В България годишните разходи за гориво за придвижване са в размер на 5.9 млрд. лв., съобщи Мартин Заимов, председател на Българската асоциация на електрическите превозни средства по време на конференцията „Smart city - модел на устойчиво местно развитие”.
Той обясни, че електромобилите са доста по-ефективни заради по-ниската цена на електроенергията и по-ниската цена за поддръжка. За сравнение в едно стандартно превозно средство има 3500 части, докато в един електромобил има 1000.
Колко електромобила се движат в страната? В София се движат първите три серийно произведени електромобила Peugeot. Иначе преди това има внесени един или два автомобила от Китай. Има няколко десетки електромобила дори от много години вече, които са конверсирани, т.е. те имат съществуваща автомобилна кутия, като двигателят с вътрешно горене е сменен с електродвигател и са инсталирани вътре акумулаторни батерии. Аз не мога да кажа точно колко са, но според мен са не по-малко от 30. Да не говорим, че в Стара Загора има едно младо момче, което създаде собствен електромобил, а в София един изобретател е направил няколко електромобила, които се захранват със слънчеви панели. Освен това в Транспортния университет професор Миленов заедно със своя екип конверсират автомобили. А иначе ако говорим по принцип за електрически превозни средства – мотопеди, велосипеди – може би са стотици.
Колко станции за зареждане на електромобили има в София? Аз знам само за една инсталирана и функционираща в София, но има и няколко компании, които инсталират станции за демонстрации. Така че има готовност за мигновено инсталиране и на повече станции. В какви граници варират цените на електромобилите? Много е трудно да отговоря на този въпрос, защото има и много скъпи и сравнително на по-ниска цена. Според мен е добре да се мисли за превозните средства не толкова като собственост, а като ползване – независимо дали става въпрос за наем, лизинг или някакъв друг вид ползване. Размишлението по темата за цената трябва да бъде на база месечно или дневно ползване, т.е. какъв е месечният разход за придвижването. За един електромобил месечният разход варира от 600 – 700 лв. до 2000 и над 2000 лв. за много луксозни. Но нормалният разход според мен е 800 – 900 лв. В тази сума се включва всичко – наем или лизингова вноска, цената на електричеството, цената на поддръжката и т.н. Като този разход не е много по-различен от месечния разход за автомобил с двигател с вътрешно горене.
Изискват ли специфична поддръжка електромобилите? Много по-малка, отколкото другите.
Има ли реални стимули от страна на държавата или общините при покупка на автомобил на ток? В София има реален стимул, който е безплатно паркиране в синя зона.
Това достатъчно ли е според Вас? Необходими ли са други облекчения, за да се стимулира покупката на такива автомобили? В много страни има стимули, но например в Германия няма много сериозни облекчения. Всичко е въпрос на избор на публичните власти. Според мен най-сериозният стимул е личният пример. Ако нашите министри и нашите народни представители биха сменили големите си луксозни возила, които правят впечатление, с електромобили, може би всеки друг ще си каже, че това е по-разумното средство за придвижване от един Jeep или Mercedes. Промяната не само в начина ни на придвижване, а и на целия ни живот от един разточителен, изхабяващ ни и скарващ ни с природата начин на живот към един по-добър начин на живот е избор на хората. Изборът на този тип превозно средство според мен е неизбежен, но въпросът е колко бързо ще стане.
Какви са Вашите очаквания – кога ще успеем да подновим една значителна част от автопарка си с електромобили? Българска асоциация електрически превозни средства има амбицията да има около 10 хил. електрически превозни средства в България до няколко години.
Какви нови професии ще се появяват в бъдеще и ще се променят ли моделите на работа, дискутират Футурологът д-р Мариана Тодорова и Председателят на УС на БАСКОМ Доброслав Димитров