Компанията започва да развива облачни видео системи с изкуствен интелект, стартира Web3 академия догодина – Синиша Джукич, генерален мениджър, пред Economy.bg
Нов проект за облачни видео системи с изкуствен интелект започва да разработва Bosch.IO България – българското подразделение на Група Бош за проекти в областта IoT и AIoT. Над 12 милиона автомобила глобално използват друга система на компанията за отдалечено обновление на софтуера и навигационните карти в самата кола. Над 5 милиона смарт домове са свързани с решения, също създадени от екипа на компанията в България. Това са само част от софтуерните разработки на Bosch.IO България. Към момента в компанията работят над 220 специалисти, като плановете са екипът да се увеличи с поне 30 до края на годината. Екипът в България си сътрудничи с близо 30 000 софтуерни разработчици и експерти по изкуствен интелект в цялата Група Бош. Служителите на Bosch.IO имат богат опит в различни сектори като търговия, енергетика, строителни технологии, селско стопанство, производство, потребителски стоки и мобилност.
Как Bosch.IO подкрепя българската стартъп екосистема, по какви проекти работи компанията у нас, какви са плановете ѝ за развитие в България, кои са най-важните качества за успеха на един мениджър – тези и други въпроси коментирахме със Синиша Джукич, генерален мениджър на Bosch.IO България.
Синиша Джукич е роден в Сърбия, но от 1993 живее в България. Завършва Техническия университет в София и още по време на следването си се присъединява към компанията като младши софтуерен инженер. 22 години по-късно, преминавайки през различни роли, от 2018 той ръководи Bosch.IO България. Синиша има богат опит в разработването на продукти, предварителните продажби, консултациите и изпълнението на проекти. Работил е с много клиенти от цял свят в областта на мобилните устройства, интелигентния дом, автомобилостроенето и т.н.
Синиша, завърши кандидатстването за Вашата първа стартъп програма. Какъв интерес отчитате към нея?
Отчитаме много голям интерес от българските стартъпи. Имаме общо около 50 кандидатури, над 20 от тях са на български компании. Това за нас е изключителен успех, тъй като за пръв път правим тази кампания в България. Радваме се, че сме стигнали до толкова много компании и сме създали подобен интерес.
Какъв тип стартъпи кандидатстваха?
Имаме най-разнообразни стартъпи. Някои са по-установени, други са прохождащи. Работят в различни сектори. Имаме стартъпи, фокусирани върху умно земеделие, напояване, наторяване. Има други, работещи в областта на виртуалната реалност, добавената реалност, meta verse, бизнеси в зелена и градска мобилност. Спектърът е доста широк.
Казахте, че 20 са българските стартъпи. А останалите?
Останалите са германски, испански и от други европейски страни.
Какво предстои оттук нататък по тази програма?
В началото на септември жури ще прецени с кои стратъпи най-успешно можем да си партнираме и да си бъдем полезни. След това стартъпите минават през 4-месечен период на съвместна работа с наши експерти от най-различни Bosch компании и сектори. В този период те ще определят по какви теми и дейности ще работят заедно и какво искат да постигнат в края на това сътрудничество. В предишните сезони в Германия видяхме, че и отвъд тази програма стартъпите продължават да си сътрудничат с нашите екипи. Така че това се превръща в едно успешно дългосрочно партньорство.
В рамките на тези 4 месеца има и доста сериозна обучителна програма. Подготвяме ги по различни теми, които са жизнено важни за успеха на един стартъп – как да представят идеите си пред инвестиционни компании, как да правят fundraising, как да валидират една бизнес идея, как да валидират едно MVP (бел. ред: минимален жизнеспособен продукт) решение. Консултираме ги по правни и данъчни теми, така че има и допълнителни ползи за тях.
Каква е ползата за Bosch? Какъв е интересът на компанията да подкрепя такива инициативи?
Ползата за Bosch е да се докосне до стартъп света, до нови идеи и да намери начин да сътрудничи с иновативни нишови компании, фокусирали се в определени сектори, с които да установим сътрудничество впоследствие.
Ще има ли второ издание програмата в България?
Да, надяваме се след успеха, който очакваме този сезон, следващата година да направим програмата още по-голяма.
Как оценявате стартъп средата в България? Кои са силните и слабите ни страни?
Стартъп средата се е развила доста бурно през последните 10 години. Имаме все по-успешни компании. Тази година имаме и първи български „еднорог“, вероятно и втори е на път. Достъпът до финансиране за български стартъпи е доста по-улеснен както от местни фондове, така и от глобални. Самата стартъп екосистема е доста по-известна на инвеститорите. Това са силните страни. Също така стартъпите идват с все по-смели идеи с потенциал да завладеят света.
Обявихте преди месеци, че разраствате екипа си в София. Разрастването се налага поради нови проекти ли?
Разрастваме екипа по две основни причини. Все повече продукти и проекти се разработват в България. Някои съвместно с колеги от целия свят: от Сингапур, Китай, Индия, Виетнам, Германия и Америка. Други изцяло разработваме в България от край до край.
Вторият елемент е, че правим все повече неща в България. Цялата разработка на едно софтуерно решение, започвайки от бизнес консултиране, технологично консултиране, presale, sale, управление на проекти, управление на качеството, самата разработка на софтуера. Така че тези процеси налагат добавяне на нови компетенции и на нови роли.
Може ли да дадете примери за продукти, изцяло разработвани тук?
Имаме много проекти в най-различни сектори и най-различни технологични области, така че е трудно да се сложат под една обща шапка. Ще дам само няколко примера.
От доста години работим с един от най-големите производители на автомобили по решения за софтуерни ъпдейти за коли. Наша система, която работи в облака, управлява обновяването на софтуера и на карти на повече от 12 милиона коли по целия свят – от Китай през Европа до Америките. Тази система е изцяло разработена в България.
Друг пример – в момента заедно с колеги, разработващи видео решения и видеокамери, формираме нов екип. Той ще създаде една платформа, чрез която ще можем да управляваме камерите и да правим анализ на видео потоците. Така ще създадем интелигентни системи, които могат автоматично да уведомяват собственици на сгради или търговски площи при критични ситуации.
Колко души е екипът в София в момента? И какъв ръст планирате?
От началото на годината имаме над 70 нови колеги. До края на годината планираме да се разраснем още малко и да станем около 250 души. В момента сме около 220 и ще добавим още 30 може би до края на годината.
Какъв тип специалисти търсите?
Софтуерни инженери с най-различни технологии – Java, Spring, Android Developer-и, iOS Developer-и. Работим с доста облачни технологии: AWS, Azure, Docker, Kubernetes. Търсим и много DevOps специалисти. Разширяваме екипа на UX и UI дизайнери, project мениджъри, product owner-и, business owner-и. Също така се увеличава нуждата от специалисти в областта на Web3 и на blockchain технологии. И целта ни е чрез една академия да разпространим това знание и да обучим още специалисти.
Какво ще представлява Web3 академията и кога очаквате да стартира? Колко души ще могат да се включат в нея?
Планът е в началото на следващата година да обявим тази академия. Около 20 – 30 специалисти ще преминат през обучителна програма в Web3 и blockchain технологии, както и DevOps практики. Тя ще бъде насочена към външни специалисти, които имат известен опит в разработката на софтуер с други технологии и други програмни езици. След това те ще имат възможност да започнат работа при нас в компанията.
Защо точно Web3 академия? Това ли е следващата голяма технологична тенденция?
Да, Web3 е един от най-новите трендове, които са, от една страна, концептуални, а от друга – технологични. В България все още няма много специалисти в тази област, но пък търсенето е голямо. Тя е доста обещаваща технология, която демократизира достъпа до данни и достъпа до инфраструктура.
Каква е стратегията Ви за привличане и задържане на таланти на предизвикателния пазар у нас?
Ние имаме много колеги, които са започнали с нас и са все още в компанията от първия ден, т.е. те са повече от 24 години при нас и имат много опит. Имаме и такива, които са все още прохождащи специалисти и стажанти. Работим със Софийска гимназия „Джон Атанасов“ по програма за дуално обучение, при която ученици от 11. и 12. клас работят рамо до рамо с наши ментори и екипи. Това им дава много добър старт в професионалния живот. Така че ние инвестираме постоянно в развитието на хората, в обучение, в получаване на нови компетенции.
Също така сме доста гъвкави по отношение на работа от вкъщи и дистанционна работа. Имаме много колеги, които по време на пандемията са се пренесли от София в други градове в провинцията в търсене на по-добър баланс между работата и личния живот. Подкрепяме изцяло това и смятаме, че този хибриден модел ще бъде необходим както за хората, така и за компаниите да могат пълноценно да се развиват.
Имате ли сред колегите си българи, завърнали се от чужбина?
Имаме доста колеги от Германия, които са се завърнали и които са завършили университети там. Някои са работили в германски компании. Това ни помага и по отношение на езиковата бариера. Имаме колеги, завърнали се от САЩ, предстои да се присъединят колеги и от Индия. Смятаме, че този културен микс обогатява нашия екип.
Вие сте от Сърбия, но живеете у нас от 1993. Какво Ви доведе и накара да останете в България?
Преди почти 30 години се преместихме заедно с моите родители в София. Баща ми получи нова дипломатическа мисия в посолството на Сърбия в София. Ние се преместихме, а сестра ми остана в Белград да завърши медицина. Аз завърших тук средно образование. Впоследствие записах „Компютърни системи“ в Техническия университет и още по време на следването започнах работа, като съм в компанията вече 22 години.
Какво е най-голямото предизвикателство да си мениджър в чужда държава?
Трудно ми е да кажа, че България за мен е чужда. След толкова години тя ми е втори дом или може би вече първи. Но въпреки това мисля, че най-голямото предизвикателство и това, което е най-интересно, е разликата в културата. Колкото и да са близки народите и по манталитет, и по език, и макар да сме съседни страни, все пак има разлики и това е нещо, което ми е интересно да изследвам.
Започвате работа в компанията като младши софтуерен инженер. Колко дълъг път извървяхте до сегашната позиция на генерален директор?
Да, започнах като младши софтуерен инженер. Като ученик съм се занимавал с програмиране самостоятелно вкъщи, но започнах без професионален опит в компанията. Един колега от университета ме покани да се присъединя. Пътят беше доста интересен, защото работих в най-различни области в компанията, на практика в почти всяка една дейност, която извършваме тук – от програмиране до управление на проекти, развитие на бизнеса, консултиране. А от 2018 съм и управител на компанията.
Това, че сте минали през почти всички роли, как Ви помага сега като управител?
Помага ми с това, че разбирам много добре не само бизнеса на компанията, структурата и процесите, а и това, че мога да общувам с колегите доста по-пълноценно. Да разбирам какви са проблемите, предизвикателствата, от какво имат нужда в професионален, в технологичен и в човешки план.
Това ли са най-важните качества, за да може един мениджър да управлява успешно технологична компания?
Да, смятам, че в основата на всяка една технологична компания са хората, а не технологиите.
Вижте профила и актуалните позиции за работа на Bosch.IO EOOD в Jobs.bg