Не освободихме никого, продължаваме да наемаме нови служители - Георги Брашнаров, изпълнителен директор на софтуерната компания, пред Economy.bg
Кризата с коронавируса ще засегне негативно в краткосрочен план и ИТ сектора у нас заради ефекта от пандемията върху икономиките в Западна Европа и САЩ, с които индустрията е тясно свързана. Това подчерта пред Economy.bg Георги Брашнаров, изпълнителен директор на „Немечек България“, член на Консултативния съвет на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и дългогодишен нейн председател. По думите му спирането на сектори като туризъм, авиация, автомобилостроене и забавянето на инвестициите в строителство и недвижими имоти оказват и ще оказват влияние на софтуерните компании, които оперират в тези бизнес домейни.
Според Брашнаров кризата е показала ясно значението на дигитализацията. „Тя ще бъде вододелът между фирмите, които могат да не спират работния процес, независимо от обстоятелствата, и онези, които не са гъвкави и съответно конкурентоспособни“.
Брашнаров счита, че след отминаването на пандемията най-вероятно много ИТ фирми ще преминат към хибриден модел на работа, комбинирайки офисни часове с работа от дома или сателитни офиси.
По отношение на „Немечек България“ той отбеляза, че са имали много добро първо тримесечие, стабилно второ, а за третото се очаква спад. „Все още се надявам, че тази година ще отбележим ръст, макар и да не е двуцифрен“.
В „Немечек България“ в момента работят близо 300 души. Никой от тях не е бил освободен в кризата, като компанията продължава да наема нови служители. Стажантските кампании също са в ход. Заплатите на служителите не са бири намалени, изплатени са били дори бонуси.
Как кризата се отразява върху ИТ сектора у нас, какви са предизвикателствата и възможностите, как „Немечек България“ се справя, има ли спрени проекти и освободени служители – тези и други въпроси коментирахме с Георги Брашнаров, изпълнителен директор на софтуерната компания.
В края на минлата година японската Ricoh придоби 20% в „Немечек България“.
Г-н Брашнаров, възможност или предизвикателство за софтуерната индустрия у нас беше кризата, породена от коронавирус пандемията?
Всяка криза е бизнес възможност. Но тя е и сериозно предизвикателство, иначе не бихме я наричали криза. Несъмнено в краткосрочен план кризата ще засегне негативно ИТ сектора. И то не точно заради това, което се случва в България, а по-скоро заради ефекта от пандемията върху икономиките в Западна Европа и САЩ. В крайна сметка нашият сектор е почти изцяло експортно ориентиран – между 80% и 90% от услугите и производството в него са свързани с големите пазари на Запад. Но в средносрочен и особено дългосрочен план очаквам засилено търсене на качествени услуги и продукти на информационните технологии заради ясната нужда от дигитализация на всички индустриални сектори.
Откъде дойдоха предизвикателствата и откъде могат да дойдат възможностите?
Предизвикателствата са ясни – според множество анализи предстои световна криза, съизмерима или значително по-тежка от онази през 2007-2008. Обективно - практическото спиране на икономически сектори като туризъм, авиация, автомобилостроене, забавянето на инвестициите в строителство и недвижими имоти и много други оказват и ще оказват влияние на софтуерните компании, които оперират в тези бизнес домейни.
Интересно е, че в последните седмици виждаме и важен субективен рисков фактор – решения за временни или постоянни намаления на ДДС, с цел подпомагане на определени местни бизнеси. Само по себе си това би било разбираема мярка, стига да не води до преразглеждане на ясната данъчна система в България и вероятността работещи и прозрачни сектори като нашия да плащат цената на тези промени. Но в публичното пространство започнаха много такива разговори, заради които и нашата асоциация БАСКОМ ясно заяви, че това е опасно и недопустимо. Моето мнение е същото.
Хубавото за ИТ индустрията е, че внезапно връхлетялата ни пандемична обстановка с всичките й особености показа особено ясно важността на дигитализацията. Тя вече не е нещо пожелателно, а се превръща в критична нужда за всеки бизнес. Говорим не само за възможността срещите в офиса да се провеждат отдалечено през някоя от нашумелите напоследък платформи, а цялостна оптимизация и автоматизация на всички (или поне повечето ключови) бизнес процеси. Тази дигитализация ще бъде вододелът между фирмите, които могат да не спират работния процес независимо от обстоятелствата, и онези, които не са гъвкави и съответно конкурентоспособни.
Готов ли беше бизнесът да премине към работа изцяло онлайн?
Ако става въпрос за ИТ бизнеса – да, той се справи почти без турбуленция с преминаването към изцяло home office модел на работа и уеб комуникация. Фирми като „Немечек България“ имат трупан десетки години опит и установени процеси, които помагат в подобни обстоятелства. Но за голяма част от другите икономически субекти бе значително по-трудно – тъкмо защото те се бяха забавили значително с дигитализацията и автоматизацията на работата си.
Какви ще са дългосрочните последици от този период на изцяло онлайн работа?
След отминаването на пандемията най-вероятно много ИТ фирми ще преминат към хибриден модел на работа – активно комбинирайки офисни часове с работа от дома или сателитни офиси. Балансът между двете зависи предимно от бизнес целите и бизнес модела на организациите. Това ще се отрази и на отношенията между наемодателите и наемателите на офисни пространства – те ще трябва да се променят, да станат по-динамични. Това също отваря възможности за развиване на нови бизнес модели.
Как кризата се отрази на „Немечек България“? Имаше ли отменени, или замразени проекти?
Както споменах, ние успяхме да преминем от офисни към изцяло дистанционни работни процеси буквално в рамките на часове. Радвам се да кажа, че ние не прекъснахме работа в нито един ден от въведеното извънредно положение, както и в извънредната епидемиологична обстановка. Разбира се, имахме нужда от няколко дни, за да изгладим вътрешната комуникация и да въведем някои нови и временни екипни практики, но встрани от това всеки от екипите в „Немечек България“ продължи работа по своите проекти. Бяхме и в непрекъсната връзка с нашите клиенти и партньори, не спряхме и не отменихме нито един проект – голям или малък.
Гледам на положението без песимизъм, по-скоро с реализъм – имахме много добро първо тримесечие и стабилно второ тримесечие, което ни позволи да изплатим и годишните бонуси на всички колеги. Очаквам да има спад през Q3, но все още се надявам, че тази година ще отбележим ръст, макар и да не е двуцифрен.
Ваши специалисти работят по декорите на хитови холивудски филми. Отрази ли се спирането на много продукции на тези ваши проекти по някакъв начин?
Ние сме официален дистрибутор на продуктите на Vectorworks, занимаваме се и с разработката им, включително Vectorworks Spotlight – водещ софтуерен продукт в развлекателната индустрия. Нашите проекти с тях не пострадаха, но самата индустрия, от своя страна, бе засегната силно от пандемията – работата по големи филмови продукции бе забавена или пренасрочена, всички големи музикални фестивали и световни турнета на групи бяха отложени за 2021. Това обаче не е краят на тази индустрия, а единствено един труден период за нея. Сигурен съм, че Vectorworks Spotlight ще продължава да бъде използван активно още тази зима и есен, както и в топлия сезон следващата година, когато големите културни събития ще се завърнат.
Всичките ли ваши служители преминаха към режим „home office“? Кои бяха най-големите предизвикателства в това отношение?
През първите два месеца над 90% от служителите на „Немечек България“ работиха от домовете си. Едно от основните предизвикателства беше как да поддържаме фирмената култура и комуникация. На екипно ниво е лесно, но за цялата компания определено бе нова ситуация. Въведохме нови виртуални места, заместващи офисните пространства за социализация, променихме общите срещи на фирмено ниво, направихме комуникационен календар с различни забавни, полезни или интересни статии, организирахме вътрешни онлайн събития, проведохме редица уебинари с психолози за подкрепа в справянето със ситуацията. Всичко това ни помогна да намалим ефекта на изолация и отчуждаване, който неминуемо се появява при дългосрочна дистанционна работа.
Започнахте ли процес по завръщане в офиса? Как се случва това?
От самото начало на пандемията у нас бяхме приложили всички противоепидемични мерки. Още през март на всеки етаж бяха доставени ръкавици, маски, дезинфектанти и подробна информация как да се държат служителите в офисното пространство. С наближаването на края на извънредното положение през май, мнозина колеги започнаха да идват в офиса. Нашата комуникация към тях е достатъчно прозрачна и либерална – показваме им чрез личен пример, че работата в офиса е нещо, което се стремим да възвърнем, но докато трае извънредната епидемиологична обстановка няма задължителност за връщане. В настоящия момент все повече и повече колеги възстановяват обичайния си работен процес. Приятно е да видиш ведрото настроение на всички – все пак ние отдавна се стремим часовете в офиса да са преживяване, а не просто престой в зала с компютри.
Колко служители имате в момента? Наложи ли се да освободите част от тях, или да намалите заплатите?
Служителите в „Немечек България“ вече са близо 300. Много се потрудихме през годините да сме достатъчно стабилни, за да не ни се наложи да предприемем радикални мерки в подобна ситуация и съм щастлив, че не само не освободихме никого, а продължаваме да наемаме нови служители. Стажантските ни кампании също са в ход, няма да спрем и специалните ни ученически програми. Също така заплатите не бяха намалени и със стотинка, а както казах, изплатихме и бонусите, които са % от годишната печалба на компанията.
Скорошни проучвания на EY и Brookings Institution показаха, че работодателите в много страни все по-интензивно планират автоматизация на своя бизнес предвид големия брой хора, принудени да останат у дома по време на пандемията. Планирате ли и вие в „Немечек България“ ускоряване на автоматизацията и намаляване на персонала?
Част от проектите, по които работим, са точно в този сегмент. Това, което обясняваме и на потребителите на решенията, които разработваме, е че дигитализацията и автоматизацията на работни процеси не означават уволняване на персонал. Те гарантират по-ефективна работа, по-малко грешки и дават възможност на специалистите да се съсредоточат върху най-важната и интересна работа, което би трябвало да е една от целите на всяка компания. В „Немечек България“ следим внимателно всички добри практики в сферата на дигитализацията и автоматизацията и се стремим да ги прилагаме.
В края на миналата година японската Ricoh придоби 20% в „Немечек България“. Как се отрази на компанията влизането на японския гигант? Какви врати отвори за вас това партньорство?
Ricoh стана наш партньор, след като придоби един от дългогодишните ни миноритарни акционери DocuWare AG. Продуктът DocuWare е световен лидер в ECM (Enterprise Content Management) сегмента и е сред най-важните проекти за „Немечек България“ още от първите години след създаването ни като компания.
Изградените помежду ни отношения за тези 20 години със сигурност помогнаха много за плавното навлизане на Ricoh като нов акционер в „Немечек България“. Тяхната инвестиция беше признание за професионализма на нашите специалисти, който бе потвърден и от желанието им да ни въвлекат в някои от техните вътрешни проекти почти веднага след придобиването. Ricoh е огромна компания с много възможности и потенциалът на това партньорство тепърва ще се развива.