът на персонала, който имахме през последните четири години, е средно 50% на година. Считаме, че ще го задържим. Смятаме, че ще подобрим и ръста от близо 50% на приходите, който имахме през последните четири години. Българската аутсорсинг асоциация докладва, че индустрията расте с около 20-22% на година, докато ние миналата година отчитаме ръст на приходите от 73%. Следователно растем с много по-бързи темпове от пазара.
Колко нови работни места ще разкриете? Тази година екипът ни ще се разрасне с общо 900 души в региона. Основните фокуси ще бъдат България и Румъния. У нас до края на годината смятаме да привлечем още 500 души, а в Румъния – около 400. Така от общо 2600 служители в момента екипът на групата ни ще достигне 3500 към края на година.
Какъв ще е размерът на инвестицията, която ще ви позволи това разрастване? Размерът на капиталовата инвестиция в оборудване в Европа е около 5.5 млн. евро тази година.
Плановете ви към 2020 са доста амбициозни. На какво ще разчитате за реализацията им? Плановете ни за 2020 наистина са много амбициозни. Считаме, че през следващите години в индустрията ще станем свидетели на процеси на консолидация, на придобиване и на сливания.
Вие имате ли такива планове? Нашата компания е част от корпорацията TELUS International, която има 20 хил. души екип по света. На първо място, ние ще растем органически. Не са изключени обаче сливания и придобивания през следващите години. Уверени сме, че до 2020 можем да достигнем 10 хил. служители в Европа и 200 млн. евро оборот чрез тези две стратегии – органически растеж плюс сливания и придобивания. Ще търсим партньори, които ни интересуват заради сектора и заради услугите, които извършват. Дали ще бъдат базирани в някоя балканска държава или в Европа, това няма да има особено значение.
Имате офис и в Манчестър. Там каква дейност извършвате? В Манчестър имаме малък офис, в който в момента извършваме техническа поддръжка с екип от около 20 души. Това са англичани, които извършват техническа поддръжка за двама основни глобални клиенти.
Планирате да наемете 500 души в България тази година. Как ще ги привлечете? Основният фокус на развитието тази година ще бъде насочено към новия ни офис в Пловдив. Там вече имаме офис и през следващия месец ще открием нов с около 500 работни места. Така че голяма част от растежа ще се случи в Пловдив.
Защо TELUS International Europe разширява присъствието си в Пловдив?
Защо избрахте Пловдив? Избрахме Пловдив преди повече от шест години, след като направихме проучване на няколко града. Пловдив се оказа най-удачният избор за нас поради наличието на университети и над 30 хил. студенти тогава.
Защо предпочетохте Пловдив пред София за разрастването тази година? Считате, че там има по-голям потенциал за растеж ли? Пловдив към момента предлага по-голям потенциал за развитие. Официалните данни на Българската аутсорсинг асоциация сочат, че заетите в индустрията там са около 5 хил. души. Считаме, че Пловдив е в по-незряла фаза на развитие на индустрията и ще предостави възможност на компании като нас, които търсят растеж от поне 50% на година, да наемем съответните хора.
Какъв е потенциалът на пазара на труда в Румъния?
Освен Пловдив и София, имате ли планове за откриване на офиси и в други градове у нас? Тази година не планираме откриване на други офиси в България или в Румъния. За нас е важно да осъществим инвестицията си и да я оползотворим по най-удачния начин.
Целта екипът ви да достигне 10 хил. служители до 2020 не предполага ли откриване на нови офиси в други градове? В Румъния имаме офиси, в които считаме, че има огромен потенциал за развитие. В момента там имаме около 500 служители. Ако до края на годината успеем да осъществим нашия план да наемем още 400, общият им брой ще стане 900. Румъния е три пъти по-голяма държава от България, следователно при равни други условия би следвало там да можем да развием бизнеса си на нива поне два пъти над тези в България.
Каква е ситуацията с пазара на труда в Румъния? Имат ли подобни на нашите проблеми и как са решени те? В много отношения ситуацията на пазара на труда е много идентична с тази в България. Единствената разлика, е, че Румъния е един много по-голям пазар. Близо 22 млн. души живеят там. Страната успява в политиката си на задържане на хората. Освен това Румъния има по-силен фокус върху регионалното развитие. Правили сме изследвания на различни градове в Румъния и почти всички имат международни линии до европейски градове. Например офисът ни в Крайова има директни линии до Италия всеки ден, което допринася за бизнес отношенията. Румъния предоставя много по-голям потенциал по отношение на хора, които можем да наемем, отколкото България.
Какъв е потенциалът на аутсорсинг индустрията у нас?
Как оценявате потенциала на аутсорсинг индустрията у нас? Става ли тя неконкурентна? Скорошна класация показа, че губим атрактивност като аутсорсинг дестинация. До 2-3 години най-вероятно България ще продължи да изпитва трудности с наемането на хора. Всички от индустрията споделят, че имат трудност с това. ИТ индустрията има работни места за 10 хил. души. Ние също имаме потенциал да наемаме по около 200 души месечно, т.е. търсим постоянно между 150-200 души. Следователно развитието на българската аутсорсинг индустрия със сигурност ще доведе до търсене на възможности в нови градове. Изисква се обаче сериозна държавна политика по отношение на инфраструктурата и образованието. Компаниите от тази индустрия разчитат много на хора, преминали през чуждоезикови гимназии. Ако България наистина има сериозно намерение да развива тази индустрия, би трябвало тези гимназии да се увеличат. Освен това България трябва да върви към отваряне на университетите си към света. Искам да видя у нас през следващите години международен университет от Германия или от Франция, който да отвори свой филиал тук. Трябва да има магистърски програми, които да подготвят кадри за нашата индустрия – да има магистърски програми за управление на аутсорсинг индустрията и за проектен мениджмънт в ITO индустрията. Това ще бъдат ясни сигнали за чуждите инвеститори. Можем да се задържим в класацията само ако има ясни сигнали за подобрения в инфраструктурата и в образователната система. Ако не се случат тези реформи, най-вероятно България ще започне да губи постепенно позиции.
Със сухопътния Шенген стоките ще пътуват по-бързо и с по-малко администрация, разходите за бизнеса ще са по-ниски, а хората ще получават по-свежи продукти – Вигинтас Шапокас, управител на BILLA България, пред Economy.bg