събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9077 прочитания

    Мантрата на Джак Ма

    Вижте каква е бизнес философията на китайския гигант Alibaba
    05 май 2017, 17:26 a+ a- a

    Alibaba не е типично име за китайска компания. Точно както и нейният основател, Джак Ма, бивш учител по английски език, не е типичен корпоративен магнат. Въпреки това компанията, която Джак създава, е дом на най-големия виртуален търговски мол в света, който скоро ще изпревари Walmart по количество продадени стоки. 

    Може би най-известният урок на Джак се знае наизуст от всички служители на Alibaba, пише Дънкан Кларк в „Alibaba – империята, която Джак Ма изгради” (Locus Publishing), която наскоро излезе в България. И урокът е: „Клиентите на първо място, служителите на второ, акционерите на трето“. Това е философията на Alibaba.

    Клиентите и особено малките клиенти са на първо място в неговата мантра. На въпроса на журналиста Чарли Роуз дали вижда себе си като „апостол на малкия бизнес“ Джак се съгласява: „Аз вярвам силно. Това е моята религия“. Много малки бизнеси в Китай не просто използват уебсайтовете на Alibaba като маркетингов канал, а зависят изцяло от тях, за да съществуват. Джак винаги настоява по-голяма част от услугите да се предлагат безплатно.

    Служителите идват на второ място след клиентите, но умението да мотивира своя екип да преодолява препятствията е от критично значение за успеха на  Alibaba. Джо Цай без колебание ги описва като „последователи“, припомняйки си първото си впечатление от най-ранните служители на  Alibaba, датиращо от 1999, когато някои от тях вече са следвали Джак в продължение на години. Ма не обрисува трудностите в розови краски пред служителите си. Едно от любимите му послания към тях и същевременно елемент от комедийния му репертоар е: „Днес положението е тежко, утре ще бъде още по-тежко, а вдругиден ще е прекрасно. За съжаление повечето хора ще умрат утре вечер“. Целта на  Alibaba да оцелее в продължение на 120 години може да се вижда странна на хората извън компанията, но не и на служителите ѝ, особено на Aliren („хората на Ali”) - онези, които са в компанията в продължение на повече от три години. За тях това е общоприета част от фирмената култура. 

    Акционерите  са трети по приоритет в класацията на Джак, защото той отказва да бъде отклонен от големите си амбиции заради краткосрочна печалба. Обича да се шегува публично със своите акционери и инвеститори, което е начин да подобри репутацията си на необикновен работодател пред служителите си и обществеността. Когато през 2009 г. Цената на акциите на първия бизнес на  Alibaba, alibaba.com, започва да пада на фондовата борса, Джак кани служителите на компанията на събрание, организирано като рокконцерт: „Нека инвеститорите от Уолстрийт ни прокълнат, ако така искат!“.  Твърде типично поведение на изпълнителен директор на публично предлагана компания.

    Въпреки популистката риторика обаче Джак  периодично предоставя възможност на служителите и дългосрочните акционери – средно веднъж на четири години – да реализират печалба, като продадат акциите си. Инвеститорите, подкрепили  Alibaba в ранните години на компанията и останали с нея, биват щедро възнаградени, далеч повече от онези публични инвеститори, закупили акции след пиковата стойност на първичното им публично предлагане.  

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 9 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 10 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 10 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 10 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 12 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години