сряда, 26 юни 2019   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    5028 прочитания

    Електромобилни на 1 клик разстояние

    Как Spark запали искрата на споделеното пътуване в София? Стефан Спасов, главен изпълнителен директор на компанията, пред Economy.bg
    22 август 2018, 10:50 a+ a- a

     

    От ноември 2017 София се сдоби с нова удобна алтернатива за придвижване. Услугата за споделено пътуване Spark позволява наемане на електрически автомобил през мобилно приложение. Сините коли на компанията, които вече са над 60, могат да бъдат взети и върнати на все повече места в София, като в „синя“ или „зелена“ зона паркирането им е безплатно.

    За да разбере повече за потенциала на услугата и плановете на компанията, Economy.bg разговаря със Стефан Спасов, главен изпълнителен директор на Spark.

    Кой е Стефан Спасов?
    Началото

    Стефан, какво запали искрата на Spark?
    Искрата на Spark я запали модерната тенденция и нуждата София да има по-оптимизиран и по-екологичен транспорт.

    Откога Spark присъства в България и каква е равносметката до момента?
    Присъстваме от края на октомври миналата година, но реално оперираме от началото на ноември, т.е. на пазара сме от около 8-9 месеца. Равносметката е, че резултатите надминават очакванията, което ни прави щастливи.

    Как работи системата?
    Системата работи с мобилна апликация. Потребителите ни резервират автомобилите, намират ги и ги отключват чрез приложението. Вътре са ключовете и документите. Шофират колкото на тях им е нужно, след което ги оставят в позволена зона и ги заключват отново с мобилната апликация.

    Плюсовете за потребителите

    Колко потребители имате до момента?
    Към момента са над 16 хил. души.

    Кой е типичният ви клиент и коя е целевата ви група?
    Типичният ни клиент е млад човек – между 25 и 35 години, работещ, с модерна градска култура. Това е и целевата ни група. Към момента имаме и над 100 регистрирани бизнес клиенти.

    Защо един човек би предпочел Spark пред такси или пред собствения си автомобил?
    Понякога хората предпочитат независимост. Да имаш свой автомобил до голяма степен върви с много отговорности, застраховки, грижи, места за паркиране и т.н., а реално вие ползвате тази кола за ограничен период от денонощието. Тук идва споделената икономика, която оптимизира процесите. Хората считат, че за тях е много по-изгодно, ако плащат само за времето, през което реално ползват този актив.

    Цената

    Колко струва ползването на Spark?
    Цената на услугата зависи от автомобила, който вие използвате. Имаме различни цени за различните модели. В момента моделите, с които разполагаме, са VW e-UP. Това е основният електромобил в нашия автопарк. Имаме и няколко различни модела Nissan – бусове и леки автомобили.
    Цените започват от 29 стотинки на минута, като минималното, което трябва да заплатите за първите 12 мин., е 3.48 лв. Оттук нататък няма ограничение във времето на ползване, като за деня цените започват от 57 лв. през работната седмица и 49 лв. – през уикенда.

    Автопаркът

    С колко автомобила разполагате?
    Към момента са над 60. Плановете са автопаркът да бъде удвоен до края на годината, даже в рамките на следващите 3 месеца. За догодина плановете са ни да достигнем до 300 електромобила.

    Предлагате ли вече повече места за паркиране?
    Зоните за паркиране зависят от наличността на автомобили. Към момента не ги увеличаваме, защото считаме, че трябва да имаме по-голям автопарк, за да покрием по-адекватно зоните в София. Важна е и зарядната инфраструктура, която също разширяваме максимално бързо.

    Колко голяма част от София сте покрили?
    Може би около 35-40% от София е покрита като територия в момента. Нашата цел е с времето да обхванем целият град.

    Кога очаквате да стане това?
    Реалистично може би в рамките на следващата година.

    Чия грижа е зареждането и почистването на автомобилите?
    Отговорността е изцяло наша. Имаме екип, който се занимава със зареждане и чистене на колите и с огледите. Ако клиент иска да ползва колата за по-дълъг период от време, той може да зарежда напълно безплатно в нашата зарядна мрежа Eldrive.

    В случай на пътно произшествие кой носи отговорността?
    Отговорността е абсолютно идентична на това колата да е ваша. Зависи и от ситуацията, но ако нашият клиент не е виновен за произшествието, той бива третиран като такъв. Колите са застраховани, имат Автокаско и Гражданска отговорност.

    Бъдещето

    Какъв е потенциалът и какви са предизвикателствата пред Spark?
    Потенциалът е много голям. Виждате колко автомобили има в града и в страната. Вярваме, че car sharing-ът е бъдещето. Смятаме, че това ще оптимизира градската мобилност. Предизвикателство може би е все още новата концепция и че обществото трудно възприема тази услуга. Все пак София реагира много позитивно и с бърз темп приема това като част от градската среда.

    Планирате ли излизане в други градове и държави?
    Към момента стартираме нов проект в съседна държава. За Румъния става дума. Надявам се до края на годината проектът да се осъществи.

    В какъв размер е инвестицията и какъв е източникът на финансирането?
    Собственият капитал, който сме инвестирали до момента, е 200 хил. евро. Остатъкът е лизинг на самите автомобили.

    Как виждате бъдещето на електромобилността у нас и по света?
    Бъдещето е светло. Виждате с какви темпове се развива електромобилността през последните 5 до 10 години. Вярваме, че моделите, които очакваме да излязат в рамките на следващите 2-3 години, ще бъдат революционни като концепция, цена и пробег. Считаме, че електромобилността все повече ще се разраства в световен мащаб.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 6 часа
    Агенцията по вписванията ще работи извънредно в събота
    Очаква се в следващите 4 дни да бъдат внесени над 50 000 заявления за ГФО
    преди 7 часа
    МОСВ: Да се спре вносът на дизелови автомобили, които не покриват Евро 4
    Вижте какви мерки предвижда проект на Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха 2020 – 2030г.
    преди 8 часа
    Тереза Мей ще предаде поста на министър-председател на Великобритания на 24 юли
    Наследникът ѝ няма да трябва да се изправи пред парламента преди септември
    преди 12 часа
    България има потенциал да се превърне в ключов играч на AI пазара
    Към момента специалистите по изкуствен интелект в страната са около 500