понеделник, 06 май 2024   RSS
    Барометър | Региони | Компании | Лица | Назначения


    9569 прочитания

    Как да извлечем максимума в кариерата си?

    Мислете като жена (дори и да сте мъж), съветва обучителят по кариерно развитие Алард де Йонг
    07 ноември 2014, 16:30 a+ a- a


    Автор: Алард де Йонг*

    В момента съм на 46 години и се занимавам с кариерно развитие от 1988. През това време се промениха много неща. Първо, технологията вече е основната движеща сила в бизнеса и в общуването изобщо. Второ, все повече квалифицирани жени заемат висши управленски постове в организациите. Освен това традиционната лоялност на служителите към работодателите изчезна и отстъпи място на по-хоризонтална форма на лоялност – от служителите към техните колеги, техните интереси, техните проекти. А пък „благодарение на глобализацията, работното място се превръща в арена на ожесточена конкуренция: от нас се очаква да правим повече неща с по-малко ресурси при това с по-добро качество, за по-малко време и с повече креативност.

    В контекста на тези сериозни промени, които се случват в света днес, подготвих няколко съвета на читателите на HumanCapital, които смятам, че ще им помогнат да извлекат максимума от своите кариери в новата реалност.


    1.    Мислете като жена (дори и да сте мъж)
    Никой не е изследвал темата по-добре от Джуди Розенер (в книгата America’s Competitive Secret): „Силните страни на жените отговарят на нуждите на новата икономика. Жените свързват (вместо да оценяват) служителите. Предпочитат интерактивно-колективния стил на лидерство (ние знаем, че овластяването е много по-добро решение от налагането на решения по вертикала). Поддържат ползотворното сътрудничество. Те се чувстват спокойни да споделят информация. Да гледат на разпределянето на властта като на победа. Не се предават. Ценят техническите и междуличностните умения, индивидуалния и груповия принос по един и същи начин. С готовност приемат неопределеността. Оценяват както интуицията, така и чистата „рационалност”. Освен това са гъвкави по природа и оценяват културното разнообразие”. Е, вие също можете (трябва) да сте такива.

    2.   Чувствайте се комфортно дори когато сте под напрежение

    „Моят ден никога не е скучен, нали?” Качеството на нашия работен ден и въобще на нашето настроение се определя до голяма степен от това доколко добре умеем да се справяме с чувството на несигурност. С оглед на бързата промяна, смяната на парадигмата и противоречащи си истини нашата способност да се адаптираме трябва да е на изключително високо ниво, както и способността ни да се справяме с изненадите. Подгответе се да бъдете под напрежение. По този начин, когато моментът дойде, няма да сте изненадани.


    3.    Развийте уменията си да оказвате влияние
    Влиянието означава прилагането на власт за постигането на определена цел. С течение на времето най-вероятно ще откриете, че нямате „власт” (в традиционния смисъл на думата) над хората, с които работите. Спомнете си за матричните организации, например. Или си представете, че вашите директни или индиректни началници или други виртуални членове на „екипажа” могат да са някъде или, по-точно, навсякъде. Светът в крайна сметка се оказва плосък и единственото нещо, което ще задържи курса на кораба към желаното пристанище, е вашето умение да оказвате влияние.

    4.    Трябва да имате нагласата на независим предприемач

    В новата реалност трябва да приемете, че традиционното работно „място” е извън офиса – начинът, по който правим бизнес и мислим за човешките ресурси, е все по-флуиден, променящ се, разпръснат, в непрекъснато движение. Начинът на заплащане преминава от фиксиран към вариращ спрямо резултатите (най-после). Тъй като повечето фирми започват периодично да използват външно и независимо мнение или стратегически съвет, вие никога не знаете откъде ще изскочи следващият проект.

    5.    Убедете се, че притежавате отлични умения за управление на проекти
    Или с други думи, да имате умението да скъсявате сроковете. Защото това е посоката, в която се развива мениджмънтът. Това е посоката, в която се развива целият свят. Има две възможности: а) това не ви харесва, или б) ще се възползвате максимално от това, след като знаете, че няма перфектно решение и че този натиск изисква от нас да управляваме парадокса и несигурността толкова бързо, колкото управляваме времето си.

    6.    Прекарвате ли достатъчно време в гледане към хоризонта?
    Тук става въпрос за очаквания, за сценарии, планиране и създаване на план за непредвидени ситуации. Ние не знаем какъв ще бъде светът на информационните технологии след две години, а какво остава за след 10. Най-доброто, което можем да направим, е да тренираме себе си по такъв начин, че да се фокусираме както върху краткосрочните цели, така и върху дългосрочните планове: да се грижим за моментните бизнес нужди и в същото време да планираме това, което може (или не може) да се случи в бъдеще. Междувременно трябва да приемете факта, че вашите предположения ще са точно толкова добри, колкото и тези на другите хора. Затова долепете ухо на релсата и не забравяйте да вдигнете глава точно преди влакът да мине.

    7.    Развийте „разбойническите си умения
    Не е нужно да изглеждате като стар морски вълк или да имате татуирано око на клепача, но, съгласете се, че времената са тежки. Кои са описаните пътища, по които трябва да постигнете целите си там, където работите? Кои са неописаните? А немислимите? Или тези, които все още не са открити? И по кои от тях вие искате да плавате? На немски надежден, лоялен и симпатичен човек е описан като „някой, с когото мога да открадна кон” (jemand zum pferdestehlen). В моята вселена това е умен уличен „пират” с бъбрив папагал на рамото. Мениджърите на бъдещето ще се появят от турбуленцията, от напълно нова посока и, да се надяваме, че те ще са тези, които ще премахнат разликата между мъжете и жените. Когато се наложи, те ще могат да скъсат наръчника и да направят това, което е нужно. Пиратите, а пък и мениджърите, трябва да са смели, самоуверени и твърди при отстояването на мнението си, ако искат да донесат вкъщи плячката.

    * Алард де Йонг е сертифициран обучител по кариерно развитие с повече от 20 години опит в корпоративния сектор. Той има магистърска степен по „Теория на комуникацията
    и бакалавърска степен по „Международна бизнес администрация. Съавтор е и на Excellence in Coaching”, а в момента работи върху своята книга „how to.

    Нагоре
    Отпечатай
     
    * Въведеният имейл се използва само за целите на абонамента, имате възможност да прекратите абонамента по всяко време.

    02 май 2024, 16:21
    Pfizer увеличи прогнозата за печалба
    Причината – съкращения в разходите и по-добро от очакваното търсене на продукти за Covid
    02 май 2024, 13:44
    ОИСР очаква стабилен икономически ръст през 2024 и 2025 г.
    Очаква се обаче растежът да остане под дългосрочната средна стойност
    02 май 2024, 11:25
    OpenAI се споразумя с Financial Times
    Компанията за изкуствен интелект ще може да използва данни на изданието, за да обучава езиковите си модели
    02 май 2024, 09:49
    Федералният резерв остави лихвите непроменени
    Не е ясно дали американската централна банка ще успее да направи 3 намаления на лихвените проценти тази година
    02 май 2024, 08:03
    Coca-Cola ще използва облачните AI услуги на Google
    Сделката е на стойност $1,1 милиарда
    30 април 2024, 16:30
    Изследователски институт по иновативна медицина ще бъде открит в МУ-София
    Ще се провеждат проучвания на злокачествени тумори и изследвания, свързани с усложненията от Ковид-19