четвъртък, 02 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10659 прочитания

    Как може да се намали замърсяването на въздуха в София?

    Вижте какви мерки предлагат от Българска асоциация електрически превозни средства
    10 януари 2017, 13:36 a+ a- a

    Да се предприемат незабавни мерки за ограничаване на вредните емисии от транспорта в големите градове, където той е сред водещите причини за лошото качество на въздуха. Това призовават от Българска асоциация електрически превозни средства (БАЕПС) във връзка с опасните нива на замърсяване на въздуха, отчетени в различни населени места в България в началото на месеца.

    Проблемът поставя България на първо място в Европа и на второ място в света по брой смъртни случаи, причинени от замърсяване на въздуха по данни на СЗО. България е и на първо място в Европейския съюз по количество отделяни фини прахови частици (ФПЧ), които са най-опасни за човешкото здраве.

    От 31 декември 2016 г. в сила влезе и новата Директива за намаляване националните емисии за някои атмосферни замърсители, която трябва да бъде транспонирана в националните законодателства на страните членки до юни следващата година, припомнят от БАЕПС. Подобни мерки не търпят отлагане и отговорните институции следва да се заемат приоритетно със задачата, с оглед грижата за живота и здравето на населението и особено на децата, които са най-чувствителни към проблема, настояват от там.

    Ето какво пише още в позицията на БАЕПС, изпратена до медиите и какви мерки за справяне с мръсния въздух предлагат от там:

    „Нееднократно сме изтъквали, че насърчаването на електромобилността би трябвало да е водеща дългосрочна мярка за разрешаване на проблема с отделяните вредни газове и ФПЧ в градски условия. Сравнени с автомобилите с двигатели с вътрешно горене (ДВГ), електромобилите имат нулеви емисии на вредни газове и минимални на ФПЧ на мястото на употребата им. Поетапната подмяна на автопарка в страната от превозни средства с ДВГ с електромобили значително ще намали замърсяването на въздуха от транспорта.

    Към момента са предприети частични, но недостатъчни мерки за насърчаване на електромобилността, като освобождаване от пътен данък и безплатно паркиране в Синя и Зелена зона в някои големи градове. Основна мярка за насърчаване на електромобилността е промяната в данъчната политика за облагане на МПС, която да поощрява по-незамърсяващи технологии. Социалната цена на поддържането на автопарк, където 87% от превозните средства са на възраст над 10 години, а 42% са произведени преди 1996 г., е неизмерима.

    Мярката е особено актуална за бизнеса, който е заинтересован от придобиването на електромобили поради по-ниската цена на употребата им – и като разход при превоз на километър, и като разходи за поддръжка. В този смисъл, приоритетни насърчителни мерки за бизнеса биха оказали по-осезаемо влияние в кратък период върху решенията за закупуване на електромобили, като така ще дадат тласък и на цялостното навлизане на превозни средства с електрически двигатели в страната.

    Също така, ежедневните градски пътувания, извършвани от бизнеса, са значителна част от всички пътувания в рамките на големите градове и подмяната им с електромобилни такива ще окаже осезаем ефект за намаляване количеството емисии на вредни газове и ФПЧ в градовете.

    Спешна подкрепа следва да се окаже и на общините за подмяна на автопарка на градския транспорт с електрически превозни средства (ЕПС). Удобният обществен транспорт е ключов за намаляване на задръстванията в градовете, а по-ниската му цена на експлоатация при електрическо задвижване позволява да се увеличи честотата на движение и да се подобри комфорта за пътниците.

    Положително влияние би оказал специален пакет мерки, насочени към насърчаване закупуването и употребата на L-категория ЕПС – двуколесни (включително e-bikes и рedelec), триколесни и четириколесни, които са особено подходящи за градски условия, поради малкия си размер, който значително намалява необходимото място за паркиране и подобрява проходимостта на вече изградената улична инфраструктура. L-категория ЕПС обикновено се отличават и с по-ниска цена на придобиване, което ги прави особено подходящи за граждани и институции и също дава възможност да се постигне по-голям положителен ефект от насърчителните мерки.“ 

     

     

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 54 минути
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    преди 4 часа
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    преди 6 часа
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    преди 7 часа
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    преди 9 часа
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19