Учениците са свикнали с онлайн обучението, предизвикателство ще е да се върнат обратно по класните стаи – основателят на образователната платформа „Уча.се“ Дарин Маджаров, пред Economy.bg
Успешен ли беше стартът на дистанционното обучение у нас, как реагираха учениците и учителите на промяната, кои бяха най-големите предизвикателства, как ще се отрази кризата на дигитализацията на образованието в България – тези и други въпроси отправихме към основателя на образователната платформа „Уча.се“ Дарин Маджаров.
Дарин, "Уча.се" осигури безплатен достъп до уроците си почти до края на март, докогато се очакваше да продължи дистанционното обучение на учениците. Министърът на образованието заяви днес, че вероятно възстановяването на нормалните учебни занятия ще се отложи до 13 април. Планирате ли и вие да удължите безплатния достъп дотогава?
Не можем да издържим повече... Имаме 150 души екип и целта в момента е не само да оцелеем, а напротив – да разраснем още повече екипа и да даваме още повече стойност на всички хора. Направихме сайта безплатен от 16.03 до 29.03 и до вчера (25.03) са изгледани 3 000 000 видео урока и са отговорени 16 000 000 въпроса от тестовете. Още един жест правим към хората, които ще останат с Уча.се и след края на безплатния период – ако до 29.03 си вземат абонамент за 12 или 24 месеца, ще им подарим още 1 допълнителен безплатен месец.
Според министъра онлайн обучението е обхванало 90% от децата. Какви са вашите наблюдения?
Гледам сега данните от 16.03. до 25.03. и на сайта е имало точно 1 193 797 души. Не мога да кажа от тези обобщени данни колко процента от учениците и учителите са се възползвали от "Уча.се", но според мен почти всички, защото учениците в България са около 650 000, а учителите – около 65 000.
По думите на министъра стартът е бил ефективен. Как ще коментирате Вие? Подготвена ли беше България?
За мен също стартът беше много добър. Аз обаче изобщо не съм изненадан и не съм имал никакви съмнения, че така ще бъде. Причината е, че през последните 8 години българските учители и директори виждаха колко ефективно учениците учат с онлайн ресурси. Постепенно вкарваха онлайн материали (всякакви, не само "Уча.се") в часовете си в класните стаи и отчитаха изключително добри резултати – по-ангажиращи часове, подобрен интерес от учениците, по-високи оценки. Тоест в много голямата част от училищата системата се тренираше за този период в момента. Още преди сегашната ситуация всяко второ училище в България имаше абонамент за "Уча.се" и там учителите го използваха редовно и активно. 60% от българските учители бяха регистрирани в сайта. Разбира се, в момента има и места, където най-вероятно не всичко върви гладко; даже сигурно изобщо не върви. Но тези места са малко. Директорите като визионери и учителите заслужават огромни аплодисменти в момента.
Вие сътрудничихте ли си с Министерството по някакъв начин?
Не. Ние сме отворени в тази ситуация за всякакви варианти, стига да има логика в тях. В МОН знаят много добре какво правим и колко хора използват "Уча.се". Инициатива и предложение трябва да дойдат оттам. Не става от нас, защото ще изглежда все едно искаме да се възползваме от тази ситуация.
Как реагираха учениците на промяната?
За учениците не е нищо ново. Така или иначе и преди огромна част от учениците се подготвяха за училище основно онлайн. С колкото съм говорил – кефят се, интересно им е. В стандартните часове в училище на много места 40 минути учениците трябва да седят и да слушат. Сега им се раздават задачки, различни мини проекти, които да свършат. Учениците участват много повече и са ангажирани. Говоря обобщено и масово. Със сигурност сега някой чете и ще се сети за 2 изключения и ще си каже „този какво ми обяснява“.
Кои са най-големите предизвикателства?
Най-голямото предизвикателство ще е после, когато трябва да накарат учениците да се върнат обратно по класните стаи, след като са свикнали с онлайн обучението.
Има ли положителни измерения настоящата криза? Как ще се отрази тя на дигитализацията на образованието у нас?
За образованието ползите са огромни. В рамките на няколко седмици извървяваме път, който в нормално време би отнел години. Сега всеки пробва нещо различно, човърка из всякакви сайтове и ресурси, вижда резултати, прави си изводи. Когато се възстанови учебният процес, добрите практики ще си останат в системата. И така тя ще е с един огромен скок няколко стъпала по-нагоре като ефективност. А за мен едно от най-позитивните неща е, че хората някак си в момента отново си дават масово сметка, че медиците и учителите правят геройски неща. Всеки ден. Уважението се завръща.
Имахте планове и за откриване на частно училище. На какъв етап са тези планове? Защо от онлайн решихте да преминете и към офлайн обучение?
Училището ни е мечта още от доста време. Сега сме готови за тази стъпка, защото понатрупахме добър опит. Направихме много силен екип от над 150 души. В момента работим по план за сграда и такива оперативни неща. Искаме да наредим основата добре и тогава да направим официално обявяването с всички детайли. Много сме ентусиазира