събота, 27 април 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    10600 прочитания

    Как се изгражда бранд във Facebook?

    Вижте какво споделят специалисти по маркетинг, реклама и PR за корпоративната комуникация във Facebook
    22 октомври 2012, 15:56 a+ a- a

    Най-големите български корпоративни фейсбук страници са на „Милка” (над 237 хил.), „Зайо-Байо” (над 201 хил.) и Cars.bg (над 121 хил.), сочат данни на Stranici.bg. Ключов за успешното присъствие на един бранд в социалната мрежа е правилният подбор на съдържание, което да бъде споделяно, единодушни са специалисти по маркетинг, реклама и PR.

    Комуникация, а не спам

    Основна грешка, която някои брандове допускат при своята комуникация във Facebook, е че не се стремят да бъдат разбиераеми за своите потребители, коментира пред Economy.bg  Любомир Аламанов, управляващ директор на PR агенцията APRA Porter Novelli и председател на Българска асоциация на агенциите за дигитални комуникации (БААДК).

    Сред големите предизвикателства при управлението на фейсбук страници е изграждането на работеща концепция и въвеждането й в действие, разкри Ален Попович, управител на Social Me. Неговата компания стои зад създаването на страниците Absolut Vodka Bulgaria, която понастоящем има над 41 хиляди фенове, и Jameson Irish Whiskey, която понастоящем има над 31 хиляди фенове. 

    „Facebook е идеалното място за изпращане на бранд послания, тъй като има възможност за по-прецизно таргетиране и за измерване на резултатите”, коментира Николай Тинков, бранд мениджър в „Авенди”, отговарящ за страницата Bushmills Bulgaria (над 56 хил.).

    „Процесът на общуване в корпоративните страници е сходен с начина на управление на личните ни профили – публикуваме интересно за нас съдържание, а нашите приятели го харесват и споделят”, обясни маркетинговият експерт. По думите му самоцелното набирането на фенове не е ефективно управление на един бранд профил, важно е с тях да бъде поддържана комуникация.

    „Основната цел на страницата ни в социалната мрежа не е да рекламира и продава продуктите и услугите на банката, а да комуникира с настоящите и бъдещи клиенти”, посочи Георги Грънчаров, експерт „Онлайн комуникации” в УниКредит Булбанк. Страницата на банката има близо 5 хиляди почитатели.

    Според Грънчаров едно от големите предизвикателства при комуникацията като цяло за корпоративна страница във Facebook е да създаде присъствие като реален участник в общуването, а не като генератор на спам.

    „Публикуваме не само новини за банката, но и информация, която носи непосредствена полза за потребителите – съвети за безопасни транзакции на банкомати и в интернет, икономически анализи и експертни мнения. Всичко това изгражда доверие, а запазването на доверието у клиентите е най-голямото предизвикателство за всяка банка”, коментира експертът по онлайн комуникации.

    Присъствие в социалната мрежа

    Адрияна Михайлова,съветник Корпоративни проекти, събития и спонсорства във VIVACOM сподели пред Economy.bg, че през последните няколко години телекомът е положил значителни усилия за превръщането си в една от най-сериозните и ангажирани компании в българското онлайн пространство.

    „Преди година и половина бяхме най-слабите по най-видимия показател за дигитален имидж – броя фенове във Facebook, който още не беше достигнал критичната точка от 10 000 души. Последва период на ориентация и внимателно подреждане на приоритетите и в момента имаме водеща позиция по брой фенове сред корпоративните страници в страната”, коментира Михайлова. Страницата на телекома има над 61 хиляди фенове.

    „Социалните мрежи са относително нова ниша за рекламиране и в тази връзка все още има доста брандове, които се страхуват да ползват този канал”, посочи Младен Борисов. Той е Social Media маркетинг мениджър в ilyan.com - компанията, разработила най-голямата българска бранд страница – Milka Bulgaria.

    „Създадохме фен страницата от нулата. Благодарение на кампания с вирусен механизъм, изцяло обвързан с бранда, осигурихме за 10 седмици 100 000 ангажирани фенове на „Милка”. След това в рамките на същата година бяха проведени множество активности, в които феновете бяха увлечени”, сподели маркетинг експертът.

    Централизация или децентрализация

    По думите на Любомир Аламанов много от световните брандове все още подхождат с голяма предпазливост към Facebook и се опитват да контролират комуникацията в социалната мрежа централизирано. Типичен пример за това е компанията Coca-Cola, която няма отделни страници за всяка една държава, в която оперира.

    Друга такава компания е Kraft Foods. Глобалната фейсбук страница на един от нейните продукти бисквитите OREO е четвърта по брой фенове в света.

    „Целите, които компанията си поставя за всяка отделна марка, са различни. Затова и Kraft Foods има своя корпоративна страница и отделни глобални фейсбук страници за всеки един бранд”, коментира Елена Илиева, мениджър „Медии” във фирмата пред Economy.bg.

    „Нестле” пък е една от компаниите, които разчупват този модел”, сподели Любомир Аламанов. „Тя постепенно децентрализира управлението на своята комуникация и започна да дава повече свобода на комуникационните консултанти по региони”, информира той.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    преди 14 часа
    ОИСР: 15-годишните у нас с по-ниски очаквания за завършване на висше от връстниците си по света
    Социално-емоционалните умения са решаващи за академичния успех, професионалната реализация и качеството на живот на младежите, сочи проучване на ОИСР
    преди 14 часа
    Метрото ще се разшири с 2 станции в "Люлин"
    Прогнозната цена е 147 млн. лева, ще се търси финансиране и от ЕС
    преди 15 часа
    За първи път: Пускат 7 двуетажни влака у нас
    Полска фирма ще достави на България влаковете за над 300 милиона лева
    преди 15 часа
    Българските иновативни училища влизат в мрежата на ОИСР
    Създателят на изследването PISA е у нас, за да представи резултатите от социално-емоционалните умения на учениците по света
    преди 17 часа
    Делойт Централна Европа откри нов хъб в София
    Екипът в София в момента се състои от 50 професионалисти, амбицията е да се увеличи до 500 през следващите няколко години